Getting your Trinity Audio player ready...
|
Od wtorku (16 marca br.) zmieniają się zasady korzystania z porady medycznej w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarz pierwszego kontaktu, poza kilkoma sytuacjami, nie będzie mógł narzucić wizyty w formie teleporady. To pacjent wybierze, jaką formę wizyty preferuje.
Według nowelizacji rozporządzenia, lekarz POZ nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy pacjent nie wyraża zgody na teleporadę; cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy; istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, a także gdy dziecko nie ma jeszcze 6 lat. W formie teleporady nie może też odbyć się pierwsza wizyta pacjenta u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, wskazanych w deklaracji wyboru.
Gdy lekarz odmawiać będzie przyjęcia bezpośrednio w przychodni, NFZ radzi, by dzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłosić nieprawidłowości.
Pacjent skorzysta z teleporady, gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2; a także gdy potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną. Teleporada wystarczy również w przypadku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, gdy jest to kontynuacja poprzedniego, a lekarz dysponuje dokumentację. Za pomocą teleporady można też uzyskać zaświadczenia o stanie zdrowia. Można z niej skorzystać, gdy dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu. Dzięki teleporadzie będzie można uzyskać zalecenia, e-zwolnienie, czy e-receptę. W trakcie rozmowy można również otrzymać sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym, jeśli stan zdrowia będzie tego wymagał.
Jak informuje Narodowy Fundusz Zdrowia, obowiązkiem przychodni POZ jest informowanie o warunkach udzielania teleporad. Placówka musi to robić: w miejscu leczenia, na stronie internetowej lub telefonicznie na prośbę pacjenta. Informacja powinna zawierać m.in. listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty; system, przez który lekarze udzielają teleporad; sposób ustalenia terminu teleporady oraz sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia. Informacja powinna zawierać też sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż pięć minut).
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów. Powinna odbyć się nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście. Druga opcja, to termin późniejszy, jeśli został ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.