Odsłuchaj całą treść artykułu, możesz nawet zablokować ekran!
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Po publikacji jednego z artykułów otrzymaliśmy zapytania telefoniczne dotyczące rozliczenia wody, szczególnie wody niezbilansowanej. Postaramy się odpowiedzieć na stawiane pytania i wyjaśnić tę kwestię.
W każdych budynkach wielorodzinnych wspólnoty, czy spółdzielni mieszkaniowej występuje problem wody niezbilansowanej. Tej wody, której nie pobrali właściciele, a która występuje i jest dodawana do indywidualnych rozliczeń. Jest to przedmiotem wielu dyskusji i teorii spiskowych.
Dziś już chyba nie ma bloku, gdzie występują lokale bez wodomierza, bo te lokale generalnie były obciążane kosztami tej wody. Wielkości wody niezbilansowanej są różne w blokach, a są przypadki, że ona nie występuje. Ten temat był jednym z wielu jakie rozważano w Stowarzyszeniu. Kilku jej członków brało udział w szkoleniach w zakresie zarządzania wspólnotami, gdzie poruszano ten problem. W oparciu o doświadczenie praktyczne i literaturę problem nie jest skomplikowany. O to główne przyczyny występowania wody niezbilansowanej: kradzieże wody, nieszczelności na instalacji, błędne odczyty i ich przeliczanie, źle dobrane wodomierze.
Jeżeli nie występują pierwsze trzy czynniki, to powodem są źle dobrane wodomierze. I tak pokazuje praktyka. Generalnie wodomierze w mieszkaniach (podliczniki) powinny być tej samej klasy, jakie stosują wodociągi na głównym zasilaniu bloku, z którego rozliczana jest wspólnota. Są to wodomierze objętościowe określonej klasy. Są drogie, ale jak pokazuje praktyka, nie warto oszczędzać na tanich wodomierzach. Tego typu wodomierze wychwycą, każdy pobór wody nawet np. nieszczelnej spłuczki, kranu czy zbierania wody metodą kropelkową. Przy odczycie elektronicznym policzą wodę z dokładnością do 1 lita. Można je montować w dowolnej pozycji (te tanie muszą być montowane w określonej pozycji, a zły montaż powoduje błędne odczyty). Można zastosować również zawory zwrotne. Bardzo ważne jest, aby dokonywać odczytów jednego dnia z odczytem z wodomierza głównego. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest odczyt elektroniczny lub pełna mobilizacja mieszkańców i odczytującego, aby podać dane w tym samym czasie. Opóźnienia godzinowe, czy kilkudniowe spowodują pojawienie się wody niezbilansowanej. Jeżeli błąd mieści się w 10% normy zużycia, można powiedzieć, że jest w normie.
Dużym błędem jest montowanie wodomierzy różnych klas i typów, np. na zimnej i ciepłej wodzie. Mówiąc obrazowo, to tak jak byśmy do samochodu założyli dwa różnego rozmiaru koła – nie pojedzie prosto i równo. Jednym słowem na tanich zakupach nie oszczędzisz. Wodomierze lepszej klasy mogą posłużyć dłużej niż 5 lat, ale tylko w przypadku, gdy 100% właścicieli w drodze uchwały podejmie decyzje o ich pozostawieniu, jeżeli tzw. uchyb pomiarowy nie przekracza 10%. Praktycznie występuje zawsze i jest wkalkulowany i uwzględniony w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wodomierze jak również dyrektywie Parlamentu Europejskiego. Błędy graniczne dopuszczalne wodomierzy to błędy w granicach ±10%, są zatem uznawane za zjawisko zupełnie normalne mieszczące się w normie. I jak pokazuje praktyka, te lepsze służą bardzo długo.
Wspólnota odpowiada za rozliczenie niebilansującej się wody. Musi tylko pilnować, aby straty nie przekroczyły dopuszczalnych wartości – uchybu. I to warunkuje, czy należy wodomierze wymienić (legalizować). Wszystkie te uwarunkowania muszą być ujęte w regulaminie wspólnoty, spółdzielni. Firmy instalujące ciepła wodę oferują najtańsze wodomierze z prostych przyczyn: mają tańsze oferty wykonania instalacji. Inną też kwestia jest zakup wodomierzy – z jakich środków. Bywa to różnie we wspólnotach. Nieraz są duże nadwyżki z eksploatacji, które po rozliczeniu na właścicieli pokrywają koszty zakupu. Można z funduszu remontowego, ale tu trzeba podjąć mądrą uchwałę, aby każdemu zdjąć ze stanu konta środki w tej samej kwocie. Są przypadki (sporadyczne), że zakupuje się wodomierze wg udziałów i wtedy ci, co mają większe mieszkanie płacą więcej za wodomierz niż ci, co mają mniejszy metraż. Tak więc nie zawsze trzeba zbierać odrębne zaliczki na wodomierze. To wspólnota decyduje jakie wodomierze montować.
Woda niezbilansowana to jeden z wielu tematów, który dyskutuje się we wspólnotach oraz spółdzielniach. W tym miejscu należy podkreślić, że właściciele mieszkań są mało zainteresowani zebraniami wspólnot, a w przypadku spółdzielni mieszkaniowych w ich strukturach organizacyjnych, co rodzi w następstwie wiele niedomówień, nieporozumień, pretensji. Dlatego warto brać w nich udział, w trosce o swój blok i swoje finanse.
Stowarzyszenie Spółdzielców i Wspólnot Mieszkaniowych (kontakt: tel. 603-716-020; e-mail: [email protected])