Getting your Trinity Audio player ready...
|
Od 1 października 2020 r. obowiązuje nowy JPK_VAT z deklaracją, jest to dokument elektroniczny obejmujący deklarację VAT (zastępuje obecne deklaracje VAT-7 i VAT-7K oraz załączniki VAT-ZD, VAT-ZZ, VAT-ZT) i ewidencję prowadzoną przez przedsiębiorców dla potrzeb rozliczenia podatku VAT. To jeden, łączny plik, składający się z części deklaracyjnej i części ewidencyjnej, który będzie wysyłany łącznie, 1 raz.
Obowiązkowo JPK_VAT będą składać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. (t.j. duże, średnie i małe przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorcy). Oznacza to, że za okresy rozliczeniowe od października br. nie będzie możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż w formie nowego JPK_VAT. JPK_VAT z deklaracją dotyczy tylko rozliczeń VAT dokonywanych obecnie w deklaracji VAT-7 i VAT-7K. Nie dotyczy natomiast skróconej deklaracji VAT w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych ryczałtem (VAT-12), jak również pozostałych deklaracji podatkowych, do których będą mieć zastosowanie dotychczasowe przepisy (np. VAT-8, VAT-9M, VAT-10 czy VAT-14).
Nowy plik JPK_VAT będzie obejmować: zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres, pozycje z obecnej deklaracji VAT-7 (lub VAT-7K) oraz dodatkowe dane, które będą potrzebne do analizy poprawności rozliczenia. Będzie on składany wyłącznie w wersji elektronicznej, za okresy miesięczne. Podatnicy będą wysyłać pliki do 25. dnia miesiąca – za miesiąc poprzedni. Nowy JPK_VAT będzie miał dwa warianty: dla podatników rozliczających się miesięcznie – JPK_V7M oraz rozliczających się kwartalnie – JPK_V7K.
Plik będzie można podpisać podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym lub danymi autoryzującymi. Po złożeniu JPK_VAT z deklaracją, podatnik będzie mógł pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie, wypełnią tylko część ewidencyjną za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. Po zakończeniu kwartału wypełnią część ewidencyjną za trzeci miesiąc i część deklaracyjną JPK_VAT za cały kwartał.
Ministerstwo Finansów udostępni przedsiębiorcom bezpłatne narzędzia, które pomogą im przygotować, podpisać i wysłać plik JPK_VAT z deklaracją. Udostępniona zostanie nowa wersja aplikacji e-mikrofirma oraz formularz interaktywny, które będą służyć do samodzielnego wypełnienia i wysłania plików. Oba narzędzia dedykowane są najmniejszym uczestnikom obrotu gospodarczego.
Formularz interaktywny umożliwi przygotowanie i wysyłanie nowego JPK_VAT z deklaracją w dwóch wariantach: dla podatników rozliczających się miesięcznie – JPK_V7M i kwartalnie – JPK_V7K. Będzie to proste w obsłudze narzędzie webowe, wymagające połączenia z Internetem, które zastąpi dotychczasowy plik w formacie csv. Nowa wersja jest udostępniona od 1 października na podatki.gov.pl. Z formularza będą mogli korzystać także podatnicy posiadający kontrahentów zagranicznych. Wysłanie pliku JPK_VAT z deklaracją będzie się odbywać poprzez narzędzie Klient JPK, które umożliwi walidację, szyfrowanie, podpisywanie i przesyłanie plików. Narzędzie to będzie obsługiwało również pozostałe pliki JPK na żądanie. Obecna wersja Klient JPK nie będzie już aktualizowana.
Aplikacja e-mikrofirma umożliwi wystawianie i zapisywanie faktur krajowych, stworzenie ewidencji VAT oraz wygenerowanie i wysyłanie plików JPK_V7M i JPK_V7K, a także JPK_FA. Nowa wersja aplikacji zastąpi jej dotychczasową wersję desktopową i jest dostępna od października na podatki.gov.pl. Korzystanie z niej będzie wymagało dostępu do Internetu. Do aplikacji będzie się można zalogować za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Dotychczasowi użytkownicy tego narzędzia będą mogli płynnie przejść na użytkowanie nowej wersji z rozbudowanymi funkcjonalnościami, dzięki wbudowanej opcji importu-eksportu danych. Nowe narzędzie będzie też obsługiwać wersje historyczne JPK_VAT dla potrzeb ewentualnych korekt wcześniejszych okresów. Obecna wersja aplikacji nie będzie już aktualizowana.
Podatnicy, na prośbę naczelników urzędów skarbowych, będą mogli skorygować ewentualne błędy w złożonej ewidencji JPK_VAT. Jeżeli podatnik w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania, prześle skorygowany plik lub wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów wskazanych w wezwaniu, nie zostanie ukarany. Jednak na tych podatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania i wprowadzane błędy, będą uniemożliwiać weryfikację transakcji, naczelnicy urzędów będą mogli nałożyć karę 500 zł. Kary te mają charakter fakultatywny i będą nakładane w wyjątkowych sytuacjach.
Duże znaczenie ma m.in. dostosowanie procesów wewnętrznych w zakresie klasyfikacji i oznaczeń towarów oraz usług. W przygotowaniu się do nowego sposobu raportowania pomoże też weryfikacja bazy towarów i usług oraz przyporządkowanie właściwych oznaczeń grupy do każdego asortymentu. Warto sprawdzić, czy w swojej ofercie przedsiębiorca ma produkty i usługi, które trzeba oznaczać kodami GTU i ocenić, czy sprzedaje towary, usługi, czy też świadczenia złożone. Warto również sklasyfikować systemy magazynowe (towaru), sprzedażowe i wykorzystywane do fakturowania, a także zaktualizować oprogramowanie komputerowe. Istotne jest również odpowiednie przeszkolenie pracowników z wprowadzania nowych danych do systemu.
Przydatne informacje, materiały pomocnicze i najczęściej zadawane pytania można znaleźć na dedykowanej zakładce na stronie podatki.gov.pl/jpk-vat-z-deklaracja. Szczegółowych informacji w zakresie nowego JPK_VAT udziela również infolinia Krajowej Informacji Skarbowej: 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych), 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych) i +48 22 330 03 30 (z zagranicy), od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. Można również skorzystać z formularza do zadawania pytań elektronicznych na Portalu Podatkowym.
/informacja prasowa: Urząd Skarbowy w Starachowicach/