Getting your Trinity Audio player ready...
|
Zima coraz bliżej, a problem z nabyciem węgla coraz większy. Jeśli nawet jest, to kwestionowana jest jego jakość, nie mówiąc o cenach, które kupujących potrafią, przysłowiowo, zwalić z nóg. Sejm przyjął odpowiednią ustawę o dodatku węglowym w kwocie 3 tysięcy, a pytanie brzmi, kiedy trafi on do rąk mieszkańców.
W związku z alarmującymi informacjami, że pieniądze jeszcze nie trafiły na konta gmin, zapytaliśmy w Urzędzie Miejskim w Starachowicach, czy Gmina otrzymała fundusze na wypłatę dodatku węglowego dla mieszkańców Starachowic, a jeśli tak, to kiedy zostaną wypłacone pierwsze pieniądze. Zapytaliśmy również, czy samorząd zamierza wypłacić pierwsze dodatki ze swojego budżetu, licząc na jak najszybsze wsparcie ze strony rządowej oraz ile domostw złożyło do tej pory wnioski o wypłatę dodatku węglowego.
Jak informuje Urząd Miejski w Starachowicach, na dzień 21 września br. wnioski o wypłatę dodatku węglowego złożyło około 3000 gospodarstw domowych. Ponad 340 miliony złotych wpłynęło już na konto Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach i prawdopodobnie w najbliższych dniach, powinny ruszyć pierwsze wypłaty do osób, którym pozytywnie rozpatrzono wnioski o wynoszący 3 tysiące złotych dodatek węglowy.
– Gmina Starachowice (realizator zadania Centrum Usług Społecznych) jest gotowa do wypłaty dodatków węglowych. Świadczenie będzie wypłacone niezwłocznie po otrzymaniu środków. Gmina na bieżąco monitoruje sytuację poprzez kontakt z Urzędem Wojewódzkim. Obecnie nie zamierza wypłacać dodatków ze środków własnych. Brak jest podstaw prawnych do takiego działania – mówi Leszek Kowalski, p.o. rzecznik prasowy starachowickiego magistratu.
Przypomnijmy, że warunkiem otrzymania dodatku węglowego jest wpis lub zgłoszenie źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Wnioski przyjmuje centrum Usług Społecznych. Dodatek będzie zwolniony od podatku i od możliwości zajęcia komorniczego, będzie także przyznawany jednorazowo.
Wniosek o dodatek węglowy można składać na dwa sposoby do 30 listopada br.: drogą elektroniczną poprzez ePUAP, za pomocą profilu zaufanego, bądź kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz osobiście w Centrum Usług Społecznych, ul. Majówka 21a – Dział Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych: pokój nr 1 – od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 15:00 (dyżur w środy do godziny 17:00) oraz pokój nr 4 – od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 15:00. Obowiązuje system przyjmowania wniosków po wydaniu numerka z wyznaczoną propozycją godziny przyjęcia na dany dzień – numerki wydawane są w okienku informacyjnym na parterze budynku.