Getting your Trinity Audio player ready...
|
W listopadzie 2020 roku, Gmina Starachowice podpisała umowę z firmą FBerwis SA na modernizację oświetlenia ulicznego w mieście. Wartość zamówienia wyniosła ponad 6,9 miliona złotych. Zakres prac obejmował demontaż słupów stalowych oraz betonowych wraz z oprawami oraz wysięgników, a następnie montaż nowych elementów, w tym energooszczędnych lamp w technologii LED.
Jednak inwestycja nie rozpoczęła się od razu, ponieważ wykonawca napotkał na utrudnienia związane z dokumentacją, którą musiał zmieniać i z kolizjami, do których dochodziło w różnych częściach miasta. Kiedy prace ruszyły, ma kolejnych ulicach Starachowic pojawiały się nowe słupy oraz oprawy oświetleniowe. Jednak nie wszystko szło tak, jak sobie tego życzył zleceniodawca. Zarówno do mediów, jak i magistratu zaczęły spływać skargi na niedziałające oświetlenie. Problem ten okazał się szczególnie uciążliwy, w okresie jesiennym i zimowym. Były ulice, gdzie panowały przysłowiowe „egipskie ciemności”.
Ponieważ inwestycja nie spełniała wymogów, napotykano na ciągłe awarie, gmina rozpoczęło naliczanie odsetek karnych. Zapytaliśmy w Urzędzie Miejskim w Starachowicach, jaka jest ostateczna kwota naliczonej kary; w jaki sposób gmina wyegzekwuje karę umowną, czy np. zapłaci mniej wykonawcy oraz, czy inwestycja pn. modernizacja oświetlenia miejskiego została oficjalnie odebrana przez Gminę Starachowice?
– Oświetlenie uliczne na terenie miasta miało być w pełni wymienione na nowoczesne, zadanie obejmowało przede wszystkim wymianę około 4 tysięcy opraw na energooszczędne, LED-owe, oraz budowę systemu sterowania oświetleniem na 262 ulicach miasta. Prace, zgodnie z zapowiedzią, miały potrwać do maja 2021 roku. Kolejne aneksy wydłużyły termin realizacji do października 2021 roku. Ale i w tym terminie wykonawca nie zrealizował prac w pełnym zakresie, bo ulice w wielu częściach Starachowic nie były oświetlone. W związku z tym, Gmina Starachowice naliczy kary umowne – informuje rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego Michał Urbański.
Jak dodaje, wysokość tego zobowiązania osiągnęła już maksymalną wartość, czyli 50% wynagrodzenia za pracę, ta natomiast została oszacowana na niespełna 7 milionów złotych, czyli naliczona kara wynosi około 3,5 miliona złotych.
– Obecnie prace zostały już zakończone i trwają odbiory techniczne. Po ich zatwierdzeniu firma wystawi fakturę za wykonanie usługi, a gmina musi ją uregulować, bo zgodnie z ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych gmina nie może wstrzymać pieniędzy ani pomniejszyć kwoty o naliczone kary. Dopiero po uregulowaniu przez gminę faktury za wykonane prace, zostanie wysłana specjalna nota wzywająca firmę do zapłacenia kar. Jeżeli pieniądze nie zostaną przelane, gmina ma prawo wejść na drogę sądową.
Koszt wymiany oświetlenia ulicznego w Starachowicach to blisko 7 mln zł, z czego 85 procent stanowią środki, które gmina pozyskała na ten cel z budżetu Unii Europejskiej.