PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH. APELUJĄ O POPRAWĘ BEZPIECZEŃSTWA PRZY ULICY PIŁSUDSKIEGO

Getting your Trinity Audio player ready...

Nadmierna prędkość, hałas, ciągły ruch samochodów i motocykli – to problemy, o których podczas czwartkowej (19 sierpnia) konferencji Stowarzyszenia Wrażliwi Społecznie mówiła przedstawicelka mieszkańców ulicy Marszałka Piłsudskiego w Starachowicach. W petycji do Zarządu Dróg Powiatowych, pod którą podpisało się ponad 100 osób, zaapelowano o wyposażenie przejść dla pieszych w elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, lepsze oznakowanie „pasów” i ich doświetlenie.
„Ulica Marszałka Piłsudskiego to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w mieście Starachowice. Natężenie ruchu wynika z charakteru, przebiegu i funkcji drogi. Droga łączy dwie części Starachowic. (…) Nie jest możliwym ograniczenie natężenia ruchu na przedmiotowej ulicy, ani też wprowadzenie ograniczenia tonażu. Rozwiązaniem, które powinno w przyszłości przyczynić się do ograniczenia ilości pojazdów, będzie budowa zachodniej obwodnicy Starachowic. (…) Montaż progów zwalniających przyniósłby odwrotny odbiór od oczekiwanego” – odpowiedział na petycję mieszkańców Zarząd Dróg Powiatowych.
W akcję włączyło się Stowarzyszenie „Wrażliwi Społeczne”, które również wystosowało pismo do Zarządu Powiatu Starachowickiego w sprawie „wyposażenia przejść dla pieszych przy ulicy Marszałka Piłsudskiego w Starachowicach na odcinku wzdłuż bloków mieszkalnych (tereny zurbanizowane) w elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego zarówno z zakresu inżynierii drogowej, jak też lepszego oznakowania i doświetlenia uwzględniając parametryzację klasy drogi głównej i zbiorczej”.
– W latach 2018-2020 na 82 zdarzenia z udziałem pieszych (nie licząc drogi wojewódzkiej w rejonie Armii Krajowej i Radomskiej) droga przy ul. Piłsudskiego była dla pieszych jedną z najniebezpieczniejszych w mieście, co dowodzi 6 zdarzeń drogowych – mówił prezes Wrażliwych Społecznie, Paweł Lewkowicz. – Z uwagi na piractwo drogowe, by nie doszło do poważniejszej tragedii, zwracamy się do Zarządu Dróg Powiatowych o pozytywne ustosunkowanie się do petycji. Teraz jest możliwość aplikowania o dofinansowanie na poziomie 80 proc. do tego typu inwestycji. Proszę o podjęcie takiej inicjatywy. (…) Nie bójcie się społeczeństwa otwartego. Nie bójcie się osób i podmiotów, które przez inicjatywę lokalną chciałyby przedsięwziąć określone, ważne z punktu widzenia rozwiązywania problemów  społecznych, zadanie czy też działanie. Nie bądźcie zamknięci, nie działajcie oportunistycznie. Jeśli jest inicjatywa oddolna – pochylcie się. Fakultatywne konsultacje społeczne nic nie kosztują. My nie gryziemy. My jesteśmy otwarci. Prosimy o podmiotowe traktowanie społeczników – dodał.
– Złożyliśmy petycję, pod którą podpisało się 100 osób. Prosiliśmy albo o progi zwalniające, albo fotoradar, by powstrzymać to piractwo, te nadmierne prędkości motocyklistów, którzy robią tyle hałasu – mówiła Krystyna Rosołowska z Rady Nieruchomości ulicy Piłsudskiego. – Nie mieści się w głowie, co tu się dzieje na ul. Piłsudskiego. Nie możemy nawet nocą odpocząć. Lokatorzy zgłaszają, że jeżdżą samochody o dużym tonażu, pękają ściany w mieszkaniach. Nie mamy w nikim oparcia, a Zarząd Dróg Powiatowych zastosował spychologię zastosował.
Powiat starachowicki w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2022 otrzymał dofinansowanie na remont 22 przejść dla pieszych na terenie powiatu, z czego 12 znajduje się na terenie miasta Starachowice.
– Trzy przejścia dla pieszych ulokowane są na ulicy Iłżeckiej. Trzy przejścia ulokowane są na ulicy Majówka. Trudno uzasadnić poprawność tej decyzji – powiedziała wiceprezes stowarzyszenia, Beata Gorczyca. – Dlaczego zdecydowano o wytypowaniu tych przejść, które dalekie są od tak niebezpiecznych przejść, jakie są przy ulicy Piłsudskiego? Dlaczego to akurat bardzo rzadko używana ul. Iłżecka? Dlaczego to ul. Majówka, kiedy tam te przejścia są widoczne, niestanowiące zagrożeń? Jedyną konstruktywną myślą, jaką nam się udało wspólnie wygospodarować, jest to że te przejścia akurat znajdują się w rejonach zamieszkania zarówno jednego z braci radnych, jak i drugiego z braci radnych. Rozumiemy wszyscy, jak wygląda poruszanie się na terenie naszego miasta. Jak w tej chwili wygląda ruch samochodowy. Myślę, że podejmując takie długoterminowe decyzje, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że te przejścia były pod tytułem zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców, a nie lokalizowanie według uznania z klucza partyjnego – dodała.
***
Do tematyki konferencji Stowarzyszenia „Wrażliwi Społecznie” odniósł się starosta starachowicki Piotr Babicki.
„Pracownicy Zarządu Dróg Powiatowych w Starachowicach w oparciu o posiadaną wiedzę i doświadczenie, kierując się w szczególności spełnieniem wymagań i rekomendacji Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przygotowali listę 22 przejść na drogach powiatowych, w tym 12 na terenie Miasta Starachowice, które kwalifikowałyby się do uzyskania dofinansowania w oparciu o założenia i kryteria programu. Od tego zależała bowiem skuteczność w pozyskaniu funduszy, która – co warto podkreślić – była tym razem 100 procentowa. Propozycje zostały skonsultowane i zaakceptowane przez wszystkich partnerów z gmin, czyli włodarzy Starachowic, Wąchocka, Brodów, Mirca i Pawłowa, którzy zadeklarowali wsparcie finansowe w realizacji przedsięwzięć.
O wyborze miejsc zdecydowały względy merytoryczne takie jak: gęsta zabudowa wielorodzinna bezpośrednio przy jezdni, sąsiedztwo dużych obiektów handlowych i miejsc użyteczności publicznej, brak oświetlenia, wąski pas drogowy, zły stan nawierzchni jezdni i chodników w obszarze pasów.
Dlaczego nie zgłosiliśmy przejść przy ulicy Piłsudskiego? Stan jezdni na tej ulicy jest bardzo dobry, pas drogowy – szeroki, chodniki są odsunięte od jezdni pasem zieleni, widoczność nie budzi zastrzeżeń, a zabudowa jest dość rozproszona. W związku z tym, z duża dozą prawdopodobieństwa, w świetle regulaminu naboru nie otrzymalibyśmy odpowiednio wysokiej punktacji gwarantującej dofinansowanie.
W kontekście fotoradaru, podmiotem uprawnionym do montowania takich urządzeń przy drogach jest Inspekcja Transportu Drogowego. Nie ma też prawnej możliwości zamontowania progów zwalniających przy ulicy Piłsudskiego. Z względu na jej przeznaczenie i parametry techniczno – eksploatacyjne, kwalifikowana jest jako droga główna. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających na takich drogach (Dz. U.2019 poz.2311).
Mamy świadomość potrzeb zgłaszanych nam przez mieszkańców. Będziemy je brać pod uwagę przy kolejnych naborach dotyczących poprawy bezpieczeństwa w obszarze przejść dla pieszych, jeśli takie będą ogłaszane przez Wojewodę Świętokrzyskiego. Obecnie trwający nabór dotyczy bowiem budowy, przebudowy lub remontów dróg gminnych i powiatowych, a nie jest dedykowany przejściom.
Najważniejszą jednak informacją dla wszystkich mieszkańców powiatu starachowickiego jest fakt, że w ciągu najbliższych miesięcy poprawione zostanie bezpieczeństwo na 22 przejściach dla pieszych na drogach powiatowych we wszystkich gminach”.
StarachowiceStowarzyszenie Wrażliwi SpołecznieZarząd Dróg Powiatowychulica Piłsudskiegomodernizacja przejść dla pieszych
KOMENTARZE NA FORUM
Komentuj
grecaptcha.ready(function() {
grecaptcha.execute(’6LcywEwbAAAAAHZyea6tyB8TDvdBrQnkhrEpYuiN’, {action: 'homepage’}).then(function(token) {
//console.log(token);
document.getElementById(’g-recaptcha-response’).value=token;
});

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry