Getting your Trinity Audio player ready...
|
W ramach realizowanego przez Stowarzyszenie Wrażliwi Społecznie projektu „Zaangażowanie mieszkańców Starachowic w inicjatywę bezpłatnej komunikacji” finansowego z MF EOG powstała druga inicjatywa rzecznicza. Jest nią złożona do Sejmu RP Petycja w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie wprowadzenia przepisów dotyczących subwencji transportowej.
Na zaproszenie Komisji do spraw petycji 15 czerwca br. członkowie stowarzyszenia: Paweł Lewkowicz, Barbara Głowacka-Lewkowicz oraz Beata Gorczyca uczestniczyli w posiedzeniu sejmowe komisji w Warszawie. Jak informują w komunikacie prasowym, po zreferowaniu petycji przez zastępcę przewodniczącego komisji poseł Urszulę Augustyn, głos w dyskusji zabrał Paweł Lewkowicz. Prezes starachowickiego stowarzyszenia powiedział m.in., że subwencja transportowa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom średnich miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze (jest ich w delimitacji ze Starachowicami – 114), które wymagają specjalnego wsparcia. Pomysł subwencji jest również zgodny z Krajową Polityką Miejską, w której jest zapisane, wypracowanie rozwiązań prawnych o charakterze systemowym podając przykład nieskomplikowanego systemu ulg z nowym finansowaniem. Stąd w petycji zaproponowano algorytm, jako roczny koszt całkowity komunikacji miejskiej przez liczbę mieszkańców. Następnie wynik ilorazu x 8%, 16% lub 24% (dla jednostek samorządu terytorialnego, w których jest bezpłatna komunikacja). W taki sposób wyliczona byłaby stawka subwencji na jednego mieszkańca danego kryzysowego miasta.
Jako przykład podano Starachowice, gdzie wydatki całkowite na komunikację z pierwszego kwartału 2022 r. oscylowały na poziomie 11,5 mln zł, a plan na 2023 r. osiągnął pułap powyżej 21 mln zł.
Paweł Lewkowicz, polemizując z opinią Biura Analiz Sejmowych, wskazał, że subwencja transportowa mogłaby być wzorowana na oświatowej lub rezerwie ogólnej. Coroczne środki mogłyby być dzielone według ustalonych kryteriów uzgodnionych wspólnie przez stronę rządową i samorządową. Tego typu subwencja ogólna mogłaby być tworzona w Budżecie Państwa na podstawie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Prezes Stowarzyszenia poprosił Komisję Sejmową o poparcie Petycji przez podjęcie inicjatywy legislacyjnej, wystąpienie o opinię do Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Transportu, wystosowanie dezyderatu oraz docelowo zainicjowanie dialogu społecznego w tematyce subwencji transportowej.
Ostatecznie członkowie komisji zdecydowali o opracowaniu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów o podjęcie pogłębionych prac i analiz w Ministerstwie Finansów i Ministerstwie Infrastruktury w celu możliwości utworzenia czegoś w kształcie subwencji transportowej.
Posłowie bardzo pozytywnie wypowiadali się o petycji, natomiast posłanka sprawozdawczyni podkreśliła merytoryczność, kompleksowość i trafność petycji dodając, że tematyka subwencji transportowej będzie też w pracach legislacyjnych Sejmu przyszłej kadencji. Wiele wskazuje, że stowarzyszenie Wrażliwi Społecznie będzie zaproszone na kolejne spotkanie w rzeczonej tematyce.
(na podstawie kom. prasowego Stow. Wrażliwi Społecznie)