Getting your Trinity Audio player ready...
|
Na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. firma Databout Sp. z o.o. realizuje Rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowej nr 84 na odc. Radom – Iłża – Kunów”. Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rekomendowanego przebiegu nowej linii kolejowej.
Pojawia się szansa na poprawienie oferty przewozowej dla rejonu Starachowic w kontekście nowej linii kolejowej i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest jednak kilka wariantów, co oznacza, że samorządy będą konkurowały o przeciągnięcie szprychy na swoją stronę. Są też głosy przeciwne, np. w gminie Mirzec, gdzie pierwotna koncepcja nie spotkała się z przychylnością mieszkańców.
– Przeznaczeniem linii kolejowej jest zaspokojenie nowych potrzeb transportowych zarówno w?podróżach dalekobieżnych, jak i?połączeniach regionalnych. Planowana linia kolejowa jest elementem ciągu nr 6, tj. CPK – Grójec – Radom – Ostrowiec Św. – Stalowa Wola – Rzeszów – Krosno/Sanok wraz z zestawem powiązań z istniejącą siecią kolejową. Linia ma za zadanie umożliwić atrakcyjną komunikację pasażerską i towarową dla głównych ośrodków województw mazowieckiego, świętokrzyskiego oraz podkarpackiego – czytamy w założeniach projektowych.
We wtorek (13 lutego) ruszył cykl spotkań informacyjno-konsultacyjnych z mieszkańcami dotyczący budowy linii kolejowej nr 84 na odcinku Radom – Iłża – Kunów. Spotkania związane są z planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Cykl spotkań rozpoczął się od konsultacji w Gminie Mirów w powiecie szydłowieckim.
W powiecie starachowickim planowane są cztery spotkania. 27 lutego konsultacje odbędą się w gminie Mirzec (godz. 17.00, sala konferencyjna UG Mirzec). 29 lutego o godz. 17.00 planowane jest spotkanie z mieszkańcami gminy Brody (sala konferencyjna UG Brody). 1 marca z mieszkańcami Gminy Starachowice (godz. 17.00, sala Olimpia UM w Starachowicach). 4 marca z mieszkańcami Miasta i Gminy Wąchock (godz. 17.00, MGOK w Wąchocku).
Prezydent Starachowic Marek Materek podczas konferencji prasowej, która odbyła się 12 lutego br. w Urzędzie Miejskim, zaprosił mieszkańców na starachowickie spotkanie konsultacyjno-informacyjne.
– Spotkanie będzie poświęcone, aby zaprezentować koncepcję przebiegu szprych kolejowych. My wskazaliśmy wariant, który naszym zdaniem jest najbardziej optymalny i który najlepiej połączy Starachowice z innymi częściami kraju i poprawi komunikacyjnie dostępność mieszkańcom Starachowic. Natomiast są też inne koncepcje w grze. Ostateczną decyzję będą podejmowali rządzący, ale mam nadzieję, że nasz głos będzie uwzględniony – powiedział prezydent miasta Marek Materek i przypomniał, że pierwotnie zaprezentowana koncepcja biegnąca w kierunku Starachowic przez gminę Mirzec spotkała się z dużymi obiekcjami mieszkańców gminy Mirzec. – Koncepcja, która została nam podczas ostatniego spotkania zaprezentowana, wydaje się, że spotka się z akceptacją, a przynajmniej bardziej przychylnym podejściem na terenie gminy Mirzec dlatego, że praktycznie unika się dodatkowych wyburzeń. Jest to dużo mniej kolizyjna trasa. Mamy nadzieję, że po tych zmianach głos społeczny będzie bardziej pozytywny – dodał.
Koncepcja na trasie Mirzec – Starachowice, to dla Starachowic nowy ślad za Osiedlem Orłowo łączący się z obecną linią kolejową nr 25.
źródło: CPK / Databout Sp. z o.o.