Getting your Trinity Audio player ready...
|
15 grudnia 1948 roku to dzień, który zapisał się w historii polskiego przemysłu motoryzacyjnego, to właśnie wtedy narodził się STAR 20. Dziś świętujemy 76. urodziny tej motoryzacyjnej legendy, która swoje początki miała w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach. STAR 20, pierwszy polski samochód ciężarowy stworzony od podstaw po II wojnie światowej do dziś pozostaje symbolem odbudowy i rozwoju polskiego przemysłu oraz dumą narodową.
Narodziny gwiazdy, czyli historia STAR 20
Decyzja o stworzeniu pierwszej polskiej ciężarówki zapadła krótko po zakończeniu II wojny światowej, kiedy kraj stanął przed koniecznością odbudowy przemysłu i infrastruktury. Wybór padł na Starachowice, gdzie wcześniej istniały zakłady metalurgiczne, idealnie nadające się do produkcji pojazdów. Prace projektowe rozpoczęły się w 1946 roku, a w ciągu zaledwie dwóch lat udało się stworzyć w pełni funkcjonalny model ciężarówki, który wszedł do produkcji 15 grudnia 1948 roku.
Symbol odbudowy Polski
STAR 20 stał się czymś więcej niż tylko samochodem, ponieważ był symbolem determinacji i nadziei. W czasach, gdy Polska zmagała się z konsekwencjami wojny ten solidny pojazd odgrywał kluczową rolę w transporcie materiałów budowlanych, zaopatrzeniu w żywność oraz rozwijaniu przemysłu. Był niezawodnym towarzyszem w trudnych czasach, zarówno w gospodarce cywilnej jak i w armii.
Specyfikacja techniczna STAR 20
STAR 20 był projektowany z myślą o niezawodności i łatwej obsłudze, co było kluczowe w trudnych powojennych warunkach. Oto główne cechy techniczne tego pojazdu:
- Silnik: 6-cylindrowy, benzynowy o pojemności 4,2 litra, osiągający moc 85 KM.
- Ładowność: 3,5 tony, co czyniło go idealnym dla różnorodnych zastosowań
- Prędkość maksymalna: 75 km/h, imponująca, jak na ówczesne standardy.
- Napęd: 4×2, z możliwością modyfikacji dla wersji specjalistycznych.
- Konstrukcja: Rama stalowa, bardzo wytrzymała, dostosowana do trudnych warunków terenowych
Innowacje techniczne
Pomimo prostoty konstrukcji, STAR 20 wprowadzał pewne innowacje, jak hydrauliczne hamulce, które znacznie zwiększały bezpieczeństwo jazdy. Układ kierowniczy był również solidny, co czyniło pojazd łatwym do prowadzenia, nawet w trudnych warunkach drogowych.
Eksport i uznanie za granicą
Chociaż STAR 20 był przede wszystkim przeznaczony na rynek krajowy, zdobył również uznanie za granicą. Eksportowano go głównie do krajów bloku wschodniego, gdzie ceniono jego solidność i prostą konstrukcję.
Ciekawostki o STAR 20
1 .Jeden z pierwszych egzemplarzy STAR 20 znajduje się obecnie w Muzeum Motoryzacji w Warszawie.
2. Pojazd ten często występował w polskich filmach z lat 50. i 60., symbolizując rozwój kraju.
3. Do dziś zachowało się wiele egzemplarzy, które nadal są sprawne i wykorzystywane w celach kolekcjonerskich.
Produkcja STAR 20 zapoczątkowała całą linię samochodów ciężarowych marki STAR. Modele takie jak STAR 21, 25 i kolejne były rozwijane na bazie doświadczeń zdobytych przy produkcji i eksploatacji STAR 20. Pojazd ten stał się fundamentem, na którym opierała się rozwijająca się motoryzacja w Polsce Ludowej.