fot. UM Starachowice

E-USŁUGI UŁATWIĄ ŻYCIE MIESZKAŃCÓW

Getting your Trinity Audio player ready...

Gmina Starachowice rozpoczęła kolejny etap realizacji wielkiego projektu e-usług, który w znaczący sposób zwiększa dostępność mieszkańców do załatwiania wielu spraw urzędowych przez internet. Trzeci etap tych działań to między innymi wprowadzenie systemu telefonii VOIP. Telefonia jest gwarantem poprawy jakości obsługi mieszkańca, oszczędności w gminnym budżecie i poprawy cyberbezpieczeństwa.
Piątkowe (19 maja br.) spotkanie w głównej serwerowni miejskiej (w budynku byłego Gimnazjum nr 3) było okazją do prezentacji szczegółów tego projektu, harmonogramu działań oraz wskazania najważniejszych korzyści płynących z jego wprowadzenia w mieście.
Najważniejsze bezpieczeństwo
Przedmiotem starachowickiego projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych w zakresie e-usług oraz zwiększenie dostępu mieszkańców i instytucji z terenu Starachowic do cyfrowych usług publicznych. Wartość projektu wynosi ponad 17 milionów złotych, a Gmina Starachowice pozyskała ponad 13-milionowe dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Uzupełnieniem tego zadania jest realizacji projektu „Cyfrowa Gmina”, na który miasto pozyskało kolejny milion złotych.
– W obecnych czasach najistotniejszą kwestią realizacji usług publicznych jest bezpieczeństwo. Rozwój e-uslug w naszym mieście pozwoli nam zabezpieczyć bezpieczny przepływ danych, które są przetwarzane przez Urząd Miejski oraz wszystkie jednostki gminne. Samo wprowadzenie pakietu usług przyczyni się do tego, że nasi mieszkańcy będą mieli łatwiejszy dostęp do urzędu, a wszelkie sprawy będą załatwiane jeszcze szybciej. To dla nas i mieszkańców bardzo ważny projekt – podkreśla Elżbieta Gralec, Zastępca Prezydenta Miasta.
Czas na nową telefonię
W kwietniu rozpoczęła się realizacji kolejnego etapu tego projektu. Miasto podpisało z konsorcjum Infover umowę na modernizację sieci LAN oraz dostawę i konfigurację systemu telefonii VOIP. Wartość tej umowy wynosi ponad 4,2 miliona złotych, a główny wykonawca projektu ma 6 miesięcy na pełną realizację umowy.
Zadanie jest kilkuetapowe i w tym czasie firma dokona analizy przedwdrożeniowej, zaprojektuje system, dostarczy urządzenia do nowoczesnego systemu telefonii, zmodernizuje sieć w Urzędzie Miejskim oraz jednostkach organizacyjnych i wreszcie wdroży całą infrastrukturę.
W ramach umowy zostaną wykonane sieci teleinformatyczne w jednostkach organizacyjnych miasta objętych projektem. Zostanie dostarczony system telefonii cyfrowej, która zastąpi telefonię analogową. System ten zostanie również połączony do systemów teleinformatycznych realizujących e-usługi.
Telefonia będzie istotnym kanałem komunikacyjnym w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami (niewidzący, słabowidzący), który pozwala na dodanie znacznie większej liczby usług,  wykraczających poza typowe funkcjonalności głosowe i telefoniczne.
– Modernizujemy usługi informatyczne w naszym mieście, aby mieszkańcy otrzymali pełen pakiet e-usług. Specjalnie dla Państwa tworzymy usługi publiczne dostępne przez internet, aby dostęp do załatwienia spraw był mobilny i łatwodostępny. Chcemy, aby każdy mieszkaniec miał możliwość załatwienia najważniejszych spraw bez potrzeby wychodzenia z domu – mówi Sebastian Krawczyk, koordynator projektu.
Obecnie trwa modernizacji sieci na terenie miasta. To niezwykle pracochłonne zadanie.
-Chcemy, aby standard tych usług był jednolity w całej gminie. To bardzo skomplikowane i odpowiedzialne zadanie. Teraz czekamy na wprowadzenie telefonii w 34 obiektach. To będzie prawie 65 tysięcy metrów okablowania – dodaje Krawczyk.
Wprowadzamy nową jakość
Modernizacja sieci, a przede wszystkim zadanie związane z konfiguracją nowego systemu telefonii ma przynieść sporo korzyści. Zarówno mieszkańcom, jak i miejskiemu budżetowi.
– Ten projekt usprawnić działanie urzędu i jego jednostek organizacyjnych. To dla nas kolejny projekt realizowany w Starachowicach. Poprzednio uczestniczyliśmy przy budowie serwerowni. Teraz przyszedł czas na modernizację sieci, wprowadzenie nowego systemu, który wdrożymy za pomocą nowoczesnej platformy komunikacyjnej – naszego autorskiego rozwiązania – opowiada Ilona Matys, przedstawiciel firmy Infover, głownego wykonawcy projektu.
Najważniejszym punktem tego etapu jest wprowadzenie telefonii VOIP.
– To przede wszystkim poprawa jakości obsługi mieszkańców. Od momentu wdrożenia systemu każda osoba dzwoniąca do urzędu będzie bezpośrednio łączona do pracownika, który posiada właściwe kompetencje do rozpatrzenia naszej sprawy. Lepsza będzie również jakość rozmów. Kolejnym aspektem przemawiającym za wprowadzeniem telefonii jest oszczędność. Wdrożenie platformy komunikacyjnej zmniejszy koszty usług telekomunikacyjnych. Pozyskane oszczędności samorząd może przeznaczyć na inne ważne cele dla mieszkańców – dodaje Matys.
Kolejną korzyścią będzie zapewnienie bezpieczeństwa połączeń w ramach systemu.
Zmiany w jednostkach
Projekt e-usług w mieście jest realizowany zarówno w magistracie, jak i szkołach, przedszkolach ,bibliotekach oraz jednostkach miejskich. Jest on realizowany od 2018 roku i na ten rok przypada ostatni rok jego realizacji.
– Prace techniczne związane z modernizacją sieci już się rozpoczęły w naszych jednostkach. Jesteśmy na etapie ich realizacji w filiach bibliotek, za chwilę rozpoczynamy swoje działania w Centrum Usług Społecznych, a w kolejnym kroku wejdziemy do szkół i przedszkoli. Chcemy rozpocząć wdrażanie systemu w placówkach oświatowych jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego. Na prace wykorzystamy okres wakacyjny. Dzieciaki po powrocie ze swoich wakacji do szkoły będą mogły już korzystać w swoich salach lekcyjnych z szybkiego i bezpiecznego internetu. Mogą więc wkrótce pojawić się niewielkie problemy dla realizacji programu dydaktycznego, ale prosimy o wyrozumiałość rodziców, nauczycieli i samych uczniów. Zależy nam nam na wdrożeniu tego systemu i bezpieczeństwie naszych mieszkańców – przyznaje Marta Woźniak, dyrektor Centrum Usług Wspólnych.
Kolejnym krokiem przeprowadzanych zmian będzie Urząd Miejski. Wykonawcy zapowiadają, że jesienią dzwoniący do magistratu sami usłyszą o zmianach w systemie telefonii.
– Nowe zapowiedzi głosowe, nowa funkcjonalność. To będzie nowość. Jesteśmy gotowi na kolejne zmiany. System ma bowiem takie możliwości, że w przyszłości będziemy gotowi na rozmowy wideo. Nadszedł czas zmian, które ułatwią w znaczący sposób życie mieszkańców – dodaje Marta Woźniak.
Gotowi na przyszłość
Nowa platforma jest obecnie w fazie testów, ale po jej wprowadzeniu każdy mieszkaniec będzie mógł załatwić wiele ważnych spraw. To będzie swoiste elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańców.
Mieszkaniec po bezpiecznym zalogowaniu się na platformie będzie mógł zobaczyć wszystkie swoje należności i zaległości wobec gminy. Będzie mógł sprawdzić terminy zapłaty, a także dokonać bezpiecznej płatności.
– Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii informatycznych dokonamy usprawnienia oraz uproszczenia procedur obsługi mieszkańców. Mieszkaniec samodzielnie, np. za pośrednictwem telefonu i z dowolnego miejsca na ziemi, będzie mógł sprawdzić, na jakim etapie jest zgłoszona, przez niego, sprawa urzędowa. Dzięki realizacji projektu mieszkańcy miasta będą mogli między innymi dokonywać opłat w przedszkolach i szkołach, składać deklaracje podatkowe, sprawdzać stany płatności podatków lokalnych. To również możliwość korzystania z dzienników elektronicznych w szkołach, rezerwacji terminów w halach sportowych, zapisania się na kursy i wydarzenia organizowane przez jednostki gminne takie jak Park Kultury, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji czy Miejską Bibliotekę – zapewnia Prezydent Miasta Starachowice Marek Materek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *