Pierwsze autobusy wyjechaƂy z serduszkiem

OdsƂuchaj caƂą treƛć artykuƂu, moĆŒesz nawet zablokować ekran!
Getting your Trinity Audio player ready...

W starachowickim zakƂadzie MAN prace inwestycyjne idą peƂną parą. Nowy budynek obsƂugi klienta, socjalno-biurowy, myjnia, kabina szczelnoƛci, stacja benzynowa i gazowa, parking dla autobusĂłw są na finiszu. Zmiany zaszƂy rĂłwnieĆŒ w obszarze produkcji. Pierwsze autobusy wyjechaƂy z serduszkiem…
Zarząd koncernu MAN, decyzję o przeniesieniu produkcji kompletnych autobusĂłw niskopodƂogowych z zakƂadu w Sadach do Starachowic podjąƂ pod koniec 2014 r. WymagaƂo to duĆŒych nakƂadĂłw i wielu przedsięwzięć inwestycyjnych. PowstaƂy więc nowe obiekty, stare poddano natomiast gruntownym remontom.- Inwestycje, ktĂłre zostaƂy zaplanowane, przebiegają zgodnie z planem. MoĆŒe nawet dzięki tak Ƃaskawej zimie, z duĆŒym wyprzedzeniem – mĂłwi GAZECIE kierownik zakƂadu w Starachowicach, StanisƂaw Ziętkiewicz.CaƂkiem nowe oblicze zyskaƂo Centrum ObsƂugi Klienta.- Planujemy w poƂowie maja caƂkowicie zakoƄczyć tam prace. ZarĂłwno z zewnątrz, jak i wewnątrz budynek powinien być juĆŒ skoƄczony – informuje S. Ziętkiewicz.W myjni dla gotowych autobusĂłw oraz w kabinie szczelnoƛci trwa montaĆŒ instalacji wewnętrznych.- Prace budowlane są juĆŒ zakoƄczone. W tej chwili następuje montaĆŒ myjek i urządzeƄ do sprawdzania szczelnoƛci wodnej, a takĆŒe gazowej. Pod koniec maja br. obiekty powinny być oddane do uĆŒytku – mĂłwi kierownik zakƂadu.PowstaƂa rĂłwnieĆŒ stacja paliw i gazu.- W Starachowicach nie ma moĆŒliwoƛci zatankowania CNG. Jest to pierwsza stacja, ktĂłra tutaj powstaƂa – wyjaƛnia S. Ziętkiewicz.Jest juĆŒ parking dla autobusĂłw. Ma zmieƛcić okoƂo 200 pojazdĂłw. Jednak największym obiektem, jeƛli chodzi o inwestycje w starachowickim MAN-ie, jest budynek socjalno-biurowy.- Na parterze zaczynają być oddawane pierwsze pomieszczenia. Do dyspozycji jest juĆŒ jadalnia na okoƂo 200 osĂłb. To znacznie poprawiƂo standard i komfort naszym pracownikom. PowstaƂy nowe pomieszczenia socjalne, takie jak Ƃazienki, ubikacje, a w tym tygodniu oddamy pomieszczenia dla kierownikĂłw segmentu. DziaƂamy sukcesywnie i zgodnie z planem – zapewnia kierownik.Na terenie zakƂadu trwają teĆŒ roboty drogowe. Powstaje nowy wjazd oraz ciągi piesze i drogi.- Jesteƛmy z tym w poƂowie. Planuję te prace zakoƄczyć latem tego roku, a więc w momencie, gdy budynki, wszystkie sieci elektryczne i komputerowe w zakƂadzie powstaną i będą zakoƄczone – mĂłwi S. Ziętkiewicz.ZakƂad ma jeszcze w planach rozbudowę parkingu dla pracownikĂłw. Dzięki temu powstaƂoby dodatkowo okoƂo 300 miejsc postojowych.- Toczą się w tej chwili dyskusje na temat jego lokalizacji – powiedziaƂ nam StanisƂaw Ziętkiewicz i dodaƂ, ĆŒe nie moĆŒe znajdować się on na terenie zakƂadu. Firma na ten cel musi otrzymać dodatkową powierzchnię. OprĂłcz tego, trwają takĆŒe rozmowy z wƂadzami miasta na temat wƂączania się gotowych autobusĂłw do ruchu.- Chodzi o ƛcieĆŒki komunikacyjne. Jestem dobrej myƛli, ĆŒe to zostanie szybko zaƂatwione – stwierdziƂ S. Ziętkiewicz.Zmiany zaszƂy rĂłwnieĆŒ w obszarze produkcji i są związane z przeniesieniem do zakƂadu caƂkiem nowych procesĂłw dotyczących wykonania kompletnego autobusu. W poniedziaƂek, 14 marca br. odbyƂ się pierwszy montaĆŒ silnika wraz z jego odpaleniem i… zakoƄczyƂ się powodzeniem.