fot. Gazeta Starachowicka

ZAPISY STARACHOWICKIEJ UCHWAŁY KRAJOBRAZOWEJ CZĘŚCIOWO „ZAWIESZONE”

Getting your Trinity Audio player ready...

Brak konkretnych konsultacji społecznych przy tworzeniu przepisów dotyczących wyglądu reklam na terenie Starachowic ma swoje następstwa. Po wprowadzeniu zapisów uchwały w życie, kiedy urzędnicy odwiedzali po kolei przedsiębiorców, informując ich o potrzebie dostosowania wyglądu oraz wielkości szyldów, pojawiło się oburzenie lokalnych przedsiębiorców.
Media, w tym Gazeta Starachowicka, wielokrotnie poruszały temat daleko posuniętych i nie do końca jasnych przepisów. Dopiero kiedy dotknęły bezpośrednio starachowiczan prowadzących interesy w mieście, pojawiły się petycje, aby zasady reklamowe zmienić.
O ile grupie przedsiębiorców, która wniosła petycję, podoba się uporządkowane miasto z banerów, o tyle mają oni uwagi związane z ingerencją w już istniejące nośniki reklamowe i nakaz zdjęcia lub zmiany na mniejsze.
Usatysfakcjonowani mogą czuć się ci, którzy nie dostosowali się do przepisów. Tym bardziej po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał Konstytucyjny 12 grudnia 2023 roku uznał niezgodność ustawy krajobrazowej z konstytucją. Regulacja ta w obecnym brzmieniu nie przewiduje bowiem prawa do odszkodowania za legalnie postawione reklamy, które w związku z wprowadzonymi przez gminy ograniczeniami należało dostosować do nowych wymogów.
Powstało zamieszanie. Komisja petycji w ramach prac nad zmianami uchwały krajobrazowej zarekomendowała, że należy przeanalizować jej treść w zakresie wprowadzonych ograniczeń w sytuowaniu tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz przeprowadzić dyskusję z zainteresowanymi podmiotami w zakresie proponowanych zmian. Poniżej część uzasadnienia komisji, która zajmowała się petycję złożoną przez przedsiębiorców:
Komisja stoi na stanowisku, iż zasadnym jest niewywodzenie negatywnych skutków prawnych w postaci przymusowego usuwania reklam i naliczania kar administracyjnych, wobec właścicieli legalnych nośników reklamowych (m.in. tablic reklamowych i urządzeń reklamowych) istniejących w dniu wejścia w życie uchwały krajobrazowej,  wzniesionych na podstawie zgłoszenia lub pozwolenia na budowę (zgody budowlanej). Komisja podkreśla jednak, że wykonywanie przepisów uchwały należy do Prezydenta Miasta Starachowice, dla którego niniejsze  stanowisko stanowi jedynie rekomendację. Konkludując, stwierdza się, że petycja jest częściowo zasadna – to znaczy jest zasadna w części, w jakiej dotyczy konieczności podjęcia zmian w obowiązującej w Starachowicach uchwale krajobrazowej oraz częściowego „zawieszenia stosowania” w znaczeniu faktycznym przepisów w/w uchwały, to jest niewywodzenia negatywnych skutków prawnych w postaci przymusowego usuwania reklam i naliczania kar administracyjnych, wobec właścicieli tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały krajobrazowej, wzniesionych na podstawie zgłoszenia lub pozwolenia na budowę (zgody budowlanej). Stwierdza się, że w ramach prac nad zmianami uchwały krajobrazowej należy przeanalizować jej treść w zakresie wprowadzonych ograniczeń w sytuowaniu tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz przeprowadzić dyskusję z zainteresowanymi podmiotami w zakresie proponowanych zmian.
Jak poinformowała zastępczyni prezydenta miasta ds. gospodarczych Elżbieta Gralec w tym temacie odbędą się kolejne konsultacje społeczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry