NOWY KIERUNEK ROZWOJU STARACHOWICKIEJ FIRMY AUTOBOX INNOVATIONS

Getting your Trinity Audio player ready...

Zapowiada się, że rok 2022 będzie rokiem technologicznych innowacji. Zakończyły się prace nad dokumentacją techniczną elektrycznego samochodu dostawczego i już pod koniec lutego okaże się, która z dwóch firm biorących udział w projekcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) opracuje jego prototyp. Gotowy projekt może trafić do seryjnej produkcji w IV kwartale 2023 r.
Do konkursu na realizację przedmiotu zamówienia przed komercyjnego w ramach przedsięwzięcia „e- Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” ogłoszonego przez NCBiR w 2020 roku przystąpiło 10 firm. W toku rywalizacji do drugiego etapu zakwalifikowały się dwie firmy, jedną z nich jest Autobox Innovations ze Starachowic, która od ponad dekady modernizuje samochody Star 266 do wersji M2 dla polskiej armii.
W projekcie NCBiR ściśle współpracuje z Ennovation Technology, specjalizującą się w elektromobilności. Spółki należą do Grupy Zasada co pozwala firmie Autobox wykorzystać potencjał produkcyjny Grupy.
– Już teraz możemy potwierdzić, że nasz pojazd, przygotowany do seryjnej produkcji, będzie miał zasięg ponad 250 kilometrów i ładowność ponad jedną tonę. To idealne auto na potrzeby służb miejskich, służb energetycznych, ale będzie też nieocenionym wsparciem dla firm kurierskich, piekarni, czy dostawców sklepów . Jesteśmy przygotowani pod względem infrastruktury na seryjną produkcję, a nasze doświadczenie pozwala na przygotowywanie dedykowanych zabudów. – zapewnia Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovations. Już sam projekt wzbudza zainteresowanie, świadczą o tym listy intencyjne podpisane przez starachowicką spółkę z kilkunastoma firmami zainteresowanymi zakupem takiego pojazdu. Na korzyść projektu przemawia fakt, że Autobox Innovations ma duże doświadczenie w projektowaniu i produkcji różnego typu pojazdów samochodowych, a swoje dotychczasowe sukcesy opiera między innymi na doskonałej współpracy z renomowanymi producentami komponentów.
Autobox Innovations znamy przede wszystkim z pojazdów ciężarowo – terenowych wysokiej mobilności. Nie tak dawno przedstawialiśmy takie osiągnięcia, jak Honker M-AX czy AH 20.44, obydwa przeznaczone głównie dla wojska, doskonale spisują się w eksploatacji w warunkach terenowych, co spotkało się z dobrym przyjęciem wśród specjalistów. Elektryczny van to rodzima produkcja i autorskie rozwiązania techniczne. Sterownik pojazdu z obsługą standardu ładowania CCS, napęd o mocy chwilowej 180kW, system telemetryczny do monitorowania pojazdów, bateria o energii 115 kWh oraz system jej zarządzania to efekt współpracy inżynierów Autobox Innovations i innych spółek wchodzących w skład Grupy Zasada.
Uniwersalne podwozie pozwoli na użycie różnego rodzaju zabudów, dzięki czemu auto będzie mogło być wykorzystywane również jako pojazd specjalny np. na lotniskach lub przez służby miejskie czy mundurowe. Jedną ze Spółek współpracujących z Autobox Innovations jest Ennovation Technology, która posiada w swoich zasobach szereg rozwiązań przydatnych w zgłoszonym do NCBiR projekcie. Autorskim projektem Ennovation Technology jest dedykowana specjalnie dla tego pojazdu szybka ładowarka DC o mocy dostosowanej do potrzeb klienta maksymalnie do 180 kW.
– Naszym celem było zaproponowanie prostego, uniwersalnego i niezawodnego napędu do pojazdu modułowego o dużym zasięgu i z możliwością szybkiego ładowania – mówi Mateusz Wach, dyrektor techniczny Ennovation Technology. Dzięki doświadczeniu produkcyjnemu Autoboxu, realizacja projektu będzie przebiegała szybko i sprawnie, przy wykorzystaniu istniejącego łańcucha dostaw komponentów do pojazdów. Na etapie założeń projektu braliśmy również pod uwagę opłacalność produkcyjną powstającego pojazdu w skali małoseryjnej. Projektując e-vana myślimy o wdrożeniu tego pojazdu do produkcji, która będzie realna i opłacalna. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę na tym rynku. Proponowany pojazd występuje także w wersji z napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne. Autobox zaplanował homologację w dwóch kategoriach homologacyjnych, N1 do 3.5T oraz N2 do 4.25T, tak aby nasi przyszli klienci mogli skorzystać z nowo wprowadzonych przepisów pozwalając kierowcom z prawem jazdy kat. B kierować cięższymi pojazdami. W przyszłości planujemy wykorzystać w sprzedaży doświadczenie Grupy Zasada, największego dealera aut w Polsce – dodaje.
O możliwościach inżynieryjnych i produkcyjnych Ennovation Technology świadczy szeroka oferta wysokonapięciowych baterii i napędów, w tym napędów m.in. do maszyn górniczych oraz wysokonapięciowych i niskonapięciowych magazynów energii, w tym dla fotowoltaiki. W roku 2021 spółka opracowała również hybrydowy magazyn energii oparty o ogniwa wodorowe oraz magazyny energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe, a elektryczny wóz transportowy do przewozu osób, do którego kompletny napęd i baterie stworzyło Ennovation Technology, właśnie przeszedł do fazy testów. Ogłoszenie wyników naboru do trzeciego etapu projektu NCBiR ma nastąpić pod koniec lutego.
My wierzymy, że starachowicka firma Autobox Innovations sprosta wszystkim warunkom konkursu i znajdzie się w gronie jego laureatów.
Czekamy na ogłoszenie wyników, o czym natychmiast Państwa poinformujemy w kolejnym artykule na łamach Gazety Starachowickiej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry