Getting your Trinity Audio player ready...
|
Oficjalna prezentacja autobusu turystycznego Lion`s Coach dopiero w październiku br. na targach w Belgii, a dziennikarze z całej Europy zobaczyli to cacko w miniony czwartek (13 lipca) w Starachowicach.
W Starachowicach kompletne miejskie autobusy produkuje się od jesieni 2016 roku. Europejscy żurnaliści poznali proces produkcji w starachowickim MAN & Bus, gdzie dziennie z taśmy montażowej schodzi około 11 autobusów. Rocznie natomiast 2200 kompletnych autobusów, a także około 500 podwozi, które są eksportowane m.in. do Hiszpanii, Izraela, Hongkongu, Singapuru oraz Malezji i tam są dalej zabudowywane. Każdy z wyprodukowanych w Starachowicach autobusów, po zejściu z taśmy, musi przejechać około 100-kilometrową jazdę próbną.
Budowane są w naszym mieście od podstaw, większość metalowych elementów wykonywana jest bowiem na miejscu, jedynie silniki sprowadzane są z zakładów MAN w Norymberdze.
Nowy MAN Lion`s City
Na konferencji zaprezentowano odnowiony model autobusu miejskiego MAN Lion`s City, który będzie w całości produkowany w Starachowicach. Na rynek zostaną wprowadzone w 2018 roku, a pierwsze testy w wybranych zakładach komunikacji miejskiej odbędą się już we wrześniu tego roku.
– Naszym oczom ukazuje się całkowicie na nowo zaprojektowany autobus miejski, nawiązujący do najlepszych tradycji autobusów MAN. Z jasną wizją ukierunkowaną na wydajność, komfort i ergonomię, projektanci spróbowali wyznaczyć nowe standardy dla wszystkich komponentów, na przykład w aspekcie kosztu cyklu życia maszyny oraz w zakresie stanowiska pracy kierowcy i oświetlenia pojazdu. Nowy MAN Lion`s City spełnia wszystkie aktualne i przewidywane w najbliższej przyszłości normy prawne. Już zewnętrzna sylwetka tego nowego autobusu miejskiego stanowi zapowiedź nowego języka designu MAN. Oprócz charakterystycznych reflektorów z wbudowanymi listwami LED, pełniącymi funkcję świateł dziennych, typowej, czarnej, doskonale się prezentującej atrapy chłodnicy i chromowanego profilu, wzrok przykuwa pociągnięta nieco w dół linia okien z boku pojazdu. Nie tylko nadaje ona autobusowi dynamiczny wygląd, ale również stanowi przemyślany element podzielonego na segmenty poszycia pojazdu, które pozwala na poprawę kosztu cyklu życia maszyny. Także tył nowego MAN Lion`s City zyskał nowy rozpoznawalny wygląd. Przejrzysty i konkretny, o ponadczasowej strukturze, umożliwia bardzo łatwy dostęp do różnych komponentów. Nowy język designu MAN zaznacza się tutaj jasno i wyraźnie, sprawiając, że nie sposób pomylić autobusu MAN z żadnym innym – poinformowali przedstawiciele firmy MAN.
Odnowiony
MAN Lion`s Coach
Głównym punktem spotkania w Starachowicach była jednak prapremierowa prezentacja nowego turystycznego MAN Lion`s Coach. Jego seryjna produkcja ruszy za kilka miesięcy w tureckiej Ankarze, a oficjalna premiera odbędzie się w październiku w Kortrijk w Belgii. Na spotkaniu z dziennikarzami obecny był prezes zarządu Mark Gouws, a konferencję poprowadził szef grupy MAN Michael Kobriger, który przed laty kierował także zakładami w Starachowicach.
