Maturalny sprawdzian trwa

Getting your Trinity Audio player ready...

Kilkuset maturzystów ze starachowickich szkół ponadgimnazjalnych przez trzy dni (4, 5 i 6 maja br.) zmagało się z pierwszym tak ważnym w ich życiu egzaminem, otwierającym drzwi do wymarzonej przyszłości zawodowej. O swoich wrażeniach, na gorąco, tuż po opuszczeniu sal, gdzie zmagali się z językiem polskim, matematyką i językiem angielskim opowiedzieli GAZECIE.
Miłość… warto, czy nie?
„Czy warto kochać mimo że miłość przynosi cierpienie?”, to jeden z tematów maturalnej pracy z  języka polskiego tegorocznych abiturientów szkół ponadgimnazjalnych. Należało jednak oprzeć się na IV części „Dziadów” Adama Mickiewicza oraz przywołać inne pozycje książkowe czy filmowe. Uczniowie mogli także wybrać analizę wiersza. W tym roku był to teks pt. „Dałem Słowo” Zbigniewa Herberta.
Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Starachowicach w większości wybrali rozprawkę, choć zdania, czy warto kochać, czy nie, były podzielone. Karol z klasy IIIb o profilu matematyczno-fizyczno-językowym uważa, że przy dobrej argumentacji można udowodnić i jedną, i drugą opcję. Nie ukrywał, że egzamin nie wywołał u niego większego stresu, a ze swoich odpowiedzi jest zadowolony.: zda na 60 procent. O tym, że warto kochać mimo cierpienia przekonywał także jego klasowy kolega Krystian, bo, jak stwierdził, lubi wyzwania. Oprócz „Dziadów” odwoływał się także do „Lalki” Bolesława Prusa, „Kamieni na Szaniec” Aleksandra Kamińskiego i „Wiedźmina”. Liczy, że uzyska 70 procent. wszystkich punktów. Jako średni ocenił poziom trudności egzaminu maturalnego Kacper, twierdząc w rozmowie z GAZETĄ, że mimo cierpienia, jakie często niesie ze sobą miłość, warto jednak kochać. W swojej pracy odniósł się do bohaterów kultowego dramatu „Romeo i Julia” Williama Szekspira, filmu „Pokłosie” w reżyserii Władysława Pasikowskiego, a także do Biblii. Poruszył również kontekst historyczny. Kacper jest zadowolony z tego, jak mu poszło i liczy na…ponad 30 procent. W pracach uczniów ze „Staszica” nie zabrakło także odniesień do „Iliady” Homera, „Harrego Pottera” J.K. Rowling, „Kordiana” Juliusza Słowackiego oraz „Lalki” Bolesława Prusa. Były także opinie, że nie warto kochać, a jednym z argumentów za tym przemawiających był fakt, że…łatwiej było to uargumentować.
Szekspirowski dramat, społeczno-obyczajowa powieść B. Prusa a także „Cierpienia młodego Wertera” chętnie wybierali także maturzyści z Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Starachowicach. O tym, że warto kochać udowadniały Natalia Nowak i Angelika Kowalik z klasy IV b. Według Natalii temat rozprawki był łatwy, choć na „pierwszy rzut oka” przeraziła konieczność odniesienia się w pracach do IV części mickiewiczowskich „Dziadów”.
– Na początku byłą panika…”Dziady” i czwarta część, ale później, jak wczytałam się w temat, stres minął – dodaje nasza rozmówczyni.
Obie dziewczyny zgodnie stwierdziły, że egzamin był „do zdania”. Nie podjęły się jednak oceny i  szacunków wyniku końcowego. Przyznały tylko, że są zadowolone. Na rozwiązanie arkusza z części podstawowej języka polskiego, w którym znalazły się także teksty odwołujące się do „Lalki” oraz zadania dotyczące m.in. języka pisanego używanego w internecie, maturzyści mieli 170 minut.
Królowa nauk nie taka straszna
Do tegorocznego egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym maturzyści podeszli 5 maja br. Rozpoczął się dokładnie o godz. 9.00. Na rozwiązanie zadań mieli 170 minut. Abiturienci musieli m.in. zmierzyć się z zadaniami z geometrii. Rozwiązywali równania i nierówności. Zdecydowanie mniej było trygonometrii, logarytmów czy funkcji. Jedno z zadań otwartych dotyczyło średniej przyrostu sosny, a kolejne trzęsienia ziemi, faktycznie mającego miejsce w Tajlandii w 2014 roku. Maturzyści musieli obliczyć amplitudę i rozstrzygnąć, czy jest większa, czy mniejsza od 100 cm.
Uczniowie I liceum Ogólnokształcącego zgodnie stwierdzili, że w arkuszu nic ich nie zaskoczyło, a  egzamin okazał się łatwy.
– Matura z matematyki była bardzo prosta, ale wolę nie zapeszyć – stwierdził Tomasz Paluch.
