Getting your Trinity Audio player ready...
|
Starachowice słyną z produkcji motoryzacyjnej, marka ciężarówek to jedno, ale nie bez znaczenia pozostaje również myśl inżynierska. Starachowicka spółka Autobox Innovations jako prawny następca producenta samochodów Honker, kończy prace nad następcą legendarnego pierwowzoru.
Mówimy o samochodzie znanym pod kryptonimem AH 20.44 (Autobox Honker rok 2020 z napędem 4×4).
– Jest to typowe auto terenowe, z blokadami, z odpowiednim zawieszeniem i silnikiem o mocy 195 KM. Samochód jest w tej chwili w pierwszej fazie prób, które chcieliśmy rozpocząć jeszcze w warunkach zimowych w celu sprawdzenia jego możliwości trakcyjnych. Pierwsze jazdy nastrajają nas optymistycznie, trudne warunki z jakimi przyszło się zmierzyć utwierdzają nas w przekonaniu, że założenia konstrukcyjne są poprawne – mówi w rozmowie z Gazetą Krzysztof Siekański, wiceprezes Autobox Innovations Sp. z o.o. i dodaje, że oficjalna prezentacja jest planowana na wrześniowy Międzynarodowym Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Z czym mamy do czynienia?
– Samochód został opracowany w oparciu o wymagania, które były postawione przed projektem o kryptonimie Mustang i dotyczyły samochodu ciężarowo – osobowego wysokiej mobilności dla wojska. Na bazie tych wymagań stworzyliśmy auto, które właśnie teraz jest w fazie testowej. To samochód bardzo specjalistyczny, mamy zatem świadomość, że nie zawsze wszystko da się zrobić tak, jakbyśmy tego chcieli czy oczekiwali, niemniej jednak jesteśmy w tym temacie optymistami. Kilka lat temu udało nam się zrobić bardzo udaną modernizację samochodu Star 266 do wersji 266M2 i m.in. to skłoniło nas do podjęcia próby stworzenia auta mniejszego, przeznaczonego do przewożenia ludzi i ładunków w trudnych warunkach terenowych – odpowiada Krzysztof Siekański. O testowanym AH 20.44 mówi się, że to następca Honkera. W jakim sensie? – Spółka Autobox jest właścicielem marki Honker w pełnym zakresie. Jesteśmy między innymi właścicielami nazwy, dokumentacji i linii produkcyjnej, którą kupiliśmy od syndyka. W roku 2018 wykonaliśmy głęboką modernizację Honkera do wersji M-AX i zdobyte wówczas doświadczenie wykorzystaliśmy przy budowie całkiem nowego pojazdu, któremu nadaliśmy roboczą nazwę AH 20.44 . Temat „Honker” został właściwie „zamknięty” przez Ministerstwo Obrony Narodowej, a stworzony przez nas projekt AH jest jakby kontynuacją produktu, który znajduje się na wyposażeniu polskiej armii od ponad 30 lat – kończy wiceprezes Krzysztof Siekański.
Trwa oczekiwanie na oficjalną prezentację w Kielcach podczas MSPO, nawet jeśli odbędą się one w tak ograniczonym zakresie jak w roku 2020. Zarząd spółki ma nadzieję, że prezentowanym na targach autem uda się zainteresować wojsko i inne służby mundurowe wykorzystujące w swoich działaniach pojazdy terenowe.
– Poza targami planujemy również zorganizowanie tzw. pokazu dynamicznego w Wojskowym Instytucie Technik Pancernej i Samochodowej w Sulejówku, gdzie chcieli byśmy zaprosić potencjalnych odbiorców auta AH 20.44 i pokazać jak dużymi możliwościami ono dysponuje – mówi wiceprezes Krzysztof Siekański i ma nadzieje, że prezentacje, o których mowa przyniosą oczekiwane przez Autobox efekty i przyczynią się do złożenia stosownych zamówień. AH 20.44 to pojazd posiadający mechaniczne zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych i sztywne mosty napędowe. Mosty zostały wyposażone w blokady mechanizmów różnicowych, podobnie jak skrzynia rozdzielcza, mająca dwa tryby jazdy: szosa i teren. Przy wszystkich kołach zastosowano hamulce tarczowe w tym przednie wentylowane.