Getting your Trinity Audio player ready...
|
Radni Rady Miejskiej przyjęli stanowisko w sprawie przebiegu obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 42 ulicami Kielecką, aleją Niepodległości i ulicą Ostrowiecką. Zanim doszło do głosowania, radni uczestniczący w obradach zaprezentowali swoje zdanie w tej ważnej dla miasta sprawie.
Przypomnijmy, że rekomendowany dla GDDKiA do wykonania został wariant północny, jako przedłużenie obecnie budowanej północno-zachodniej obwodnicy za strefą z włączeniem do drogi krajowej nr 9 w Lubieni. To najtańsza opcja, jednak jak wynika z analiz, tylko dwa samochody na dziesięć wybiorą wskazaną trasę, reszta pojazdów i tak będzie jechała przez miasto.
– Z ostatnich informacji wynika, że dla obwodnicy Starachowic został wybrany wariant północny, a nie po śladzie drogi krajowej nr 42, co w moim przekonaniu dla naszego miasta, gdyby tak się stało już konsekwentnie, to będzie żadne rozwiązanie. Dalej zostaniemy z problemami DK42, która dalej będzie przebiegała przez miasto. Dalej zostaniemy z problemem węzłów komunikacyjnych, które nie zostaną rozwiązane. Wiem, że osoby funkcyjne w powiecie lobbowały za tym rozwiązaniem północnym. Wiem, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prawdopodobnie nie kierowała się tu racjonalnością i tym, czy to będzie służyło społeczeństwu. Po śladzie „42” trochę dziwnie by się wtedy nazywała trasa „obwodnicą”, ale chodzi o rozwiązanie wielu spraw istotnych dla naszego miasta. Nikt mnie nie przekona, że osoby jadące w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego czy Tarnowa, że pojadą północną obwodnicą. Powinniśmy spotkać się z mieszkańcami, którzy nie są w części zadowoleni, gdyby ta droga przebiegała po obecnym śladzie. Pewnie część rzeczy wynika również z niewiedzy. Problem nie zniknie. Oni dalej będą mieszkać blisko ruchliwej drogi – powiedział radny Sylwester Kwiecień i dodał, że teoretycznie problem natężenia ruchu zostanie rozwiązany, a praktycznie nic się nie zmieni.
– Bardzo dziękuję za tą inicjatywę dlatego, że przychodzi ona w odpowiednim momencie. W tej chwili GDDKiA rekomendowała do realizacji wariant północy obwodnicy Starachowic. Natomiast, to się nie zgadza z tym, o co aplikuje miasto Starachowice, czyli wariant przez miasto, jako ten, który jest najbardziej optymalny pośród przedstawionych. Wariant północny nie rozwiązuje nam problemów związanych z potokiem samochodów osobowych czy ciężarowych przejeżdżających przez miasto. Dane przedstawione przez GDDKiA pokazują, że po wybudowaniu obwodnicy po północnym śladzie, ruch samochodów przez miasto się nie zmniejszy. Popieram inicjatywę przyjęcia stanowiska Rady Miejskiej w zakresie budowy drogi przez miasto. Jest jeszcze nadzieja, że nowy rząd pochyli się nad tym apelem ze strony samorządu lokalnego – mówił prezydent Starachowic Marek Materek. Dodał, że miasto zadeklarowało w GDDKiA pomoc w przygotowaniu terenów pod inwestycje w budownictwo jednorodzinne dla osób, które będą wysiedlane lub osiedlenie w budynkach wielorodzinnych, aby koszty społeczne były jak najniższe. Dodatkowo zadeklarowało, że może wszystkie drogi serwisowe utrzymywać.
– W wielu miastach europejskich buduje się specjalnie takie obwodnice przez miasto, żeby szybko wyprowadzić ruch. Natomiast odwrotny przykład, z pobliża, to obwodnica Ćmielowa. Ona jest, ale większość nadal jeździ przez Ćmielów, bo jest krócej. Tak samo w Mielcu. Dziwi mnie stanowisko GDDKiA, gdyż w trakcie konsultacji dyrektor będący tu na spotkaniu, sam potwierdził, że w tym wariancie północnym tylko 18% transportu drogowego pojedzie obwodnicą północą – powiedział Dariusz Grunt.
Architekt miasta Marcin Bednarczyk przypomniał, że według założeń projektantów i wyliczeń wariant północny obwodnicy miałby kosztować około 500 milionów złotych. Natomiast wariant przez miasto 1,3 miliarda złotych.
– Wariant przez miasto można zoptymalizować, obniżając koszty budowy nawet do 900 milionów złotych – wskazał architekt.
W trakcie głosowania nad stanowiskiem „za” było 15 radnych, nikt nie był przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosowania, cztery osoby były nieobecne w trakcie tego głosowania, choć zarejestrowały swoją obecność na początku obrad.
