PO LEKI Z E-RECEPTĄ

Getting your Trinity Audio player ready...

O tych zmianach powinien wiedzieć każdy pacjent. Od 8 stycznia 2020 lekarze wystawiają wyłącznie elektroniczne recepty, tzw. e-recepty. Jak ona działa, jak wygląda jej realizacja, ile jest ważna? Co w przypadku braku dostępu do Internetu?
E-recepta to elektroniczny odpowiednik tradycyjnej recepty papierowej, która po wystawieniu przez lekarza trafia do systemu na Internetowe Konto Pacjenta, a pacjent ma ją zawsze pod ręką. Dzięki e-recepcie każdy przepisany lek można kupić w dowolnej aptece w całej Polsce. Jeśli któregoś z przepisanych leków zabraknie w aptece, nie trzeba prosić o odpis, ani obawiać się utraty refundacji. Wystarczy pójść do innego punktu farmaceutycznego, gdzie dostaniemy lek na tę samą receptę. Wszystkie e-recepty zapisują się na Internetowym Koncie Pacjenta i tam można sprawdzić ich dawkowanie.
Po wystawieniu e-recepty, pacjent może ją otrzymać na trzy sposoby. Na telefon komórkowy przychodzi SMS z 4-cyfrowym kodem. Aby zrealizować e-receptę, pacjent podaje kod w aptece wraz ze swoim numerem PESEL albo numerem PESEL osoby, dla której lek jest kupowany.
Na adres e-mail, gdzie pacjent otrzymuje plik PDF z informacją o e-recepcie, który można odczytać np. w telefonie komórkowym. Zawiera on kod kreskowy, który farmaceuta zeskanuje z informacji o e-recepcie, którą masz w e-mailu.
I trzeci sposób, który w przypadku wielu seniorów jest najistotniejszy. Brak dostępu do internetu czy telefonu komórkowego nie oznacza, że pacjent nie otrzyma e-recepty. Lekarz na zakończenie wizyty wręcza wydrukowaną informację o e-recepcie. Wystarczy ją pokazać w aptece. Oprócz danych, które do tej pory znajdowały się na recepcie papierowej, zawiera ona specjalny kod, który umożliwi zidentyfikowanie e-recepty w systemie i wydanie leku. Sama informacja dla pacjenta nie jest receptą i dlatego nie wymaga żadnych pieczątek lub podpisu osoby, która wystawia recepty.
Aby odbierać recepty e-mailem lub SMS-em trzeba zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta na stronie
www.pacjent.gov.pl i w zakładce „Moje konto” wybrać rodzaj powiadomienia (e-mail lub SMS, albo oba łącznie). Do korzystania z IKP trzeba jednak mieć Profil Zaufany. Można założyć na dwa sposoby. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub przez Internet potwierdzając go w ciągu 14 dni od wypełnienia wniosku w punkcie potwierdzającym (to m.in. urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie, czy wojewódzkie, a także poczty).
Dotychczas recepta w tradycyjnej, papierowej formie była ważna przez 30 dni od daty wystawienia. Zgodnie z nowymi przepisami, e-recepta jest ważna nawet przez 365 dni, ale są wyjątki. Dotyczą one wykupu w aptece antybiotyków. W tym przypadku ważność upływa 7 dni od daty wystawienia elektronicznej recepty. Innym wyjątkiem są leki z grupy środków odurzających, psychotropowych lub prekursorów, czyli preparatów zawierających substancje umożliwiające produkcję narkotyków. Tu recepta ważna jest przez 30 dni. Natomiast na preparaty immunologiczne przez 120 dni.
Recepta papierowa będzie wydawana tylko w wyjątkowych przypadkach, tj. w ramach tzw. importu docelowego, recept dla osób o nieustalonej tożsamości, recept transgranicznych (do końca 2020 r.), recept pro auctore i pro familiae (decyzja o wyborze postaci recepty – papierowej lub elektronicznej – należeć będzie do osoby wystawiającej), braku dostępu do systemu e-zdrowie związanej m.in. z awarią systemu lub systemu gabinetowego, a także z brakiem dostępu do internetu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry