Getting your Trinity Audio player ready...
|
Podczas piątkowej sesji Rady Miasta w Starachowicach odbyła się ożywiona dyskusja nad projektem uchwały dającej prezydentowi szerokie kompetencje w zarządzaniu miejskimi nieruchomościami. Radni klubu TST zgłosili poprawki, domagając się większej kontroli nad obrotem majątkiem gminy i przywrócenia wpływu rady na kluczowe decyzje. Ostateczne głosowanie zakończyło się jednak przyjęciem uchwały w pierwotnym brzmieniu.
Podczas piątkowej sesji Rady Miasta w Starachowicach odbyła się gorąca dyskusja nad projektem uchwały w sprawie zasad nabywania, zbywania, obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony. Radny
zgłosił poprawkę w imieniu klubu TST, uzasadniając ją potrzebą większej kontroli nad decyzjami dotyczącymi miejskiego majątku. Wyraził on obawy, że projekt uchwały przyznaje prezydentowi zbyt szerokie kompetencje, umożliwiając m.in. nabywanie nieruchomości o 30% drożej niż ich wartość rynkowa oraz sprzedaż i darowiznę bez zgody Rady. Zaznaczył, że w innych miastach, takich jak Łódź czy Puławy, wprowadza się limity wartości oraz wyłączenia niektórych nieruchomości, np. lokali mieszkalnych. Radny Capała podkreślił również potrzebę wprowadzenia obowiązku informowania rady o każdej transakcji, co umożliwiłoby radnym kontrolę działań prezydenta.
Ochrona zieleni miejskiej
Głos zabrał również radny Mirosław Gęborek, który wskazał, że pełna swoboda w zarządzaniu nieruchomościami może prowadzić do zbywania terenów zielonych, co – jak zaznaczył – budzi niezadowolenie mieszkańców, czego przykładem jest protest mieszkańców ul. Leśnej. Radny Gęborek apelował o uwzględnienie w uchwale konsultacji społecznych i o większy szacunek dla opinii mieszkańców.
Ograniczenia dotyczące wartości transakcji
Radny Dariusz Grunt argumentował, że ustawienie limitu transakcji na poziomie 500 tys. zł oraz obowiązek informowania rady o każdej transakcji to konieczne środki kontroli nad obrotem majątkiem miasta. Wspomniał także o sytuacji na ul. Oświatowej, gdzie mieszkańcy wyrazili sprzeciw wobec sprzedaży nieruchomości, zaznaczając, że działki powinny pozostać w posiadaniu gminy z przeznaczeniem na cele społeczne.
Stanowisko prezydium
Elżbieta Gralec, zastępczyni prezydenta, zaznaczyła, że projekt uchwały jest zgodny z ustawą o gospodarce nieruchomościami i dotyczy głównie rozłożenia na raty ceny nieruchomości przy sprzedaży bezprzetargowej, a nowe przepisy miałyby przyspieszyć procedury i dostosować działania do standardów innych miast. Zwróciła także uwagę, że prezydent nadal potrzebuje zgody rady na darowizny nieruchomości.
Głosowanie nad poprawkami i uchwałą
W głosowaniu poprawki klubu TST nie uzyskały większości (7 głosów za, 7 przeciw, 2 wstrzymujące). Ostatecznie uchwała w oryginalnej wersji prezydenta została przyjęta stosunkiem głosów 8 za (Agnieszka Cheda, Mariusz Konarski, Jarosław Nowak, Marcin Nowakowski, Włodzimierz Orkisz, Ilona Traczyk, Michał Walendzik, Dominik Zuba), 7 przeciw (Artur Anduła, Piotr Capała, Mirosław Gęborek, Dariusz Grunt, Agnieszka Kuś, Dariusz Nowak, Konrad Rączka), 1 wstrzymujący (Lidia Niewczas).
Wyjaśniamy
Nowe przepisy dają prezydentowi możliwość swobodnego zarządzania majątkiem gminnym, w tym sprzedaży i zakupu działek na potrzeby inwestycji czy rozwoju miasta. To oznacza, że prezydent bez większych przeszkód będzie mógł realizować transakcje nieruchomościowe. Najważniejsze uprawnienia prezydenta, wynikające z treści uchwały, będą obejmować:
Nabywanie nieruchomości
Prezydent ma prawo nabywać nieruchomości na rzecz gminy w celu realizacji inwestycji, budownictwa mieszkaniowego i innych zadań związanych z rozwojem gminy. Może to robić poprzez negocjacje, przetargi i licytacje komornicze, w cenie nie wyższej niż 30% ponad wartość rynkową.
Zbywanie nieruchomości
Prezydent może sprzedawać, zamieniać, oddawać w użytkowanie wieczyste lub wnosić jako wkład nieruchomości gminne w celu zapewnienia rozwoju miasta i wpływów do budżetu. Prezydent może również sprzedawać lokale użytkowe z pierwszeństwem dla najemców, którzy wynajmują je co najmniej 2 lata.
Obciążanie nieruchomości
Prezydent może obciążać nieruchomości gminne ograniczonymi prawami rzeczowymi, jak użytkowanie czy służebność, co może obejmować np. umożliwienie korzystania z nieruchomości innym podmiotom za wynagrodzeniem. Może także ustanawiać hipotekę.
Dzierżawa i wynajem
Prezydent ma możliwość wydzierżawiania i wynajmowania nieruchomości na okres dłuższy niż 3 lata oraz odnawiania takich umów bez przetargu, jeśli spełnione zostaną określone warunki. Jest również zobowiązany do raportowania Radzie Miejskiej co pół roku o realizacji zarządzeń dotyczących zarządzania nieruchomościami.
Czy prezydent powinien mieć tak szerokie uprawnienia?
Z jednej strony, daje to prezydentowi elastyczność i możliwość szybkiego reagowania na potrzeby miasta, co może być korzystne w kontekście inwestycji i rozwoju. Jednak radni wskazują na potrzebę demokratycznej kontroli nad tym procesem.