Getting your Trinity Audio player ready...
|
Trwają prace dotyczące realizacji trzech, strategicznych dla Starachowic inwestycji drogowych: obwodnic Starachowic i Wąchocka oraz północno – zachodniej obwodnicy Starachowic. – Wszystkie trzy rozwiązania komunikacyjne bardzo poprawią bezpieczeństwo i standard życia w naszym mieście – mówi Prezydent Starachowic Marek Materek.
– Informacje dotyczące realizacji trzech inwestycji drogowych tj.: budowy obwodnicy Starachowic, obwodnicy Wąchocka oraz północno – zachodniej obwodnicy Starachowic to bardzo dobre wiadomości, nie tylko dla mieszkańców naszego miasta i regionu, ale także przedsiębiorców prowadzących tu swoją działalność – mówi Prezydent Miasta Marek Materek. – Zaproponowane rozwiązania komunikacyjne w znaczący sposób poprawią standard dojazdu do Starachowic, a także poprawią poziom bezpieczeństwa na ulicach miasta i powiatu. Północno – zachodnia obwodnica Starachowic, którą będzie budował Świętokrzyski Zarząd Dróg Publicznych w pewien sposób rozwiąże nam problemy komunikacyjne związane z ul. Radomską i Dolnymi Starachowicami. Obwodnica wyprowadzi poza obręb miasta część samochodów ciężkich, także tych, które dojeżdżają do firm zlokalizowanych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Północno – zachodnia obwodnica miasta będzie budowana od roku 2021, w budżecie na ten rok i lata kolejne radni sejmiku zabezpieczyli fundusze na ten cel. Środki pozyskało województwo w ramach programu: Mosty dla regionów.
OBWODNICA STARACHOWIC
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach otworzyła oferty złożone do przetargu na prace przygotowawcze dla obwodnicy Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42. Realizacją zainteresowanych jest 8 wykonawców. Złożone przez nich oferty opiewają na kwoty od około 6,4 mln do 8,8 mln złotych. Inwestor przeznaczył na realizację zadania 11,7 mln złotych.
Wyłoniony w postępowaniu wykonawca będzie?miał za zadanie opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w ciągu 37 miesięcy od podpisania umowy oraz przygotowanie materiałów potrzebnych do przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” z udzielaniem odpowiedzi na pytania wykonawców w czasie tego postępowania.
– Wymienione Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego ma pokazać trasę, którędy będzie przebiegać obwodnica – informuje prezydent. – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że może ona przebiegać śladem istniejącego przebiegu drogi krajowej (ul. Kielecka, al. Niepodległości, ul. Ostrowiecka) lub wykorzystując budowaną przez województwo obwodnicę północno-zachodnią. Naszym zdaniem było by to najlepsze rozwiązanie, wówczas po stronie północnej obwodnica miałaby kontynuacje w kierunku wschodnim – w okolice Lubieni do drogi krajowej nr 9. Wówczas inwestycja omijałby miasto.
Zakładany zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości około 14 km, budowę węzła drogowego, skrzyżowań jednopoziomowych umożliwiających powiązanie obwodnicy z istniejącymi drogami i ulicami miejskimi oraz włączenia do istniejącej drogi krajowej.
Inwestycja będzie realizowana w ramach programu budowy 100 obwodnic przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
OBWODNICA WĄCHOCKA
– Dla kolejnej obwodnicy, którą jest obwodnica Wąchocka już wybrano wykonawcę. Obwodnica te znacząco skróci czas przejazdu pomiędzy Starachowicami i Skarżyskiem i poprawi bezpieczeństwo – informuje prezydent.0 Będzie to trasa klasy GP i szybko będziemy mogli się przemieścić do trasy S7.
Pierwszą w województwie inwestycję z listy rządowego programu budowy 100 obwodnic realizowała będzie firma Strabag. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42. Koszt 283,7 mln zł.
Droga?o długości około 11,7 km?będzie?przebiegać?nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej.
W ramach inwestycji planowane jest wybudowanie dwujezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), czterech skrzyżowań?oraz?11?obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych).??Wykonawca odpowiedzialny będzie również za wybudowanie?dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia.
Dzięki inwestycji, jak informuje GDDKiA, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z?miasta, przez co poprawi się bezpieczeństwo uczestników ruchu?oraz?komfort życia mieszkańców?Wąchocka. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie.?Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42,?komunikującą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w?Skarżysku-Kamiennej?ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i?woj. podkarpackiego.
PÓŁNOCNO – ZACHODNIA OBWODNICA STARACHOWIC
Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich otrzymał zgodę na realizację inwestycji, projekt został opracowany. Po uprawomocnieniu się wydanych decyzji ogłoszony zostanie przetarg na wykonawstwo.
Inwestycja ma kosztować ok. 75 milionów złotych. Środki przeznaczone na ten cel pochodzą z rządowego programu Mosty dla regionów.
Północno – zachodnia obwodnica Starachowic połączy drogę krajową nr 42 w Wąchocku z drogą wojewódzką nr 744 (między wyjazdem z miasta a Elaboracją). Dodatkowo powstanie rondo z wjazdem na teren Specjalnej Strefy Ekonomicznej na wysokości nowego zakładu firmy Cerrad. Kolejne dwa ronda powstaną przy wjeździe i zjeździe z obwodnicy, która estakadą będzie przebiegała nad rzeką Kamienną i linią kolejową.