Getting your Trinity Audio player ready...
|
Prezydent Marek Materek podpisał umowę stanowiącą kolejny etap projektu polegającego na zwiększaniu dostępności e-usług w Starachowicach. Mieszkańcy miasta większość spraw urzędowych będą mogli załatwić bez wychodzenia z domu.
od lewej: Paulina Wołodkiewicz, Marek Materek, Sebastian Krawczyk / fot. UM Starachowice
Umowę opiewającą na kwotę ponad 5,6 mln złotych na zakup odpowiedniego oprogramowania w środę (2 lutego br.) podpisali prezydent Starachowic Marek Materek i przedstawicielka konsorcjum firm realizujących zadanie Paulina Wołodkiewicz.
– Na projekt e-usług, Gmina Starachowice pozyskała środki europejskie w wysokości ponad 12 mln zł, projekt wart jest ponad 15 mln zł. 3 mln zł stanowią środki własne gminy – informuje włodarz miasta. – Dziś podpisujemy kolejną umowę w ramach tego ogromnego projektu, który ma zmienić oblicze administracji w Starachowicach i kontaktu na linii obywatele Starachowic a administracja, czyli Urząd Miejski i miejskie jednostki organizacyjne, takie jak Park Kultury, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, szkoły i przedszkola. E-usługi, które wprowadzamy, sprawią, że mieszkańcy bez wychodzenia z domu będą mogli załatwiać swoje sprawy przez internet. Będą mogli opłacić składki do szkół i przedszkoli, będą mogli płacić za posiłki w szkołach, sprawdzać stan swoich podatków, sprawdzać dane związane z funkcjonowaniem różnych dziecin miasta, rezerwować sale np. w Urzędzie Miejskim. Wachlarz usług będzie szeroki. Ten projekt sprawi, że miejskie jednostki i urząd zostaną wyposażone w nowoczesne i dobre technologie. To jest wejście na wyższy poziom administracji, w którym myślę, że będziemy pionierami na skalę ogólnopolską, dzięki temu będziemy mogli przetrzeć szlak dla innych samorządów – dodaje Marek Materek.
– W imieniu lidera konsorcjum firmy Wolters Kluwer Polska cieszymy się na tę współpracę – mówi Paulina Wołodkiewicz, przedstawicielka lidera konsorcjum. – W konsorcjum mamy zaszczytnych partnerów lokalnych jest to firma Zeto Lublin i firma Softres z Rzeszowa. Naszym podwykonawcą jest również firma Librus, która jest dostawcą dzienników elektronicznych. Myślę, że w ramach tej umowy uda nam się dostarczyć najlepsze systemy, jakie funkcjonują na rynku. Mam nadzieje, że za 330 dni spotkamy się w tak samo dobrych nastrojach na odbiorach końcowych.
Ogromną pracę w zakresie przygotowania tego projektu, odegrali informatycy pracujący w Urzędzie Miejskim na czele z kierownikiem referatu obsługi informatycznej Sebastianem Krawczykiem, którzy projekt przygotowali i wdrażają w życie już od kilku lat. Jak informuje kierownik referatu, kluczowe było pozyskać partnera, który ma bogate doświadczenie.
– Podwaliny pod proces, który teraz realizujemy, tak naprawdę zaczęły się wraz z budową miejskiej sieci szerokopasmowej w 2013 roku. Połączyliśmy wtedy wszystkie miejskie jednostki węzłem szerokopasmowym. Oznacza to, że gmina posiada już tę infrastrukturę, na której teraz będziemy budować kolejne bardzo ważne usługi, dedykowane mieszkańcom. Okazało się, że w dobie pandemii projekt e-usług ma kluczowe znaczenie dla klientów miasta, którzy swoje sprawy będą mogli realizować bezpośrednio z domów – mówi Sebastian Krawczyk
Dzięki realizacji projektu mieszkańcy miasta będą mogli między innymi dokonywać opłat w przedszkolach i szkołach, składać deklaracje podatkowe, sprawdzać stany płatności podatków lokalnych. To również możliwość korzystania z dzienników elektronicznych w szkołach, rezerwacji terminów w halach sportowych, zapisania się na kursy i wydarzenia organizowane przez jednostki gminne takie jak Park Kultury, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji czy Miejską Bibliotekę. Ponadto stworzony zostanie portal, na którym będą dostępne wszystkie usługi wdrożone w ramach projektu. Z jednego miejsca będzie można bez problemu przejść do konkretnej sprawy. Elementem nowopowstałych e-usług będzie system Telefonii VOIP. Telefonia będzie istotnym kanałem komunikacyjnym w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami (niewidzący, słabowidzący), który pozwala na dodanie znacznie większej liczby usług, wykraczających poza typowe funkcjonalności głosowe i telefoniczne.
Projekt pn. „Zwiększenie dostępności e-usług dla miasta Starachowice” realizowany jest od 2018 roku. W tym czasie wykonano już między innymi audyt systemów teleinformatycznych funkcjonujących w gminnych jednostkach organizacyjnych i w urzędzie oraz wybudowano główną serwerownię, czyli ośrodek przetwarzania danych, podstawowy i zapasowy.
Serwerownia to obiekt o powierzchni 112 m.kw. gwarantujący niezawodne i bezawaryjne działanie wszystkich systemów teleinformatycznych miasta. Są to m.in.: informatyczne programy do obsługi finansowej, informatyczne programy oświatowe i systemy, które będą tworzone w celu realizacji usług elektronicznych dla mieszkańców Starachowic. W serwerowni przechowywane będą wszystkie dane zgromadzone w placówkach podległych.