Z ŻYCIA STARACHOWICKIEJ „DZIEWIĄTKI”

Getting your Trinity Audio player ready...

Kiedyś gwar, dźwięk dzwonka, czasem groźne spojrzenie nauczycielki, częściej uśmiech i potargany włos – dziś to wcale nie jest takie oczywiste. Pandemia sprawia, że szkolne życie jest w zawieszeniu,ale… coś jednak w tych szkolnych murach dzieje.
Nauka języka angielskiego poprzez zabawę
Powszechnie wiadomym jest, że najwdzięczniejszą formą przekazania wiedzy jest połączenie jej z zabawą. W Szkole Podstawowej nr 9 w Starachowicach podczas nauki języka angielskiego w klasach I- III taką metodę stosuje od dawna nauczycielka tego języka – Urszula Kandyba.
W ten sposób udaje się jej rozwinąć motywację najmłodszych dzieci do poznawania obcego języka i stworzyć warunki, w których nauka staje się przyjemnością. Wśród metod wykorzystywanych na lekcjach dużym powodzeniem cieszą się zajęcia plastyczne: rysowanie, wyklejanie, kolorowanie, lepienie, a prace uczniów są uzupełniane podpisami lub krótkim tekstem w języku angielskim. W ten sposób uczniowie utrwalają poznane słownictwo i struktury językowe oraz wyrażają siebie.
Połączenie tych ćwiczeń z poznawaniem kultury krajów anglojęzycznych widoczne było m.in.podczas zajęć w klasie 2 c poświęconych tak uwielbianym przez dzieci walentynkom. Innym przykładem nowatorskich działań są zajęcia w grupach zadaniowych, co stanowi podwaliny do pracy metodą projektu. Uczniowie podzieleni na grupy, po wyborze lidera, dzielą się obowiązkami, wspierają przy wykonaniu projektu, a na koniec prezentują wyniki swojej pracy. W klasie 2b cały zespół, współdziałając przy realizacji projektu „ My body” , świetnie poradził sobie z przyswojeniem słownictwa związanego z ludzkim ciałem. W marcu uczniowie klas 1-3 z pasją przystąpili do realizacji projektu edukacyjnego ,, Z wizytą w Londynie’’. Dzięki nowoczesnym technologiom, wyobraźni i kreatywności odbyli podróż do angielskiej stolicy i odkryli nowe miejsca, mimo panującej w Europie pandemii. Wirtualna podróż do największego miasta Zjednoczonego Królestwa pozwoliła na utrwalenie nazw miejsc i niezwykłych zabytków tej ekscytującej stolicy. Uczniowie mieli okazję poćwiczyć umiejętność podawania kierunków oraz poznali symbole i osoby związane z tym miastem. W tym celu wykorzystane zostały zasoby internetu, zdjęcia, plakaty, karty obrazkowe i mini mapy Londynu. Zajęcia rozpoczęły się podróżą po ulicach Londynu, a zakończyły, jak tradycja każe, degustacją angielskiego specjału- herbatki z mleczkiem. Podsumowaniem projektu będzie wystawa prac plastycznych uczniów przedstawiających zabytki i symbole Londynu. Dzieła te w przyszłości stanowić będą dekorację klasopracowni językowych.
Dużą przyjemność stanowi dla uczniów odgrywanie ról i występy w mini przedstawieniach. Uczniowie klasy 1 b w takiej właśnie formie utrwalają słownictwo i kształtują kompetencje komunikacyjne. Ich praca nad przedstawieniem zatytułowanym ”The lion is coming” przyczyniła się również do rozwoju sfery emocjonalnej i społecznej. Krótkie gry i zabawy ruchowe to integralny element każdej lekcji, pozwalają na ćwiczenie języka angielskiego w naturalnym kontekście, uczą dzieci współdziałania ze sobą, dają możliwość zmiany tempa zajęć i urozmaicają je. Uwielbianą formą jest w klasie 1 b zabawa ruchowa pt.: „I spy with my little eye ….”, która polega na wypełnianiu przez uczniów prostych poleceń. Gra nie wymaga użycia wyszukanych rekwizytów, można wykorzystać nagranie, pacynkę, karty obrazkowe lub wyrazowe, plakat i przede wszystkim lornetki i lunety wykonane samodzielnie przez dzieci z dostępnych materiałów.
Wszystkie wymienione innowacyjne formy sprawiają, że nauczenie się nowych słówek, konstrukcji składniowych przychodzi uczniom łatwiej i co ważne- pozostaje dłużej w pamięci.
Pasowanie na czytelnika w SP 9, czyli powitanie w krainie baśni i bajek
Pasowanie na czytelnika to jedna z piękniejszych tradycji Szkoły Podstawowej nr 9. Organizuje je biblioteka zawsze na początku II semestru, kiedy pierwszoklasiści poznają już wszystkie litery alfabetu. W tym roku z powodu wymogów sanitarnych  panie bibliotekarki Magdalena Dulewicz i Joanna Kumoncuroczystość tę  przygotowały dla każdej z klas pierwszych osobno.
Od 2 marca przez kolejne 3 dni uczniowie klasy Ia, Ib i Ic wzięli udział w niezwykłym spotkaniu z bajkowymi bohaterami książek. Przed przekroczeniem magicznej granicy dzielącej od świata wyobraźni dzieci poznały zasady korzystania z biblioteki i dowiedziały się jak należy obchodzić się z książką, następnie – biorąc udział w kilku konkursach m.in.: układaniu puzzli, tworzeniu podpisów do ilustracji, rozwiązywaniu zagadek, rozpoznawaniu rekwizytów związanych z postaciami z bajek – musiały się wykazać znajomością treści baśni, a zwłaszcza umiejętnością czytania. Przewodniczkami po magicznym świecie były Zuzia z kl.VII b i Oliwia z kl.VIII c – członkinie Koła Przyjaciół Biblioteki. Okazało się, że „pierwszaki” potrafią już nieźle czytać i całkiem dobrze znają losy bohaterów baśni.
Nadszedł wreszcie moment uroczystego ślubowania.
Uczniowie pierwszej klasy w obecności dyrekcji szkoły, swoich wychowawców i pań bibliotekarek przyrzekali, że będą czytać i szanować książki, które służą nauce i zabawie, uczą miłości do ludzi i patriotyzmu oraz wskazują drogę do celu. Dyrektor Monika Słowak-Brzezińska używając „magicznego” ptasiego pióra osobiście pasowała każdego „pierwszaka” na czytelnika biblioteki SP nr 9, a z rąk wicedyrektor szkoły Lidii Wolszczak uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy i już mogli wypożyczyć wybraną przez siebie książkę. Na zakończenie spotkania panie bibliotekarki ogłosiły konkurs plastyczny pt. „Moja pierwsza książeczka z biblioteki” i obdarowały dzieci kolorowymi zakładkami.
Urszula Kandyba, Magdalena Dulewicz, Joanna Kumon

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry