INWESTYCYJNY RUCH NA DROGACH

Getting your Trinity Audio player ready...

Przebudowa dróg powiatowych i  remonty, opracowanie Studium Wykonalności z koncepcją rozbudowy drogi nr 744 i budową obwodnicy dla Starachowic – to tegoroczne plany poprawy infrastruktury na terenie naszego powiatu. Debatowano o tym na sesji Rady Powiatu.
Najskromniej będzie na drogach krajowych. Jak zapowiada Magdalena Pawelec, rzeczniczka kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, możliwe będą tylko remonty cząstkowe nawierzchni, na co zabezpieczono176 tys. zł. Szału nie będzie też z chodnikami, bo nie ma w tej chwili żadnych pieniędzy na budowę choćby jednego ich kilometra. Podobnie było w ubiegłym roku, ale pieniądze pojawiły się w czerwcu.- Zrobiliśmy za nie cztery chodniki i rozpoczęliśmy piąty – powiedziała Pawelec, choć – jak dodała – zdarzały się lata, że środków na ich budowę nie było wcale. Jeśli te się pojawią, realizowane będą zadania z listy spraw najpilniejszych, na której są chodniki przy drodze: w Kuczowie, Rudniku oraz Lubieni. Wszystkie, jak powiedziała rzecznik, posiadają dokumentację i zostały zgłoszone do planowanych ciągów pieszo-rowerowych, znajdujących się na ogólnopolskiej liście. Kiedy i  w jakiej kolejności będą realizowane, zależy od wielkości środków przeznaczonych na ten program w skali całego kraju.Poprawi się stan odwodnienia przy drodze od granicy z Wąchockiem do skrzyżowania ulicy Kieleckiej z ulicą Radomską w Starachowicach. Przy tej okazji naprawione zostaną chodniki. Pozwolenie na budowę uzyskane zostało jeszcze w poprzednim roku. W ciągu najbliższego miesiąca ogłoszony ma zostać przetarg. Rozpoczęto także starania o pozyskanie pieniędzy na naprawę nawierzchni. Remontowany będzie na pewno jeden most w Stykowie, a w perspektywie również drugi w tej miejscowości, obiekt na rzece Żarnówce w Parszowie i nad ciekiem bez nazwy, a także nad rzeką Kamienną w Brodach, ale to – jak dodała rzeczniczka – uzależnione będzie od tego czy Zarządowi uda się na to pozyskać pieniądze.Świętokrzyski Zarząd planuje w tym roku opracowanie Studium Wykonalności z koncepcją, uzyskanie decyzji środowiskowej wraz z opracowaniem programu funkcjonalno – użytkowego na rozbudowę drogi nr 744 od Tychowa Starego do Starachowic wraz z budową obwodnicy północno -zachodniej miasta. Inwestycja miałaby się rozpocząć od skrzyżowania w Tychowie Starym, a kończyć na obwodnicy. Jej długość wyniesie 4 km z przejściem estakadą nad rzeką Kamienną i linią kolejową nr 25. Będzie mieć klasę drogi GP, z siedmiometrową jezdnią i utwardzonym poboczem. W planach jest również budowa miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych i autobusów wraz z miejscem do ważenia i kontroli pojazdów, stacji meteo, ciągów rowerowych, infrastruktury technicznej, a także ronda w miejscu włączenia do obwodnicy. 2 marca br. odbył się przetarg. Niebawem poznamy już wykonawcę. Studium ma powstać do 30 kwietnia przyszłego roku. Wcześniej, bo przed 15 listopada br., przebudowana zostanie droga z Radomia do Starachowic, przebiegająca przez gminę Mirzec. Chodzi o ponad 8,5 km odcinek od granicy województw do Mirca, który zostanie wyrównany do szerokości 6 m. Pojawią się na nim nowe warstwy: ścieralna, wiążąca i wyrównawcza. Renowacji zostaną poddane rowy przydrożne, a przepusty i mosty – przebudowane. Niebawem odbędzie się przetarg, jak poinformował na sesji Damian Urbanowski, dyrektor ŚZDW.Sporo zaplanował też powiat. W ramach zadań inwestycyjnych, jak zapowiedział dyrektor ZDP Leszek Śmigas, wykonane zostaną projekty na przebudowę prawie 2 km odcinka drogi Szerzawy – Chybice – Wieloborowice – Szarotka, prawie 2,5 km fragmentu między Wąchockiem a Mircem oraz rozbudowa ulicy Staffa w Majkowie i  Młyńskiej w Parszowie. Zadania te będą finansowane w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Przebudowana zostanie też trasa z Młynka do Bud Brodzkich, co zostanie sfinansowane przez gminę Brody i wojewodę. W ramach wieloletnich przedsięwzięć dokończona zostanie budowa chodnika w Jagodnem. Powiat chce zająć się też mostami w Trębowcu Małym oraz w Osinach Mokrej Niwie, na co planuje zdobyć środki z rezerwy subwencji ogólnej. Niezbędna jest również aktualizacja map sytuacyjno – wysokościowych do celów projektowych, razem z projektem budowlanym i uzyskanie pozwolenia na rozbudowę drogi powiatowej Krynki – Brody. Tę inwestycję powiat zamierza zrealizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Zniknie też powstałe podczas powodzi osuwisko w  Wiórach, które zostało zabezpieczone i oznaczone.- Jesteśmy na etapie opracowywania dokumentacji i programu funkcjonalno – użytkowego. Dobra wiadomość jest taka, że płaszczyzna poślizgu okazała się dwa razy mniejsza od zakładanej, wynosi ok. 8 – 9 m, a nie 15 – 18 m, a to oznacza, że będzie można tu zastosować inną technologię, przez co automatycznie zmniejszą się koszty – powiedział dyrektor Leszek Śmigas.Powiat wystąpił o wsparcie do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, jako że znaczna część osuwiska zajmuje skarpę nasypu, który – wedle katastru nieruchomości – stanowi własność właśnie RZGW.Dobra wiadomość dla Starachowic, to połączenie ulicy Batalionów Chłopskich z ulicą Szkolną w  Starachowicach. W pierwszym rzucie wybudowany zostanie jedynie chodnik oraz przebudowane skrzyżowania ulicy Radomskiej z Batalionów Chłopskich (wyjazd ze szpitala) oraz z ulicą Szkolną (na wysokości Biedronki). W obu tych miejscach mają pojawić się ronda, a w realizacji inwestycji partycypować ma miasto i powiat. Zarząd Dróg Powiatowych weźmie na siebie ciężar sporządzenia dokumentacji. Podmiotem wiodącym przy przebudowie ma być natomiast miasto. Samorządy planują pozyskać na to pieniądze z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, a we własnych budżetach zabezpieczyły po 50 tys. zł na sporządzenie dokumentacji.(An)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *