Getting your Trinity Audio player ready...
|
W przestrzeni publicznej pojawiła się informacja, że Gmina Starachowice planuje przeniesienie Szkoły Podstawowej nr 12 budynku po gimnazjum przy ulicy Leśnej i połączenie jej ze Szkołą Podstawową nr 11. Scalenie obu placówek w opinii włodarzy miasta, miało stworzyć nowoczesną jednostkę edukacyjną na miarę XXI wieku. Pomysł łączenia szkół nie spodobał się nauczycielom.
Zapytaliśmy w Urzędzie Miejskim skąd wzięła się idea połączenia placówek? Prezentujemy komentarz prezydenta Starachowic Marka Materka w tej sprawie.
„Gmina Starachowice opracowuje obecnie Program Rozwoju Lokalnego, dzięki któremu miasto będzie mogło ubiegać się o 40 mln zł na projekty inwestycyjne oraz programy społeczne. Program będzie również podstawą do ubiegania się o inne środki w ramach funduszy norweskich czy w kolejnej perspektywie finansowej UE.
W ostatnich dniach przedstawiliśmy gronu pedagogicznemu szkół podstawowych nr 11 i nr 12 propozycję, aby fundusze norweskie przeznaczyć na podniesienie jakości edukacji w naszym mieście oraz zorganizowanie nowej ekologicznej szkoły, która będzie wizytówką naszego miasta.
Propozycja zakładała połączenie obydwu szkół oraz kompleksową przebudowę i adaptację budynku sp 11 i budynku po gimnazjum nr 3 do nowej oferty edukacyjnej. Na budynkach planowany był montaż zielonych ścian i dachów oraz paneli fotowoltaicznych (tak, aby szkoła mogła być samowystarczalna energetycznie). Teren przy szkole miał się jeszcze mocniej zazielenić, w planach były ogrody deszczowe, eko-ogródki dla dzieci, ścieżki sensoryczne, ogród japoński oraz pierwsze w województwie i prawdopodobnie pierwsze w Polsce boisko retencyjne, które w trakcie deszczu gromadzi deszczówkę, która następnie nawadnia zielone ściany szkoły oraz szkolne ogrody.
Adaptacja pomieszczeń pod działalność nowej szkoły obejmowała m.in.: utworzenie i wyposażenie laboratorium przyrodniczego, wyposażenie pracowni matematycznej, wydzielenie i wyposażenie sal do nauki języków obcych, utworzenie nowych pracowni informatycznych, wydzielenie i wyposażenie pomieszczeń do nagrywania i prowadzenia lekcji zdalnych, zakup tablic edukacyjnych, zestawów i modeli doświadczalnych, aplikacji i programów interaktywnych, remont i wyposażenie biblioteki oraz mediateki, rozbudowę stołówki, przebudowę świetlicy, remonty sal lekcyjnych oraz możliwość organizacji sal na wypadek epidemii.
Nowa EKO szkoła to również nowa wyjątkowa oferta edukacyjna. Miasto planowało uruchomienie klas dwujęzycznych, większy wybór nauczanych języków obcych, wprowadzenie edukacji ekologicznej oraz utworzenie klasy o profilu ekologicznym, utworzenie klasy sportowej. Szkoła miała szansę podpisać porozumienie o stałej współpracy ze szkołą z Norwegii oraz realizować projekty międzynarodowe. Praca świetlicy oraz gabinetów pedagogów i psychologów zostałaby wydłużona. W nowej szkole zaplanowano także dodatkowe zajęcia pozalekcyjne takie jak: rytmika, sekcja artystyczna, sportowa, edukacja obywatelska i inne. Również kadra pedagogiczna miałaby do dyspozycji liczne kursy i szkolenia doskonalące oraz możliwość współpracy z licznymi szkołami podstawowymi w Europie. Wstępny koszt realizacji projektu Eko – Szkoła to 12 – 15 mln zł.
Naszym pomysłem było stworzenie miejsca niebanalnego, które będzie zielonym centrum północy miasta z infrastrukturą dostępną dla wszystkich mieszkańców. Dla naszych najmłodszych chcieliśmy stworzyć możliwość innowacyjnego i ciekawego kształcenia, nowoczesną, przyjazną szkołę. Chcieliśmy od najmłodszych lat uczyć dzieci dbałości o środowisko naturalne tworząc zieloną infrastrukturę.
Warto dodać, że osiedla gdzie zlokalizowane są szkoły podstawowe nr 11, 12, 10 i 9 będą najszybciej wyludniającymi się obszarami miasta. Mieliśmy nadzieję, że proponowana inwestycja znacznie podniesie atrakcyjność osiedleńczą oraz poprawi jakość edukacji, chcieliśmy stworzyć modelową szkołę. Plany były bardzo ambitne i wymagały współpracy, gotowości oraz pełnej akceptacji najbardziej zainteresowanych grup czyli obydwu społeczności szkolnych. Niestety po prezentacji koncepcji w szkole podstawowej nr 11 i szkole podstawowej nr 12 okazało się, że większość grona pedagogicznego jest kategorycznie przeciwna tego typu inwestycji. Sprawą konfliktową okazała się również kwestia nazwy szkoły. Zdecydowany sprzeciw ze strony nauczycieli zmusza nas do rezygnacji z planowanej inwestycji. Alternatywne źródła finansowania projektu to: Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego, Fundusze Norweskie – program Klimat, Program Erasmus +, Program Europa dla Obywateli, Program POIŚ – edukacja ekologiczna.”
Do redakcji Gazety, wpłynęło również m.in. datowane na 17 sierpnia br. pismo Towarzystwa Pamięci Armii Krajowej, które zostało wystosowane do prezydenta miasta Starachowic Marka Materka. Członkowie Towarzystwa wyrazili w nim niepokój, że Szkoła Podstawowa nr 11 po dokonaniu zmian utraci imię dotychczasowego Patrona, którym jest Mjr Jan Piwnik „Ponury”.