- Obydwie te czynnoƛci udaƂo się przeprowadzić z sukcesem. WysƂaliƛmy juĆŒ do Poznania trzydniową produkcję. 24 autobusy ze Starachowic wyjechaƂy z serduszkiem, a więc z silnikiem – pochwaliƂ się kierownik.Do przeniesienia z podpoznaƄskich SadĂłw zostaƂo niewiele. Z „grubszych” rzeczy, jak mĂłwi kierownik, są jedynie poręcze w autobusach.- I w zasadzie ze spraw montaĆŒowych będzie wszystko. Następne etapy do koƄca roku to „uczenie” autobusu jego wƂasnej funkcji, bowiem to skomplikowane urządzenie. Znajdują się w nim komputery zarządzające pracą wszystkich urządzeƄ. Mam tu na myƛli silnik i osie oraz te, ktĂłre montuje klient: kasowniki i  liczniki. Aby to wszystko mogƂo dziaƂać, trzeba wgrać program, ktĂłry będzie nimi sterowaƂ. Zanim gotowy pojazd trafi do klienta, wszystkie te czynnoƛci, czyli zarządzanie ƛwiatƂami, drzwiami, kamerami, klimatyzacją itp. muszą być sprawdzone. Ten wielki etap nie jest moĆŒe skomplikowany, jeƛli chodzi o materiaƂ, ale to wielka i koncepcyjna praca ludzka. Tego nie moĆŒna się nauczyć od razu. Nasi pracownicy zdobywali tę wiedzę ponad rok czasu, a teraz będą to stopniowo wprowadzać w Starachowicach – wyjaƛnia kierownik. – Ostatni etap, nie związany bezpoƛrednio z montaĆŒem, to wykonywanie odpowiednich pomiarĂłw i geometrii podstawowych parametrĂłw autobusĂłw, a więc caƂy finisz i diagnostyka – uzupeƂniƂ S. Ziętkiewicz.Większoƛć pracownikĂłw, szkolących się w zakƂadzie w Sadach, juĆŒ wrĂłciƂa do Starachowic. W tej chwili nadal pozostaje tam 159 pracownikĂłw bezpoƛredniej produkcji i 39 pracownikĂłw administracji. Jeszcze nie wiadomo ile osĂłb z Poznania zdecyduje się na pracę i przeprowadzkę do miasta nad Kamienną.- Rozmowy trwają. Nie jest to Ƃatwa decyzja ze zrozumiaƂych względĂłw. Jednak z pewnoƛcią nie będzie to fala, ktĂłra przykryƂaby Starachowice – mĂłwi StanisƂaw Ziętkiewicz.Finalnie, po przeniesieniu caƂej produkcji, w starachowickim MAN-ie pracować będzie w sumie 2300 osĂłb.- W zaleĆŒnoƛci od potrzeb, do tego będziemy dobierali ludzi z rynku przez agencję. JuĆŒ zaczęliƛmy taką akcję, poniewaĆŒ będziemy realizować kontrakt grup podƂogowych do Indonezji, ktĂłrego nie planowaliƛmy. WƂaƛnie dokonujemy naboru na 100 dodatkowych pracownikĂłw – oznajmiƂ S. Ziętkiewicz.ZakƂad poszukuje spawaczy, lakiernikĂłw, montaĆŒystĂłw oraz ludzi z wyĆŒszym wyksztaƂceniem, inĆŒynierĂłw z branĆŒy motoryzacyjnej. Warunkiem koniecznym jest znajomoƛć językĂłw obcych.- JeĆŒeli jest to angielski i niemiecki to bardzo dobrze, a jeden z nich to minimum – informuje S. Ziętkiewicz.JuĆŒ w czerwcu na terenie MAN-a odbędzie się coroczny festyn dla pracownikĂłw.- Będą mogli oni zaprosić swoje rodziny i pokazać jak zmieniƂ się zakƂad. A będzie co zwiedzać – zapowiada StanisƂaw Ziętkiewicz. – W zasadzie dla laika, ktĂłry zobaczy autobus schodzący z produkcji w tej chwili, nie będzie się niczym rĂłĆŒniƂ od tego, ktĂłry wyjedzie na koniec 2016 roku. Wszystkie rzeczy montaĆŒowe, więc te, ktĂłre trzeba dobudować do autobusu juĆŒ są, poza poręczami. A te przyjdą rĂłwnieĆŒ niebawem – zapewnia.Termin oficjalnego otwarcia zakƂadu „po przeprowadzce” nie zostaƂ jeszcze ustalony.- Trwają dyskusje, czy będzie to jeszcze w tym, czy w przyszƂym roku – wyjaƛniƂ Ziętkiewicz.Wtedy po raz pierwszy z zakƂadu autobus wyjedzie o wƂasnych siƂach.- Będziemy chcieli zrobić to bardzo uroczyƛcie – zapowiada kierownik. (J)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do gĂłry