– Jestem noga z matmy, a wydaje mi się, że była banalna. Były rachunki prawdopodobieństwa, funkcja kwadratowa, to co się co roku powtarza. Ale bardzo łatwe – powiedziała Dagmara Jakubowicz.
– Nie jestem dobra z matematyki, ale wydaje mi się, że nie było trudno. Wszystko próbowałam rozwiązać, ale nie każde z zadań skończyłam, przyznaje się. Mimo to jestem nastawiona dobrze – mówiła Martyna Urban.
– Uważam, że matura z matematyki była bardzo prosta – oceniła Katarzyna Jankowicz, która uczęszczała do klasy o profilu matematyczno-fizycznym. Przed nią jeszcze matematyka rozszerzona. Dziewczyna jest jednak dobrej myśli.
– Przygotowywałam się do matury przez trzy lata. Uczyłam się na bieżąco – zdradziła uczennica „jedynki”.
– Spodziewałem się trudniejszych zadań – skomentował Jakub Świrta. Swoich sił spróbuje jeszcze na maturze z matematyki na poziomie rozszerzonym. Ta zaplanowana jest na poniedziałek (9 maja).
Z angielskiego bardzo zadowoleni
Trzeci dzień tegorocznych matur to egzamin z języka angielskiego. W całej Polsce wybrało go najwięcej abiturientów. Maturzyści musieli wykazać się rozumieniem tekstu słuchanego i czytanego, a także napisać wiadomość e-mail opisującą występ artystyczny. Dla jednych trudniejsza była część zamknięta, dla innych otwarta, ale ogólnie uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 maturę na poziomie podstawowym ocenili jako łatwą. Większość przyznała, że matura próbna, z jaką mierzyli się wcześniej, była zdecydowanie trudniejsza.
– Mieliśmy kilka tekstów, z którymi musieliśmy sobie poradzić, do tego były trzy zadania ze słuchu i zadanie, w którym musieliśmy napisać list. Ciężko mi stwierdzić, co było najtrudniejsze. Jedno było bardzo łatwe, inne nieco trudniejsze i to wszystko się równoważyło. W porównaniu do matury próbnej uważam, że ta dzisiejsza była dużo łatwiejsza – oceniła Kinga Kozior, klasa 4 RT.
Wśród tegorocznych maturzystów w ZSZ nr 2 byli także uczniowie zdający starą maturę. Również w tym przypadku ocenili zadania jako łatwe.
– Najtrudniejsze dla mnie były zadania ze słuchu, bo akustyka w salach i magnetofony robią swoje. Niemniej śmiem twierdzić, że cała matura była dość prosta. Z językiem angielskim radzę sobie dość dobrze i nic nie sprawiło mi większego problemu, skończyłem pisać egzamin jeszcze przed wyznaczonym czasem – przyznał Kamil Wosik.
Dla Patrycji Piwnik zadania były wręcz banalne. Stwierdziła nawet, że w zadaniu otwartym limit słów był dla niej za niski i musiała ograniczać swoje wypracowanie.
– Według mnie, cały egzamin z języka angielskiego był dość prosty, pytania były naprawdę banalne. Jeżeli ktoś się przygotował, to nie powinien mieć żadnych problemów. Jedynie ciężko było zmieścić się w limicie słów, jeśli chodzi o list, by się nie rozpisać – mówiła z zadowoleniem Patrycja Piwnik, klasa 4 SMT.
Z umiarkowanym optymizmem o egzaminie z języka angielskiego wypowiedziała się Paulina Zatorska, niektóre zadania oceniła jako łatwe, inne jako trudniejsze, ale o wyniki jest spokojna.
– Dla mnie zadania nie były bardzo trudne, ale też nie były bardzo łatwe. Najtrudniejsze dla mnie były te ze słuchu, a łatwe dla mnie było wypracowanie. Temat nie był trudny, bo ćwiczyliśmy go na lekcjach – uznała Paulina Zatorska, klasa 4 SMT
Bardzo zadowoleni z egzaminu byli także dwaj uczniowie klasy 4 RT. Przyznali, że spodziewali się trudniejszych zadań i o dobre wyniki się nie martwią. Z optymizmem przystępują do części rozszerzonej.
– Jestem zadowolony z tego jak napisałem egzamin, bo tegoroczna matura trudna nie była, w  porównaniu do tych z lat poprzednich, które rozwiązywałem w domu. Najtrudniejszy dla mnie był pierwszy tekst, bo nie wszystkie słowa zrozumiałem, albo źle je zinterpretowałem, ale ogólnie myślę, że będzie dobrze – dodał Adrian Grabowski, klasa 4 RT.
– W mojej ocenie zadania z odsłuchu były proste i dało się wszystko zrozumieć. Temat maila był dość prosty i myślę, że wynik będzie bardzo dobry. Mam też nadzieję, że z części rozszerzonej będę miał jeszcze lepszy – przyznał Piotr Matla, klasa 4 RT.
Do 27 maja przeprowadzane będą egzaminy ustne (według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *