Getting your Trinity Audio player ready...
|
Na początku czerwca, informowaliśmy o dyskusji, jaka wywiązała się podczas majowej sesji Rady Miejskiej, a która dotyczyła kursowania linii 21. Przypomnijmy, w imieniu mieszkańców osiedli Orłowo i Wzgórze, głos zabrał radny Włodzimierz Orkisz, który zwrócił uwagę na fakt, iż przez zmianę trasy linii numer 21, zamieszkujący tamte okolice starachowiczanie nie mają jak dostać się m.in. do banku przy alei Armii Krajowej. Autobus, który przez kilkadziesiąt lat kursował aleją AK, teraz jeździ przez Majówkę.
– Zakład Energetyki Cieplnej, kiedy łączył się z MZK miał służyć mieszkańcom. Miało być lepiej. Tymczasem pan prezes poszedł na łatwiznę. Zabrał linię autobusową „21” jednym, a dał drugim. Jednym ruchem pozbawił mieszkańców dużych osiedli, dogodnego przemieszczania się w celu załatwienia podstawowych spraw codziennego życia – podkreślił podczas sesji, radny Włodzimierz Orkisz. Dodał, że mieszkańcy zachodniej części miasta nie mają czym dojechać do centrum. Po zmianach, również dla mieszkańców ulic: Wojska Polskiego czy Armii Krajowej, kłopotliwy stał się dojazd do Domu Pomocy Społecznej czy ogródków działkowych zlokalizowanych na Osiedlu Orłowo.
Mieszkańcy, którzy zebrali ponad 100 podpisów, upoważnili radnego swojego okręgu wyborczego, do zabrania głosu w ich sprawie. To jego druga interwencja w tej kwestii. Włodzimierz Orkisz zgłosił pomysł, by połowa kursów linii numer „21” odbywała się po staremu „21A” i połowa po nowemu „21B”.
– Do tej propozycji pan prezes nie odniósł się. Obecnie linia nr 21 ma 12 kursów dziennie. Moim zdaniem jest możliwe, by ten problem autobusowy linii nr 21 rozwiązać i dojść do porozumienia. Ale należy nad problemem pochylić się i pomóc mieszkańcom – wnioskował radny w interpelacji, którą skierował na ręce prezydenta Starachowic Marka Materka.
Pismo radnego trafiło do prezesa ZEC – Komunikacja Miejska Marcina Pochecia, który udzielił na nie odpowiedzi.
– (…) Spółka świadczy usługi dla mieszkańców Starachowic. Funkcjonowanie Komunikacji Miejskiej uzależnione jest jednak nie tylko od potrzeb mieszkańców (które zawsze są szerokie), ale również od faktycznych możliwości finansowych i organizacyjnych. Większość wprowadzanych zmian w rozkładzie jazdy podyktowana jest koniecznością ograniczenia kosztów funkcjonowania lub jest odpowiedzią na oczekiwania społeczne zgłaszane przez mieszkańców. Te czynniki (inicjatywa mieszkańców i konieczność ograniczenia wozokilometrów) spowodowały, że w lutym 2020 r. zmieniona została trasa linii nr 21. Trasa tej linii była ustalona jako pewnego rodzaju kompromis – połączenie „starej” linii 21 i zlikwidowanej linii nr 6. Nowa trasa linii nr 21 kursująca przez oś. Majówka, Graniczna, Kopalniana przyjęta została przez mieszkańców z dużą aprobatą. Na chwilę obecną nie jest możliwa zmiana rozkładu jazdy wprowadzonego w lutym 2020 r., który mimo upływu ponad rocznego okresu nie miał możliwości funkcjonować w sposób normalny z powodu okresu pandemii przypadającego akurat w czasie jego wprowadzania. Do zebrania uwag i wypracowania wniosków z funkcjonowania wszystkich linii niezbędny jest dłuższy okres obserwacji funkcjonowania komunikacji w normatywnych warunkach. Spółka jak i Gmina obserwuje funkcjonowanie komunikacji, zbierane są dane i uwagi w celu udoskonalania i wprowadzania ewentualnych korekt w przyszłości – czytamy w piśmie.
[o dyskusji radnych podczas majowe sesji Rady Miejskiej przeczytasz tu: https://www.starachowicka.pl/pl/starachowice/zabieraja-linie-autobusowa-jednym-a-daja-drugim-spor-o-linie-21-,34084.html]