Getting your Trinity Audio player ready...
|
O e-wizytach w ZUS, wstrzymanych rehabilitacjach leczniczych (są wyjątki), zmianach dotyczących pracy placówek i o tym, jak wygląda wypłata świadczeń w przypadku kwarantanny – mówi Paweł Szkalej rzecznik kieleckiego ZUS.
Zmiany dotyczące pracy placówek ZUS w poniedziałki
Od 2 listopada br . – w związku z sytuacją epidemiczną – placówki ZUS będą czynne w poniedziałki tak, jak w pozostałe dni tygodnia tj.: w godz. 8.00 – 15.00 . Zachęcamy do załatwiania spraw w ZUS bez wychodzenia z domu i skorzystania z e-wizyt. (Więcej o e-wizytach w ZUS – niżej).
Jesteśmy dostępni także przez Internet za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz w kontakcie telefonicznym. Do dyspozycji Państwa jest ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.–pt.) w godzinach 7:00–18:00. Pod numerem tel. 22 11 22 111 do Państwa dyspozycji jest specjalna infolinia do obsługi spraw związanych z Polskim Bonem Turystycznym.
E – wizyty w ZUS już dostępne
Aby można było odwiedzić ZUS online, wystarczy komputer lub smartfon z kamerką i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online. Podczas e-wizyty nasi eksperci odpowiedzą na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze godzinach 9.00-14.30. Może ona trwać nie dłużej niż 20 min. W Kielcach usługa będzie dostępna od 29 października.
WSTRZYMANIE rehabilitacji leczniczej.
W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r., od 24 października 2020 r. do odwołania Zakład Ubezpieczeń Społecznych wstrzymuje czasowo wyjazdy do ośrodków rehabilitacyjnych w systemie stacjonarnym. Jeżeli posiadasz Zawiadomienie o skierowaniu na rehabilitację ZUS, która miała się rozpocząć po 24 października – zostań w domu. Skierowanie do ośrodka rehabilitacyjnego będziesz mógł zrealizować w późniejszym terminie. Szczegółowe informacje uzyskasz pod numerem telefonu, który masz na zawiadomieniu o skierowaniu na rehabilitację. Jedynie w przypadkach, w których zaprzestanie grozi poważnym pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta rehabilitacja może być realizowana – mówimy tu o rehabilitacji z profilu NRW.
ZUS sam będzie pozyskiwać dane o kwarantannie i izolacji do wypłaty świadczeń chorobowych
Osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją domową i ubiegają się o wypłatę zasiłku, nie muszą już dostarczać decyzji Sanepidu do ZUS lub pracodawcy. Zakład będzie pozyskiwał takie dane automatycznie. Nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowe. Osoby skierowane przez jednostkę Państwowej Inspekcji Sanitarnej na kwarantannę mają prawo do świadczeń chorobowych – wynagrodzenia za czas choroby, które finansuje pracodawca, albo zasiłku chorobowego. Wcześniej do wypłaty zasiłków chorobowych i opiekuńczych (gdy kwarantanna lub izolacja dotyczy dziecka), potrzebna jest decyzja Państwowej Inspekcji Sanitarnej. ZUS będzie teraz samodzielnie pozyskiwać odpowiednie dane z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia (system EWP), w którym zapisywane są informacje o obowiązku kwarantanny i izolacji.
Po wejściu w życie odpowiednich zmian w przepisach, dane o kwarantannie i izolacji ZUS będzie przekazywać pracodawcom i przedsiębiorcom na ich profil płatnika na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Na podstawie tych informacji płatnicy składek będą mogli wypłacać pracownikom świadczenia chorobowe (wynagrodzenie za czas choroby i zasiłek chorobowy) i zasiłek opiekuńczy. Informację o kwarantannie lub izolacji otrzyma także ubezpieczony na swoim profilu na PUE ZUS. Pracownicy skierowani na kwarantannę lub objęci izolacją domową powinni pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo.
Paweł Szkalej – rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Kielce