Getting your Trinity Audio player ready...
|
1 kwietnia br. minęły dwa lata od wprowadzenia w naszym mieście bezpłatnej komunikacji miejskiej, która przysługuje osobom płacącym podatki w Starachowicach. W tym czasie miejskimi autobusami przejechało łącznie ponad… 7,5 miliona pasażerów.
Konferencja prasowa, która odbyła się w poświąteczny wtorek (2 kwietnia) na terenie autobusowej bazy Komunikacji Miejskiej zarządzanej przez spółkę Zakład Energetyki Cieplnej, była doskonałą okazją do podsumowania 732 dni bezpłatnej komunikacji w Starachowicach.
– 1 kwietnia 2022 roku ruszyła bezpłatna komunikacja miejska i nie był to na pewno primaaprilisowy żart. To była ważna decyzja dzięki, której autobus stał się jeszcze bardziej popularnym środkiem transportu w mieście – powiedział prezydent Marek Materek. – W roku poprzedzającym wprowadzenie bezpłatnych przejazdów liczba pasażerów wynosiła 1,8 mln pasażerów rocznie. Tyle osób podróżowało autobusami w 2021 roku. W kolejnym roku nastąpił już czas zmian. W kwietniu wprowadziliśmy bezpłatną komunikację i liczba pasażerów znacznie się zwiększyła.
Początkowo dane dotyczące przewozu pasażerów były wartościami szacunkowymi. W kwietniu i maju 2022 roku nowoczesnymi autobusami jeździło po 247 tysięcy osób. W kolejnym miesiącu wprowadzony został system rejestracji ilości pasażerów na podstawie bramek liczących.
– We wrześniu 2022 roku liczba pasażerów po raz pierwszy w cyklu miesięcznym przekroczyła 300 tysięcy osób. To był rekordowy rok. Pierwszy rok funkcjonowania bezpłatnej komunikacji. Od kwietnia 2022 roku do końca roku z bezpłatnych przejazdów skorzystało ponad 2,4 miliona osób – dodaje włodarz miasta.
W kolejnym roku ustanowiono kolejny rekord. Łączna liczba pasażerów w 2023 roku wyniosła 4 miliony osób. To wynik lepszy od poprzedniego o około 1,2 miliona osób. Na uwagę zasługuje rekordowy wówczas październik. W samym tylko jednym miesiącu liczba pasażerów wyniosła ponad 388 tysięcy osób.
– Starachowickie autobusy dowożą mieszkańców do pracy, szkoły, lekarza czy sklepu. Autobus to również doskonały środek transportu dla tych, którzy chcą zwiedzić nowe przestrzenie publiczne, zobaczyć postęp trwających inwestycji czy wreszcie zwyczajnie odpocząć. W okresie letnim autobusami mieszkańcy naszego miasta docierają, chociażby nad Lubiankę czy Piachy. Od czerwca do sierpnia 2023 roku nowoczesne autobusy przewiozły prawie milion pasażerów – podkreśla Marek Materek.
W 2024 roku starachowickimi autobusami podróżowało już milion pasażerów. W styczniu tego roku mieliśmy 340 tysięcy pasażerów. W kolejnym miesiącu było ich 323 tysiące, zaś w marcu z bezpłatnych przejazdów skorzystało 359 tysięcy pasażerów.
Wozokilometr kosztuje w Starachowicach ponad 18 zł, z czego ok. 5 zł to dzierżawa autobusów, a około 2 zł to koszt biletów, oraz koszty paliwa. Jak przyznaje prezydent, koszt wozokilometra jest wysoki, ale wynika to z kilku powodów.
– Ten koszt jest faktycznie wysoki, ponieważ gmina chciała odliczyć podatek VAT i został odliczony, ale przez to jako miasto musimy dzierżawić spółce komunikacyjnej autobusy i w rekompensacie uwzględniamy te ok. 5 mln zł rocznie, co wchodzi w koszt wozokilometra. Te koszty dzierżawy miasto przekazuje Zakładowi Energetyki Cieplnej, a potem ZEC miastu w ramach rozliczenia, co znacząco wpływa na koszty. Drugim istotnym czynnikiem jest brak wpływów z biletów. Wcześniej koszt wozokilometra był pomniejszany o wartości sprzedanych biletów, teraz mamy o ok. 2 mln zł mniej do budżetu z tego tytułu. Kolejna rzecz to mamy autobusy na paliwo CNG, które jest droższe w utrzymaniu niż diesel, na którym jeździliśmy wcześniej.
Koszt starachowickiego wozokilometra to niemal dwa razy tyle, co w Kielcach. Na pytanie dziennikarza, czy warto było wprowadzać bezpłatną komunikację, prezydent odpowiedział: „Zdecydowanie”. Przypomniał, że gmina w ramach VAT-u z tytułu dzierżawy odzyskuje 5 mln zł.
***
Starachowicka komunikacja miejska to milionowy projekt na realizację zadań związanych z unowocześnianiem taboru autobusowego, rozbudową bazy komunikacyjnej, warsztatu oraz budową Centrum Zarządzania Dyspozytorskiego. Łączny koszt projektu związanego z rozwojem komunikacji wyniósł ponad 45 milionów złotych. Na tę kwotę składa się prawie 27-milionowa dotacja ze środków europejskich oraz ponad 5-milionowa dotacja z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Środki własne wyniosły prawie 13,5 miliona złotych. W tej kwocie znalazło się prawie 8,5 miliona złotych odzyskanego przez Gminę Starachowice VAT-u.
Koszty związane z zakupem nowoczesnego taboru autobusowego to prawie 26 milionów złotych. Na ten cel miasto uzyskało dotację w wysokości prawie 18 milionów złotych. Stacja tankowania CNG to prawie 3-milionowa inwestycja. Rozbudowa warsztatu na bazie MZK to wydatki związane z budową myjni, wyposażenia stacji obsługi autobusów, infrastruktury sieciowej, zakupem mebli. Koszty z tym związane to kolejne ponad 13 milionów złotych. Natomiast Centrum Zarządzania Dyspozytorskiego to prawie 3,5 miliona złotych. W zakresie prac związanych z tą inwestycją zamontowano monitoring, system lokalizacji autobusów, system liczenia pasażerów, system dystrybucji i lokalizacji biletów oraz elektroniczne tablice informacyjne.
***
W ramach pozyskania funduszy europejskich z nowego unijnego rozdania Gmina Starachowice planuje zakup 5 autobusów z napędem elektrycznym, remont ulicy Batalionów Chłopskich oraz budowę dwupoziomowego parkingu przy starachowickim szpitalu. Natomiast na terenie bazy MZK przy ulicy Radomskiej ma powstać farma fotowoltaiczna, by obniżyć koszty ładowania autobusów.