Getting your Trinity Audio player ready...
|
Firma Trakcja S.A, która wygrała przetarg na budowę wiaduktu nad linią kolejową nr 25 w Starachowicach Zachodnich, po symbolicznym wbiciu łopaty przez polityków, przystąpiła do prac w terenie.
Wyburzane są dwa budynki w pobliżu ronda Popiełuszki (obok parku), trwa również wycinka drzew po drugiej, czyli przy ulicy Kanałowej. Oba projekty nie wprowadzają ograniczeń w ruchu samochodowym, natomiast ruch pieszy w sąsiedztwie budynku przy ul. Hutniczej będzie przekierowany na chodnik po stronie wschodniej ronda i wzdłuż ulicy Hutniczej do ul. Radomskiej.
Przypomnijmy, zakres inwestycji obejmuje budowę wiaduktu nad linią kolejową nr 25 wraz z dojazdami, ścieżką rowerową i chodnikiem dla pieszych; przebudowę ronda im. księdza Jerzego Popiełuszki, a także rozbudowę i przebudowę szeregu ulic, a nawet skrzyżowań na wlotach i wylotach do nowego wiaduktu. Kompleksowo przebudowane zostaną też sieci: gazowa, wodociągowa i kanalizacyjna w Starachowicach Zachodnich. Powstaną tutaj podziemne zbiorniki retencyjne, które będą mieć za zadanie przejmować nadmiar wód opadowych z tej części miasta, zapobiegając podtopieniom. Powstanie też ogólnodostępny parking na 57 miejsc postojowych wraz ze stacją ładowania samochodów elektrycznych na terenie SSE Starachowice.
Największą jednak częścią zadania będzie wiadukt, zaprojektowany w konstrukcji stalowo – łukowej z iluminacją świetlną. Jego rozpiętość będzie wynosić ok. 67 m, a długość -samej tylko części mostowej – 350 m (razem z drogami dojazdowymi będzie to 1800 m). Szerokość jezdni planowana jest na 7m, podczas gdy na dojazdach wahać się będzie od 4,5 m do 10,5 m. Budowa obiektu wymagać będzie wyburzenia kilku budynków, w tym dwóch mieszkalnych, wspomnianej przebudowy ronda Jerzego Popiełuszki, a także modernizacji ulic: Wielkopiecowej i Kanałowej. Powstanie też nowy przebieg ul. Hutniczej i droga dojazdowa do budynku dawnego Archiwum Państwowego wraz z placem do zwracania, miejscami postojowymi i drogą manewrową. Rozbudowana w ten sposób droga powiatowa posiadać będzie parametry drogi klasy Z i kategorii ruchu KR 3. Przyjęte rozwiązania techniczne zapewnią także pełną obsługę pieszych i rowerzystów.
Inwestycja będzie finansowana w ramach V edycji Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”, ze środków dedykowanych rozwojowi stref przemysłowych. Powiat pozyskał na nią rekordowo duże dofinansowanie, w wysokości 100 mln zł. Realizacja ma potrwać 21 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2024 r.