Getting your Trinity Audio player ready...
|
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że Vectra naruszyła zbiorowe interesy klientów, wprowadzając w sierpniu 2015 roku jednostronne zmiany w obowiązujących już umowach. Operator zobowiązał się do zrekompensowania skutków tych zmian, osobom niekorzystającym już z jego usług zwróci po 36,80 zł.
Postępowanie podjęte przez UOKiK pod koniec 2016 roku dotyczyło jednostronnych zmian w umowach, które Vectra wprowadziła z początkiem sierpnia 2015 roku. Firma podwyższyła opłatę abonamentową, a w ramach usług telewizyjnej usunęła MiniMini+, Orange Sport, Disney XD, MiniMini+ HD, nSport+,Ale Kino+, Ale Kino+ HD, Playboy, TeleToon+ i TeleToon+ HD z listy kanałów gwarantowanych, informując klientów pisemnie o tych zmianach, stwierdziła, że „wynikają (one) w szczególności z zaleceń otrzymanych od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mających na celu dostosowanie całości stosowanej przez VECTRA S.A. dokumentacji do obowiązujących obecnie przepisów prawa oraz obejmują zmiany niezależne od VECTRA S.A., wdrażane przez nadawców programowych”. W efekcie postępowania UOKiK zakwestionował prawidłowość tych zmian, orzekając, że mogły one naruszyć zbiorowe interesy konsumentów oraz stanowić nieuczciwą praktykę rynkową
Vectra zobowiązała się do zrekompensowania klientom skutków zmian zakwestionowanych przez UOKiK. W przypadku abonentów, którym jednostronnie podwyższono opłatę, operator ma zwrócić dodatkowo zapłacone środki. Tym, którzy nadal są jego użytkownikami (ściśle: będą nimi dwa tygodnie po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK-u), ma udzielić upustu rozdzielonego na sześć miesięcy. Pozostałym ma zwrócić 36,80 zł na podane rachunku bankowe albo przekazać kartę SIM z 15 GB internetu mobilnego, 50 minut miesięcznie na połączenia i 50 SMS-ów miesięcznie dostępnym przez trzy miesiące. Firma ma przekazać te rekompensaty w ciągu sześciu miesięcy od uprawomocnienia się decyzji regulatora. Natomiast rekompensatą za jednostronną zmianę listy kanałów gwarantowanych dla obecnych abonentów Vectry ma być udostępnienie stacji Cinemax na dwa miesiące. Ma to nastąpić w ciągu trzech miesięcy od uprawomocnienia się decyzji. Vectra ma również informować klientów o decyzji UOKiK-u i wynikających z nich możliwości uzyskania rekompensaty: przez 3 miesiące wyświetlać komunikat w swoim serwisie internetowym i internetowej Strefie Klienta, wyświetlać dwa razy w ciągu doby na dekoderach komunikat o rekompensacie oraz wysłać maile i SMS-y klientom, których takie dane nadal ma.