Getting your Trinity Audio player ready...
|
Zarówno Ministerstwo Zdrowia, jak i Narodowy Fundusz Zdrowia zachęca pacjentów do założenia Internetowego Konta Pacjentów. Dzięki niemu szybko i bezpiecznie można sprawdzić informacje o zdrowiu swoim, swoich dzieci lub osoby, która nas do tego upoważniła. Warto wiedzieć, że zawiera ono jedynie dane dotyczące leczenia w ramach NFZ.
Internetowe Konto Pacjenta to w pełni darmowa aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dzięki której można uzyskać dostęp do swoich danych medycznych, a także wystawionych recept, skierowań czy zwolnień. Po zalogowaniu na stronie pacjent.gov.pl znajdziemy tam wiele wartościowych informacji. W tym zintegrowanym systemie mamy dostęp do własnej historii medycznej, a także historii medycznej niepełnoletnich dzieci oraz członków rodziny, którzy udostępnili nam wgląd w informacje na temat swojego stanu zdrowia. Ważną kwestią jest również to, że możemy udostępnić informacje o stanie zdrowia, odbytych wizytach lekarskich oraz przyjmowanych lekach naszemu lekarzowi.
Dzięki aplikacji możemy kupować leki w aptekach dzięki e-recepcie oraz otrzymać e-receptę na leki bezpośrednio na telefon SMS-em lub e-mailem. W przypadku choroby przewlekłej i po ustaleniu tego z lekarzem, otrzymamy kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie. Natomiast rodzice i opiekunowie dzieci do 18. roku życia w każdej chwili mogą sprawdzać dawkowanie przepisanych leków osobom niepełnoletnim.
IKP zawiera również informację o wysokości płaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne, oświadczenia upoważniające osobę do odbioru dokumentacji medycznej czy też deklaracje wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej.
Internetowe Konto Pacjenta pozwala także na stały wgląd w zapisane na receptach informacje o dawkowaniu leków, sprawdzenie historii wszystkich recept, które zostały wystawione po 1 stycznia 2019 roku oraz zapewnia dostęp do pełnej historii wizyt lekarskich od 2008 roku, które odbywały się w ramach ubezpieczenia zdrowotnego i zostały opłacone przez NFZ.
Aby móc korzystać z Internetowego Konta Pacjenta, trzeba posiadać tzw. profil zaufany. To indywidualny i w odpowiedni sposób potwierdzony podpis elektroniczny. Jego założenie nie jest trudne. Można go utworzyć dzięki bankowości elektronicznej lub osobiście w najbliższym punkcie potwierdzającym np. w urzędzie miasta lub gminy, właściwym dla miejsca zamieszkania oddziale NFZ, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy w urzędach skarbowych.
Obecnie kilka banków oferuje możliwość założenia profilu zaufanego przez bankowość elektroniczną. Trzeba tylko wypełnić odpowiedni formularz, a bank potwierdzi naszą tożsamość i będziemy mogli korzystać z podpisu elektronicznego. Natomiast osoby, które nie mają konta w banku umożliwiającym założenie profilu zaufanego, mogą udać się do jednego z wielu punktów potwierdzających tożsamość i założyć profil zaufany osobiście. Wcześniej jednak należy zarejestrować się na stronie pz.gov.pl i postępować zgodnie ze wskazówkami, a następnie w ciągu 14 dni od rejestracji udać się do wskazanego punktu potwierdzającego, który umożliwia weryfikację tożsamości i utworzenie podpisu elektronicznego.
W Starachowicach profili można potwierdzić w Urzędzie Skarbowym (ul. Składowa 33) oraz w Inspektoracie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ul. Radomska 31A).