PACJENCI SIĘ SKARŻĄ

Getting your Trinity Audio player ready...

. – W poniedziałkowy poranek nie sposób się zapisać do lekarza. Stoję w kolejce od wczesnych godzin porannych, bo dodzwonić się do placówki nie sposób. A jak już dostaję się do okienka, to się okazuje, że nie ma zapisów, bo były tylko dwa wolne numerki – skarżyła się GAZECIE zirytowana czytelniczka.
– Sytuacja, o którą chodzi, odnosi się do jednego lekarza i pacjenci doskonale sobie z tego sprawę zdają. To lekarz określa liczbę pacjentów, którą może przyjąć. Numerki mają poprawić organizację pracy, wydajemy ich tyle ile możemy – odpowiada nam Anna Wiśniewska – Adamus, asystent dyrektora ds. medycznych  i dodaje, że w miarę możliwości rejestracja proponuje pacjentom wizytę u innego lekarza oraz ewentualnie inny termin wizyty.
Dowiedzieliśmy się też, że telefoniczne zapisy rozpoczynają się od godziny 7.30 i rejestracja dokłada wszelkich starań, by obsłużyć wszystkich dzwoniących pacjentów. O brakach kadrowych mówić nie można.
– Zgodnie z wymogami NFZ, zalecana liczba deklaracji na jednego lekarza POZ to 2500. W naszej placówce ilość zatrudnionych lekarzy znacznie przekracza zalecaną normę, a mimo to pacjenci wciąż uważają, że dostępność w naszej placówce jest niewystarczająca – mówi przedstawicielka przychodni VITA Centrum Zdrowia.
– NFZ nie przekazuje środków za każdą wizytę, kwota za pacjenta, jaką dostajemy z Narodowego Funduszu Zdrowia od stycznia bieżącego roku, to stawka kapitacyjna w wysokości  12,85 zł miesięcznie. W ramach tej kwoty pacjentowi zapewnić należy opiekę lekarza POZ (w tym wizyty domowe), funkcjonowanie gabinetu zabiegowego, punktu szczepień, badania diagnostyczne: laboratorium, EKG, Rtg, Usg, itd. Nie możemy zrobić nic więcej ponad to za co mamy płacone.
– Roszczenia zapisu do wybranego lekarza są niezasadne. Lekarz POZ wg zarządzenia prezesa NFZ ma wyznaczone godziny pracy. Jako placówka nie mamy prawa wymagać pracy poza tym zakresem godzin. Zrozumiałe jest więc, że nie ma możliwości zapisu nieograniczonej ilości pacjentów do danego lekarza – mówi Anna Wiśniewska Adamus
Warto pamiętać, na co zwraca uwagę, że w przypadkach pilnych (uzasadnionych stanem zdrowia) porada jest udzielana w dniu zgłoszenia się pacjenta. Natomiast w schorzeniach przewlekłych, w przypadkach stanowiących kontynuację leczenia oraz w sytuacjach, gdy wizyta w poradni podyktowana jest koniecznością powtórzenie leków, świadczenia udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem. Aby uzyskać receptę wynikającą z kontynuacji leczenia wystarczy zgłosić taką potrzebę w rejestracji bez konieczności wizyty u lekarza. Uruchomiona jest również aplikacja, za pomocą której można zamówić receptę on-line i odebrać ją w dogodnym terminie.
Przypomnijmy, pacjent ma prawo wybrać przychodnię, w której się leczy oraz lekarza i pielęgniarkę w tej placówce. W sytuacji, kiedy jest niezadowolony ze świadczonej opieki, może przenieść się do innej, mającej kontrakt z NFZ. Zmiana lekarza POZ, pielęgniarki POZ i położnej POZ przysługuje bezpłatnie osobie ubezpieczonej nie częściej niż dwa razy w roku kalendarzowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry