Getting your Trinity Audio player ready...
|
Gmina Starachowice ogłosiła postępowanie na „Opracowanie koncepcji oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowych przebudowy i adaptacji wnętrz budynku oraz zagospodarowania otoczenia EKO-szkoły w Starachowicach”, która powstanie w Szkole Podstawowej nr 11 im. mjr Jana Piwnika „Ponurego”.
Chęć wykonania tego zadania zgłosiło 8 firm. Obecnie złożone oferty są weryfikowane pod względem formalno-prawnym. Dobrą wiadomością jest to, że niemal wszystkie mieszczą się w budżecie przeznaczonym na realizację tego zamówienia.
Innowacyjna i nowoczesna szkoła z bogatą ofertą
– Naszym celem jest stworzenie w SP11 miejsca niebanalnego, kto?re be?dzie zielonym centrum po?łnocy miasta, z infrastruktura? doste?pna? dla wszystkich mieszkan?co?w – wyjaśnia Prezydent Miasta Marek Materek. – Dla naszych najmłodszych chcemy stworzyc? moz?liwos?c? innowacyjnego i ciekawego kształcenia, w oparciu o nowoczesna?, przyjazna? szkołe?. Chcemy od najmłodszych lat uczyc? dzieci dbałos?ci o s?rodowisko naturalne, tworza?c zielona? infrastrukture?.
Przedsięwzięcie przyczyni się do powstania pierwszej w kraju, najnowocześniejszej i innowacyjnej szkoły z bogatą ofertą edukacyjną. Odpowiednie zagospodarowanie otoczenia szkoły, a przede wszystkim wyposażenie jej w ponadstandardowe rozwiązania proedukacyjne i nowoczesne pomoce naukowe podniesie poziom edukacji w mieście i uczyni ją atrakcyjną. Szkoła wraz z jej wszystkimi elementami tworzącymi swoiste centrum edukacji wpłynie na atrakcyjność oferty edukacyjnej w mieście, a w konsekwencji podniesienie poziomu wiedzy młodych ludzi.
Zadanie jest w całości realizowane w ramach projektu „Kierunek Przyszłość – Starachowicki Program Rozwoju Lokalnego”, finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 (85%) oraz budżetu państwa (15%).
Doradzili uczniowie, nauczyciele i rodzice
Projekt ma szansę stać się wzorcowym przedsięwzięciem oświatowym nie tylko w województwie świętokrzyskim. Budynek i przestrzeń EKO-Szkoły będą ogólnodostępne dla mieszkańców – będą miejscem spotkań i wypoczynku, jak również pozwolą na realizację działań edukacyjnych i ekologicznych oraz kształtowanie świadomości ekologicznej. Wypracowane programy edukacyjne będą mogły być zaimplementowane do innych szkół.
Przed wakacjami w siedzibie placówki odbyły się warsztaty dla uczniów i nauczycieli, a także spotkanie konsultacyjne dla społeczności lokalnej, podczas których wszyscy uczestnicy mogli wyrazić swoje oczekiwania i propozycje względem EKO-Szkoły. Wyniki tych spotkań posłużyły architektom Urzędu Miejskiego do opracowania wytycznych dla projektantów.
Nowoczesna, zmodernizowana szkoła
Projekt został podzielony na cztery części. Pierwsza z nich zakłada modernizację budynku szkoły (A i B) i utworzenie w nim: sali „ZIEMIA” obejmującej wyposażenie do nauki edukacji ekologicznej, sali do szkolnego laboratorium recyclingu, sali przeznaczonej do nauki w ramach tzw. Laboratoriów przyszłości, dwóch sal do nauki języków obcych z systemem audiowizualnym oraz sali lekcyjnej (do nauki matematyki) czy pomieszczeń pod bibliotekę i mediatekę (tzw. BIOTEKA) wraz z salą dla społeczności lokalnej. Projekt przewiduje również powstanie zielonej strefy relaksu, strefy małego podróżnika, zielonej strefy relaksacyjnej oraz strefy z wirtualną gazetką szkolną.
EKO-ogród i otoczenie
Drugie zadanie jest związane z wykonaniem przyszkolnego EKO-ogrodu i modernizacją otoczenia. Wpisuje się w to powstanie ogrodu, składającego się z ogrodu sensorycznego i ziołowego, ścieżki korekcyjnej, ogródków fenologicznych. W otoczeniu znajdzie się ponadto miejsce na powstanie strefy do prowadzenia zajęć plenerowych, nauki recyclingu czy strefy ruchu.
Planowana jest również rozbudowa parkingu oraz przebudowa i remont boisk oraz placu zabaw.
„Małpi gaj” dodatkową atrakcją
W ramach koncepcji zostanie także wykonany projekt zagospodarowania pod teren rekreacyjny, tzw. „Małpi gaj” z urządzeniami przeznaczonymi do użytku przez dzieci i młodzież. Koncepcja przewiduje montaż nowoczesnych urządzeń m.in.: zestawu równoważni, zestawu wspinaczkowo-skałkowego oraz urządzeń sprawnościowo-ruchowych. Urządzenia będą bezpieczne, wyglądem przyjemne w odbiorze dla dzieci, poprawiające ich sprawność ruchową.
Edukacja nauczycieli w ramach kursów ekologicznych
Ostatnim elementem EKO-szkoły jest edukacja starachowickich nauczycieli. Osoby te zdobytą wiedzę będą mogły wykorzystywać podczas pracy zawodowej na rzecz rozwoju miasta. Nauczyciele, dzięki zdobyciu dodatkowego doświadczenia, będą mogli w świadomy sposób kształtować światopogląd młodzieży i uwrażliwić ją na potrzebę dbałości o środowisko naturalne oraz partycypacji społecznej w rozwijaniu eko-miasta.
Szkolenia zostały zrealizowane przez wykładowców z Politechniki Warszawskiej i podzielone na trzy części, podczas których prowadzący skupili się na najważniejszych zagadnieniach związanych z ekologią – nie tylko za pomocą teorii, ale również praktyki. Szkolenia odbyły się zarówno w Szkole Podstawowej nr 11, jak również w siedzibie Politechniki Warszawskiej na Wydziale Geodezji i Kartografii.
Po opracowaniu kompletnej koncepcji i dokumentacji miasto będzie mogło przystąpić do realizacji tego unikatowego projektu. Wszystkie prace budowlane powinny zakończyć się w połowie 2024 roku.
Jednocześnie Gmina Starachowice, w ramach pozyskanych funduszy norweskich, realizuje także inne zadania, m.in. tworzy ogród społecznościowy przy ul. Glinianej (wspólnie z Uniwersytetem Trzeciego Wieku oraz uczniami Zespołu Szkół Zawodowych nr 1) oraz opracowuje koncepcje zielonych ogrodów przy pięciu szkołach podstawowych.