Getting your Trinity Audio player ready...
|
Pandemia przyniosła za sobą zwiększone zainteresowanie transmisjami sprzedażowymi i zakupami on-line. Co, jeśli towar nam nie odpowiada, a sprzedawca nie twierdzi, że zwrotów nie ma?
gov.pl
Nie ma to sprzedawca racji. Towar zakupiony przez platformy zakupowe, strony internetowe, transmisje sprzedażowe podlega zwrotowi w NIEPRZEKRACZALNYM TERMINIE 14 DNI od odebrania paczki.
Ns jakiej podstawie?
Podstawę stanowi prawo do odstąpienia od umowy. Kupujący może zrezygnować z zakupu w ciągu 14 dni, te 14 dni liczy się od momentu wejścia w posiadanie rzeczy lub dnia zawarcia umowy na wykonanie usługi. Przedsiębiorca ma 14 dni na oddanie pieniędzy, przedsiębiorca może wstrzymać się z dokonaniem wypłaty do momentu otrzymania rzeczy z powrotem bądź do otrzymania dowodu wysyłki. Warto pamiętać, żeby odstąpienie od umowy zakupu wysłać listem osobnym, poleconym, najlepiej za potwierdzeniem odbioru.
Ważne jest, że jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy. A zatem sprzedawca, który na transmisjach sprzedażowych mówi, że nie możecie zwracać towaru wprowadza Was w błąd. Zwrotowi lub wymianie nie podlegają jedynie rzeczy wyprzedawane lub używane – tu liczy się dobra wola sprzedawcy.
Czy trzeba uzasadniać chęć zwrotu?
Nie trzeba podawać przyczyn rezygnacji. Możliwość zwrotu nie jest uzależniona od zgody sprzedawcy – jest to jednostronne oświadczenie woli.
Jak dokonać zwrotu towaru?
Aby odstąpić od umowy należy poinformować o tym sprzedawcę, najlepiej w formie pisemnej. Można wykorzystać formularz przedsiębiorcy, jeżeli takim dysponuje lub skorzystać z formularza z ustawy o prawach konsumenta. Należy zachować kopie dla celów dowodowych. Konsument ponosi koszty przesyłki towaru do sprzedawcy, o ile został o tym poinformowany.
Czy mogę zwrócić towar używany?
Towar można odpakować i sprawdzić jego przydatność na takiej samej zasadzie, jak byśmy dokonywali zakupu w sklepie stacjonarnym. Można go więc przymierzyć, ale nie można zacząć używać.
Sklep internetowy nie może uzależniać możliwości odstąpienia od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, które nie jest przedmiotem sprzedaży, a służy jedynie do zabezpieczenia produktu. Jest wskazane jednak, aby w miarę możliwości zwracana rzecz była zapakowana w oryginalne pudełko.
Czy mogę zwrócić towar zanim go otrzymam?
Interpretacja przepisów zakłada, że kupujący może odstąpić od umowy jeszcze przed otrzymaniem towaru.
Czy sklep powinien zwrócić koszt przesyłki?
Sprzedawca musi zwrócić koszty dostarczenia rzeczy do konsumenta, a zatem jeśli kupujecie za pobraniem to zwrot tych środków Wam się należy.
Kiedy sprzedawca ma prawo do obniżenia kwoty zwrotu?
Sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi pełną kwotę, chyba że nastąpiło zmniejszenie wartości towarów wynikające z obchodzenia się z nimi w sposób inny niż konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania. Jeżeli na wyraźne żądanie konsumenta wykonywanie usługi rozpoczyna się niezwłocznie, wówczas w przypadku odstąpienia od umowy konsument ma obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy.
Są jednak towary, których nie zwrócimy.
Nie oddamy więc towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia (np. artykuły spożywcze), towarów wyprodukowanych wg specyfikacji konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowanych (np. meble na wymiar, garnitur szyty na miarę, biżuteria z wygrawerowaniem), zapieczętowanych towarów, które nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. towary lecznicze, chusteczki nawilżane), zapieczętowanych nagrań dźwiękowych, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi.
Co w przypadku gdy sklep internetowy/przedsiębiorca odmawia przyjęcia zwrotu?
Pomocy udziela Powiatowy Rzecznik Konsumentów – Anna Kłusek, tel. 41 276 09 30, w siedzibie Starostwa Powiatowego.
można też kontaktować się pod numerami Infolinii Konsumenckiej 801 440 220 oraz 22 290 89 16, prowadzonej przez Fundację Konsumentów, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 18:00, opłata wg taryfy operatora. w Konsumenckim Centrum E-porad, gdzie eksperci Stowarzyszenia dla Powiatu, Stowarzyszenia Aquila i Stowarzyszenia Euro-Concret udzielają odpowiedzi drogą elektroniczną pod adresem: [email protected].