– Powstał autobus będący wzorem do naśladowania w kwestiach bezpieczeństwa i niezawodności. Nowy MAN Lion`s Coach wyróżnia się zwiększoną sztywnością kadłuba, nowym układem przeniesienia napędu oraz nową linią wzornictwa MAN. Posiada wysoką ekonomiczność, dzięki zoptymalizowanej strategii ruszania i zmiany biegów, liczne układy wspomagania i usprawnienia przy konserwacji, a także aerodynamikę zwiększona o 20%. Reflektory główne oraz tylne światła po raz pierwszy wykonane zostały w całości w technologii LED – mówili z satysfakcją szefowie niemieckiego potentata.
Od momentu wprowadzenia na rynek tego modelu dostępne będą autokary turystyczne w trzech długościach: 12 101 mm, 13 361 mm i 13 901 mm na dwóch lub trzech osiach. Pod koniec 2017 roku dołączy także czwarta opcja – dwuosiowy autokar o długości 13 091 mm. Jest to pojazd szczególnie atrakcyjny z ekonomicznego punktu widzenia, wyposażony w sześć dodatkowych miejsc w porównaniu do wersji 12-metrowej. Także maksymalna dopuszczalna masa całkowita do 19,5 ton sprawia, że jest to wyjątkowo uniwersalny model do różnych zastosowań. Wysokość wynosi standardowo 3 870 mm. W nowym MAN Lion`s Coach bez toalety miejsce na trzygwiazdkowych fotelach znajdzie maksymalnie 53, 57, 59 lub 63 pasażerów. Pojemność bagażnika wynosi w zależności od modelu od 11,7 do 14,3 m sześc.
– Wystarczy zajrzeć do komory silnika, aby stwierdzić, że MAN Lion`s Coach również w nowej szacie jest niezwykle ekonomiczny. Ma zoptymalizowany układ przeniesienia napędu Euro 6, zapewniający m.in. długie przełożenie osi oraz zwiększoną o 20 KM i 200 Nm moc. Nowy MAN Lion`s Coach doświadczył zwiększenia atrakcyjności także w zakresie wyposażenia wnętrza. Na przykład obszar sufitu na całej długości rozświetla teraz taśma świetlna LED w odcieniu „ciepłej bieli”. Nowa koncepcja Colour & Trim stawia na jaśniejsze, świeże barwy. Nowe wykończenie półek na bagaż zwraca uwagę i dba o pierwsze wrażenie. Zostały przedłużone do przodu w kierunku przedniej szyby, dzięki czemu tworzą wrażenie przestronności, zarówno dla pasażerów, jak i dla kierowcy. Zintegrowane panele obsługi urzekają funkcjonalnością. Umożliwiają między innymi bezstopniową regulację strumienia i kierunku powietrza, a także włączanie i wyłączanie oświetlenia LED i funkcji głośników. Przy wszystkich fotelach pasażerów można też zamontować przyłącza USB, umożliwiające nieograniczone korzystanie z telefonów komórkowych i tabletów podczas podróży. Miejsce pracy kierowcy zostało natomiast przekonstruowane w taki sposób, by było bardziej ergonomiczne i praktyczne, a także prezentowało się nowocześnie – podkreślali zalety autobusu przedstawiciele MAN.
??????????????????????
Firma cały czas się rozwija i wychodzi naprzeciw społecznym oczekiwaniom. Trwają już prace nad wykonaniem w pełni elektrycznego autobusu. Seryjna produkcja autobusu miejskiego napędzanego w stu procentach elektrycznie rozpocznie się pod koniec 2019 roku. By to osiągnąć, firma MAN nawiązała liczne partnerstwa innowacyjne. Przeprowadzona wśród prawie 200 klientów w Europie ankieta potwierdziła, że w codziennej eksploatacji ważniejsza jest elastyczna i bezawaryjna praca, bez dodatkowego ładowania, niż nieograniczony zasięg. Większość klientów określiła pożądany zasięg w realnych warunkach użytkowania na 200 km dziennie. Autobusy elektryczne MAN spełnią te oczekiwania.