Getting your Trinity Audio player ready...
|
Zbliża się koniec prac przy rewitalizacji starachowickiego Pałacyku. To właśnie tu swoją siedzibę będzie miało Centrum Kreatywności, którego rolą będzie nakierowane na dialog i współpracę młodzieży, przedsiębiorców oraz wszystkich mieszkańców miasta. Oficjalne otwarcie planowane jest na koniec marca. Wtedy gmina uroczyście przekaże obiekt do użytku mieszkańców.
– Wiosną zabytkowy obiekt remontowany dzięki funduszom pozyskanym z programu „Rewitalizacja – lepsze życie w Starachowicach, mieście, które znalazło pomysł na siebie” (wsparcie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego) oraz wsparciu ze środków norweskich w ramach programu „Kierunek Przyszłość – Starachowicki Program Rozwoju Lokalnego” stanie się swoistym centrum kreatywności i inspiracji. Ta przestrzeń będzie łączyć mieszkańców, organizacje pozarządowe oraz instytucje miejskie, ale również środowiska naukowe i biznesowe – informuje Gazetę rzecznik Urzędu Miejskiego Leszek Kowalski.
Prace budowlane w obiekcie zakończyły się w listopadzie ubiegłego roku. Zamawiający dokonał już wszystkich odbiorów technicznych i uzyskał pozwolenie na użytkowanie budynku. To jednak nie koniec prac inwestycyjnych, aktualnie trwają prace związane z przyłączem światłowodowym. Ponadto zamówione zostało wyposażenie do obiektu.
– Wyposażenie będzie dostarczane sukcesywnie. Z dnia na dzień „Pałacyk” będzie stawał się Centrum Kreatywności, w którym w innowacyjny sposób realizowane będą warsztaty, szkolenia i wydarzenia promujące lokalną przedsiębiorczość. Na liście wyposażenia, które trafi do „Pałacyku”, znajduje się między innymi sprzęt biurowy. Zamówione wyposażenie w kompleksowy sposób wypełni przestrzeń budynku. Ważne miejsce w kompletowaniu wyposażenia zajmuje, chociażby tzw. podcastownia. Miasto zakupi mikrofony, mikser do przesyłania strumieniowego czy komputer – niezbędne do realizacji specjalnych podcastów promujących wszelkie kreatywne formy promocji naszego miasta – dodaje rzecznik. – Centrum zostanie również wyposażone w maszyny ogrodnicze i czyszczące, a także meble biurowe, krzesła, biurka czy elementy wyposażenia wnętrz. Zakup wyposażenia w całości finansowany jest ze środków norweskich.
Miasto jest również w trakcie przetargu na prowadzenie kawiarni w zabytkowej części „Pałacyku”. W ramach postępowania wpłynęło 5 ofert, które teraz zostaną przeanalizowane. Ponadto kilka lokali zostanie przeznaczonych do wynajęcia pod biura. Wykaz lokali przeznaczonych do wynajmu w drodze przetargu ustnego nieograniczonego.
– Aktualnie wywieszono wykaz lokali użytkowych, które zostaną przeznaczone do wynajmu w drodze przetargu ustnego. Cztery lokale o powierzchni od 18 do 35 metrów kwadratowych zostaną przeznaczone na działalność biurową w Pałacyku. Informacja ta została wywieszona na miejskich stronach na okres 21 dni. Na przełomie lutego i marca zostanie ogłoszony przetarg na 3-letni wynajem tych lokali – mówi Leszek Kowalski.
Podczas oficjalnego otwarcia „Pałacyku” zostanie zaprezentowany mieszkańcom logotyp starachowickiego Centrum Kreatywności. Jego symbolika będzie nawiązywać do cech charakterystycznych tego miejsca oraz grup docelowych tej przestrzeni.
W części zabytkowej „Pałacyku” zaplanowano: kawiarnię oraz pomieszczenia udostępniane pod wynajem na prowadzenie działalności gospodarczej dla początkujących przedsiębiorców, oraz start-up’ów. Celem Inkubatora Przedsiębiorczości będzie inicjowanie i realizowanie działań mających na celu przyspieszenie rozwoju lokalnej gospodarki poprzez tworzenie atrakcyjnych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz start-up’ów. Celem będzie także pomoc nowo powstałym lub działającym przedsiębiorcom poprzez uzyskanie szerokiego dostępu do wypracowanych narzędzi wsparcia w rozwoju przedsiębiorczości. Pomogą w tym eksperci z różnych dziedzin i instytucji podczas spotkań organizowanych w Centrum Kreatywności „Pałacyk”.
Natomiast w pawilonowej obiektu mieścić się będą: nowoczesna sala konferencyjna wraz z zapleczem, strefa do pracy i spotkań dla m.in. Młodzieżowej Rady Miasta, przestrzeń co-workingowa, oraz strefa do spotkań i integracji dla mieszkańców, młodzieży i przedsiębiorców, na parterze mamy również przestrzeń przystosowaną do organizacji wystaw.
Poprosiliśmy Urząd Miejski w Starachowicach o zestawienie kosztów rewitalizacji „Pałacyku”. Oto dane przedstawione przez magistrat.
Przebudowa i rozbudowa z przystosowaniem do nowej funkcji obiektu kubaturowego, zlokalizowanego w Starachowicach przy ul. Konstytucji 3 Maja 15, tzw. „Pałacyku” wraz z zagospodarowaniem terenu w ramach tytułów inwestycyjnych w budżecie miasta:
– Budynek Główny, PROGRAM – Rewitalizacja – Lepsze życie w Starachowicach, mieście, które znalazło pomysł na siebie”,
– Nowe skrzydło i łącznik, PROGRAM – Kierunek Przyszłość – Starachowicki Program Rozwoju Lokalnego, projekt finansowany z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (85%) oraz budżetu państwa (15%).
Budynek główny: łączne koszty: 3.737.445,16 zł, w tym, m.in.:
– roboty budowlane: 3.506,681,58 zł netto (w tym środki RFIL covid – 354.003,71 zł) oraz nadzory inwestorskie, autorskie i opracowanie dokumentacji projektowej małej gastronomii: 53 216,17 zł netto. Powyższe koszty są wartościami netto, na które w związku z planowanym 100% wydzierżawieniem tego budynku został odzyskany VAT.
Nowe skrzydło i łącznik, łączne koszty: 7.843.384,15 zł
– w tym m.in. roboty budowlane oraz koszty związane z wydaniem niezbędnych decyzji czy świadectwa charakterystyki energetycznej – 7.611.103,81 zł w całości finansowane ze środków projektowych Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (85%) oraz budżetu państwa (15%)
– oraz koszty związane z dokumentacją projektową, oraz nadzorem inwestorskim płatne ze środków własnych – 232.280,34 zł
Całość kosztów netto wynosi nieco ponad 11,5 miliona złotych plus podatek VAT.