Stanowisko Rady Miejskiej w Starachowicach w sprawie przebiegu obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 42
W związku z trwającymi pracami nad wyborem wariantu budowy obwodnicy Starachowic, w ciągu drogi krajowej nr 42, poniżej przedstawiamy stanowisko Rady Miejskiej w Starachowicach, tj. organu stanowiącego samorządu Miasta Starachowice, którego inwestycja ta dotyczy w największym stopniu. Po wnikliwych analizach wszystkich opcji wnioskujemy o wybór wariantu nr 1 – przebiegającego w śladzie obecnej drogi nr 42.
Przebudowa odcinka drogi krajowej nr 42 ujętego w rządowym programie „Budowy 100 obwodnic” jest dla Starachowic kluczowym zadaniem komunikacyjnym, które zakończy kilkudziesięcioletnie opóźnienie skomunikowania miasta i ważnego ośrodka przemysłowego Województwa Świętokrzyskiego.
Jako samorząd miasta, do tej pory upatrywaliśmy dwie możliwości przebiegu drogi krajowej, odrzucając ze względów środowiskowych wariant południowy, tj.: warianty: pierwszy – przejście przez miasto („starodroże”) oraz wariant trzeci – północny (wykorzystujący w części budowaną obecnie obwodnicę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 744). Wskazanie preferowanego przebiegu dla mieszkańców miasta nie jest jednoznaczne. Już na spotkaniu konsultacyjnym zorganizowanym w czerwcu w Urzędzie Miejskim, ścierały się poglądy na ten temat. Protestują, co zrozumiałe, mieszkańcy nieruchomości położonych w pobliżu istniejącego przebiegu drogi. Dlatego, w celu wskazania jak najbardziej optymalnego przebiegu, należy spojrzeć przede wszystkim na czynniki związane z rozkładem ruchu tranzytowego i docelowo-źródłowego.
Kwestie społeczne, po podjęciu odpowiednio wcześnie działań, mogą w znacznym stopniu zostać zniwelowane. Gmina Starachowice jest w stanie zaproponować działki budowlane, które mogą być nabyte przez osoby wywłaszczane. Obecnie na terenie miasta budowane są prywatne osiedla mieszkaniowe, ale również Starachowickie Towarzystwo Budownictwa Mieszkaniowego zwiększa swój zasób mieszkaniowy. TBS ma możliwość wprowadzenia preferencji podczas przydzielania mieszkań dla osób wysiedlanych.
Faktem jest, że wylot południowy (DW 756 w kierunku Nowej Słupi i Bodzentyna) ma nieco większe natężenie ruchu niż wylot południowo-wschodni (DK 42 w kierunku Ostrowca Św.). Przebieg przez miasto w dokumentach planistycznych funkcjonuje od dziesięcioleci i jest sytuacją zastaną. Również poprzednia koncepcja z uzyskaną decyzją środowiskową dla drogi GP zakładała przejście przez miasto. W świadomości mieszkańców droga równoległa do rzeki Kamiennej i linii kolejowej funkcjonuje od wielu lat. Mimo przebudowy, współczesne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo oraz uciążliwości związane z hałasem spowodują, że droga mimo poszerzenia pasa drogowego i wzrostu ruchu miałaby mniej negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze i społeczne, niż ma to miejsce obecnie.
Wariant północny nie rozwiązuje połączenia z drogą prowadzącą na południe od Starachowic. Z prognozy ruchu, wiemy, że na wschód od ul. Radomskiej (DW 744) do ul. Iłżeckiej ruch byłby – jak na standardy drogi krajowej – niewielki. Jedynym argumentem za budową obwodnicy północnej byłoby uwzględnienie przedłużenia jej do ul. Ostrowieckiej (w rejon skrzyżowania DK 42 i DW 756) co wymagałoby budowy kolejnego wiaduktu nad linią kolejową i rzeką Kamienną.
Oczywistym jest, że przebieg przez miasto będzie musiał wiązać się z wyburzeniami i wykupami nieruchomości, już dziś znajdujących się przy uciążliwej drodze. Budowa obwodnicy północnej w zakładanym kształcie niewiele poprawi środowisko przy ul. Kieleckiej i Al. Niepodległości, ponieważ ruch docelowo-źródłowy, a także tranzytowy na południe będzie się odbywał właśnie tymi ulicami, zwłaszcza że dwupasmowa obwodnica Wąchocka kończy się na granicy administracyjnej miasta, a w Starachowicach Dolnych w ciągu dwóch lat ma być wybudowany wiadukt nad linią kolejową, co właśnie wzmocni atrakcyjność przejazdu tymi ulicami. Nie bez znaczenia jest fakt, że w wariancie „starodroża” wybudowana byłaby pełnoprawna obwodnica podmiejskich struktur osadniczych: dzielnicy Michałów oraz wsi Kuczów i Styków. Natomiast wariant północny odcinałby miasto od zasobów leśnych Puszczy Iłżeckiej w pobliżu największych osiedli mieszkaniowych, w tym nowego osiedla na ok 200 mieszkań.
W imieniu lokalnej społeczności samorządowej prosimy, aby do dalszego opracowywania koncepcji uwzględniono wariant przebiegający „starodrożem”, czyli przejście przez Starachowice wykorzystując korytarz ulicy Kieleckiej, alei Niepodległości oraz częściowo ulicy Ostrowieckiej.