Getting your Trinity Audio player ready...
|
To pozytywna wiadomość dla rodzin pacjentów Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Starachowicach. Szpital wprowadza nowe procedury, dzięki którym łatwiej będzie uzyskać informacje na temat stanu zdrowia bliskich.
– W tak trudnym dla wszystkich czasie epidemii kontakt rodziny z pacjentem oraz personelem medycznym sprawującym nad nim opiekę jest utrudniony. Zrozumiałym jest, że rodzina pacjenta potrzebuje bieżących informacji o stanie chorego, o perspektywach leczniczych, o przewidywalnych konsekwencjach leczenia. Toteż chcąc pogodzić restrykcje nałożone przepisami z prawem do informacji, w oparciu o niedawno wydane wytyczne Rzecznika Praw Pacjenta i Urzędu Ochrony Danych Osobowych nasz podmiot leczniczy wprowadził nową procedurę – tłumaczy Katarzyna Ofman, inspektor ds. komunikacji w starachowickim szpitalu. – Powyższe pozwoli, po stosownej weryfikacji rozmówcy i przy użyciu unikalnego dla danego pacjenta kodu PIN, na telefoniczne informowanie uprawnionej osoby o stanie zdrowia pacjenta. Szczególnie istotne znaczenie ma to w przypadku nieprzytomnych/ niezdolnych do zrozumienia informacji medycznych pacjentów, którzy sami nie mogą skontaktować się z rodziną. Mamy nadzieję, że powyższe rozwiązanie pozwoli na większy komfort dla pacjentów i ich rodzin przy możliwie wysokim poziomie zabezpieczenia informacji o stanie ich zdrowia – dodaje pani inspektor.
Jak tłumaczy, każdemu pacjentowi w momencie przyjęcia na oddział nadawany jest kod PIN, który otrzyma również osoba upoważniona do otrzymywania informacji o stanie zdrowie pacjenta. Kod PIN ułatwia telefoniczną weryfikację osoby upoważnionej do otrzymywania informacji o stanie zdrowia pacjenta. Procedura wprowadzona została na stałe.
W normalnych warunkach epidemicznych, starachowicki szpital obowiązuje ochrona informacji o stanie zdrowia pacjentów. Te podlegają zaostrzonemu rygorowi ochrony prawnej, ponieważ zaliczane są do kategorii danych osobowych wrażliwych tzw. danych sensytywnych. Udzielanie informacji o stanie zdrowia pacjenta odbywa się osobiście, poprzez rozmowę uprawnionego do tego lekarza z pacjentem i rodziną pacjenta – osobą uprawnioną do uzyskania takiej informacji. Możliwe jest również w wyjątkowych sytuacjach uzyskanie takich informacji telefonicznie przy zastosowaniu zaostrzonego rygoru – po stosownej weryfikacji rozmówcy – osoby uprawnionej.