fot. UM Starachowice

ZIELONE POMYSŁY. STARACHOWICE SZKOŁY DBAJĄ O EKOLOGIĘ

Getting your Trinity Audio player ready...

Uczniowie ośmiu starachowickich szkół podstawowych w ramach pierwszej edycji Szkolnego Zielonego Budżetu Obywatelskiego zgłosili aż 47 ekologicznych projektów. Ich pomysły zostaną teraz ocenione w szkolnych głosowaniach, które odbędą się na przełomie listopada i grudnia. Te najciekawsze zostaną wybrane do realizacji. Każda szkoła będzie mogła otrzymać ponad 5 tysięcy złotych na realizację tych przedsięwzięć.
Starachowicka młodzież szkolna aktywnie włączyła się w proces partycypacji społecznej. Uczniowie ośmiu „podstawówek” stworzyli projekty, które mają służyć ich szkole i wspierać ekologiczne przedsięwzięcia. Wszystko w ramach starachowickiego Eko-Budżetu, czyli Zielonego Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego, na który Gmina Starachowice przeznaczyła 42 tysiące złotych.
– Eko-Budżet to ciekawa inicjatywa realizowana w ramach projektu „Kierunek Przyszłość – Starachowicki Program Rozwoju Lokalnego”. Tym razem jest to Zielony Budżet Partycypacyjny skierowany do uczniów ośmiu szkół podstawowych na terenie naszego miasta. Przeznaczamy na ten cel 42 tysiące złotych, ponad 5 tysięcy złotych na każdą ze szkół. Wszystko na realizację projektów zgłaszanych przez uczniów. Model finansowy tych projektów został wypracowany przez samą młodzież, a w pracach konsultacyjnych uczestniczyła Młodzieżowa Rada Miasta. To właśnie członkowie tej Rady działają na wielu płaszczyznach, kreując rzeczywistość i funkcjonowanie polityki młodzieżowej – nakreśla najważniejsze idee projektu Prezydent Miasta Starachowice Marek Materek.
Innowacyjna inicjatywa
Zielony Szkolny Budżet Obywatelski w Starachowicach to projekt innowacyjny na skalę ogólnopolską. W Polsce są już organizowane Szkolne Budżety Obywatelskie. Starachowicki projekt jest jednak wyjątkowy. Dotyczy bowiem zadań z zakresu wspierania działań proekologicznych.
– Nasz projekt pokazuje młodym ludziom, jak funkcjonuje w praktyce społeczeństwo obywatelskie. Dzięki możliwości realizacji wybranego przez społeczność szkoły projektu posiada niemal wszystkie cechy samorządowego budżetu partycypacyjnego. Nie jest to więc tylko symulacja, ale autentyczny proces konsultacyjny oparty na partycypacji, a jego bezpośredni rezultat – zrealizowany projekt młodzieżowy – staje się wręcz namacalny dla uczniów – podkreśla Prezydent Miasta Starachowice Marek Materek.
Aktywna młodzież
Od września uczniowie starachowickich szkół mogli składać projekty na zakup (sprzętu oraz wyposażenia przestrzeni na terenie szkoły), realizację inwestycji (np. drobne remonty) czy organizację wydarzeń i inicjatyw (np. warsztaty, szkolenia, eventy, pikniki, konkursy, festiwale itd.). Projekty musiały obowiązkowo nawiązywać do tematyki ekologicznej.
– Kolejny etap Eko-Budżetu zakończony. Za nami warsztaty odbywające się w szkołach podstawowych oraz tworzenie i zgłaszanie projektów przez uczniów. Przez cały wrzesień nasi radni spotykali się z uczniami starachowickich szkół podstawowych w celu przedstawienia założeń Eko-Budżetu oraz zasad składania projektów. Następnie nadszedł czas na jeden z najważniejszych etapów – na pracę twórczą uczniów, czyli okres, w którym młodzi Starachowiczanie tworzyli projekty i wypełniali formularze – podsumowali członkowie Młodzieżowej Rady Miasta w Starachowicach.
Prawie 50 pomysłów
Młodzież szkolna ze starachowickich podstawówek nie zawiodła. 47 pomysłów zgłoszonych przez uczniów z ośmiu szkół to znakomity wynik. Potwierdza on, że młodzież lubi być zaangażowana w sprawy swojej szkoły.
Na liście najciekawszych projektów zgłoszonych przez uczniów znalazło się między innymi stworzenie pokoju ciszy i stref wypoczynku, budowa ekologicznej ściany, stworzenie ogródka truskawkowo-warzywnego, prowadzenie warsztatów z aromaterapii, umieszczenie koszy do segregacji śmieci w salach lekcyjnych czy zakup karmników dla ptaków.
Najwięcej projektów – bo aż 11 – stworzyli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 11. Ich projekty zakładają między innym postawienie koszy na makulaturę na terenie szkoły, drewnianych skrzyń z ziołami czy założenie akwarium. Uczniowie „jedenastki” będą mogli również wybierać spośród projektów zakładających utworzenie kącika przyrodniczego czy postawienia stojaków na rower.
W pozostałych szkołach również nie brakuje ciekawych projektów. Uczniowie SP nr 1 będą wybierać spośród 4 zgłoszeń, w SP nr 2 mamy 6 zgłoszeń, SP nr 6 to kolejnych 5 projektów, w SP nr 9 zgłoszono 4 projekty, w SP nr 10 uczniowie wybierać będą spośród 4 projektów, w SP nr 12 mamy 4 zgłoszenia, a w SP nr 13 uczniowie stworzyli 9 projektów.
Czas na głosowanie
W kolejnym etapie koordynatorzy zespołów szkolnych kontaktują się ze szkołami w celu omówienia i ewentualnego poprawienia projektów. Zatwierdzone przez komisję projekty wezmą udział w głosowaniach, które odbędą się w szkołach podstawowych w dniach 28 listopada – 1 grudnia. Każda ze szkół na głosowanie wybiera jeden z dni.
– Wybór projektów odbywa się w drodze głosowania powszechnego w szkołach. Głosować mogą tylko uczennice i uczniowie danej szkoły na projekty zgłoszone przez uczniów klas 1-8. Głosowanie odbywa się za pomocą urny wyborczej oraz kart do głosowania i ma charakter tajny. Do realizacji przechodzą wszystkie projekty, które dostaną największą liczbę głosów, a ich budżet mieści się w kwocie określonej w regulaminie – podkreśla prezydent Materek.
Eko-Budżet, realizowany jest w ramach projektu pn. „Kierunek Przyszłość – Starachowicki Program Rozwoju Lokalnego”, finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (85%) oraz budżetu państwa (15%) z Programu Rozwój Lokalny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry