Getting your Trinity Audio player ready...
|
Trwa budowa obwodnicy Wąchocka. Tereny, gdzie powstaje droga, ze względu na pobliskie tereny zielone i lasy pełne są zwierzyny, zarówno małej, jak i większej. Z redakcją Gazety skontaktował się jeden z Czytelników z pytaniem, jak w linii obwodnicy rozplanowano tunele dla zwierząt.
Skontaktowaliśmy się z kieleckim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z pytaniami: czy GDDKiA oraz wykonawca planują budowę bezpiecznych przejść dla zwierząt: ile, oraz w których miejscach. Czy miejsca te będą oznaczone i zabezpieczone oraz, czy temat bezpiecznych przejść dla zwierząt na etapie projektowania obwodnicy był konsultowany z ekologami?
– Zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w ramach inwestycji polegającej na budowie obwodnicy Wąchocka wybudowanych zostanie 7 przejść dla zwierząt (dla zwierząt dużych – 2 obiekty, średnich – 1, małych – 4) oraz 9 tuneli dla płazów. Decyzja środowiskowa określa także usytuowanie i parametry przejść dla zwierząt oraz zakres i sposób zabezpieczeń. Na odcinku między Skarżyskiem-Kamienną a Parszowem wybudowane zostanie przejście dla zwierząt dużych nad budowaną drogą krajową nr 42. Przejście zwierząt dużych pod budowaną DK42 zintegrowane z ciekiem wodnym zaprojektowane zostało na wysokości Wąchocka. W Wielkiej Wsi wybudowane zostanie przejście dolne dla zwierząt średnich zintegrowane z ciekiem wodnym. Podobne przejścia zintegrowane dla zwierząt małych wybudowane zostaną na końcowym odcinku inwestycji, na którym również zgodnie z decyzją środowiskową wykonanych zostanie większość tuneli dla płazów – informuje rzecznik prasowy GDDKiA w Kielcach, Małgorzata Pawelec-Buras. – Decyzja środowiskowa wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska określa także rodzaj, zakres, sposób i lokalizację zabezpieczeń w sąsiedztwie przejść dla zwierząt. Są to m.in. ekrany przeciwolśnieniowe, wygrodzenia dla zwierząt, betonowe płotki dla płazów czy wygrodzenia z siatki dla płazów.
Rzecznik informuje również, że decyzja środowiskowa wydawana została na podstawie raportu oddziaływania na środowisko poprzedzanego m.in. inwentaryzacją przyrodniczą.
– Raport opracowali projektanci specjalizujący się w dziedzinie ochrony przyrody i ekologii. Raport był analizowany przez specjalistów z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W czasie procedowania wniosku o wydanie decyzji środowiskowej przez RDOŚ zapewniony był udział społeczeństwa w postępowaniu, co oznacza, że każdy zainteresowany mógł wnieść uwagi do raportu. GDDKiA jako inwestor zobowiązał w umowie wykonawcę do zrealizowania inwestycji zgodnie z decyzją środowiskową – dodaje.
Aktualnie wykonawca pracuje nad zbrojeniem fundamentów jednego przejścia dla zwierząt i zbrojeniem ścian dwóch takich obiektów.