Getting your Trinity Audio player ready...
|
Gmina Starachowice ogłosiła przetarg na przebudowę otoczenia Dworca Wschodniego. – Teren nie należał do Gminy. Udało się uregulować kwestie własnościowe, a dzięki pozyskanym funduszom rządowym i unijnym inwestycja praktycznie w całości zostanie sfinansowana z pozyskanych środków zewnętrznych – informuje Prezydent Miasta Marek Materek.
Okolice starachowickich dworców dotychczas nie były najlepszą wizytówką dla miasta. Dziurawa nawierzchnia jezdni, krzywe i wybrakowane chodniki, stare przystanki autobusowe nie tworzyły estetycznej i zachęcającej całości. Problemem, który skutecznie zniechęcał władze przed inwestowaniem, były nieuregulowane sprawy własnościowe.
– Teren nie należał do Gminy – informuje Prezydent Miasta Marek Materek. – Udało się uregulować kwestie własnościowe. Pozyskaliśmy środki unijne w ramach Modelowej Rewitalizacji Miast na opracowanie dokumentacji technicznej. Pozyskaliśmy także fundusze unijne na wykonanie prac, a niedawno pozyskaliśmy środki z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Dzięki temu praktycznie w 100% inwestycja zostanie sfinansowana z pozyskanych środków zewnętrznych. I to cieszy mnie najbardziej, oprócz tego, że wreszcie za ten obszar nie będziemy musieli się jako Mieszkańcy wstydzić.
Główny zakres zaplanowanych prac obejmuje rozbudowę ulicy Kolejowej – dwukierunkowej ulicy klasy technicznej o szerokości 7 m poprzez:
– budowę w obszarze dworca jednokierunkowych dróg manewrowych zapewniających rozdzielenie ruchu autobusów, busów oraz taksówek a także dojazd do miejsc parkingowych,
– korektę wyspy nieprzejezdnej, skrzyżowania dróg,
– budowę zatoki autobusowej ze zjazdami i ciągiem pieszym po północnej stronie ulicy Kolejowej na wysokości budynku dworca,
– przebudowę zjazdów,
– budowę i przebudowę chodników,
– budowę drogi rowerowej i parkingów dla rowerów,
– budowę podłużnych peronów komunikacji wraz z przystankami autobusowymi przeznaczonych dla autobusów, busów oraz pojazdów taxi,
– odtworzenie zjazdów do nieruchomości,
– budowę miejsc parkingowych, w tym dla niepełnosprawnych,
– przebudowę sieci elektroenergetycznej w celu zapewnienia zasilania peronów oraz oświetlenia terenu dworca wraz z monitoringiem,
– budowę kanału technologicznego,
– usunięcie kolizji z sieciami sanitarnymi, teletechnicznymi i elektroenergetycznymi,
– budowę urządzeń odwadniających dla zapewnienia odprowadzenia wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej,
– budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i elementów małej architektury,
– budowę ogrodzenia i bramy na tereny PKP,
– rozbiórkę elementów kolidujących z inwestycją oraz wycinkę kolidującej zieleni,
– zagospodarowanie zieleni niskiej oraz nasadzenia kompensujące wycinkę,
– zabezpieczenie pozostałych elementów istniejącej infrastruktury przed możliwą kolizją z projektowaną infrastrukturą.
W ramach opracowania, jak informuje prezydent, zaplanowano budowę drogi dwukierunkowej zapewniającej dojazd do miejsc parkingowych wraz z ich oraz odtworzeniem dojazdu do obiektów PKP.
Na terenie placu dworcowego zaplanowano budowę drogi rowerowej, parkingu dla rowerów oraz chodników, a także odtworzenie zjazdów do nieruchomości.
Inwestycja wymusza przebudowę sieci elektroenergetycznej oraz oświetlenia terenu dworca, budowę sieci teletechnicznej dla zapewnienia funkcjonowania sieci teleinformatycznej (Wi-Fi) oraz usunięcie kolizji z sieciami sanitarnymi, teletechnicznymi i elektroenergetycznymi.
Nowy układ drogowy wymaga ponadto budowy urządzeń odwadniających dla zapewnienia odprowadzenia wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej, budowy urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozbiórkę elementów kolidujących z inwestycją oraz zabezpieczenie pozostałych elementów istniejącej infrastruktury przed możliwą kolizją z projektowaną infrastrukturą.