Getting your Trinity Audio player ready...
|
Przewodniczący Rady Miejskiej Michał Walendzik, w interpelacji skierowanej do prezydenta Starachowic, zaproponował by gmina podczas remontu otoczenia Dworca Zachodniego wzięła pod uwagę możliwość ustawienia bramki ograniczające wysokość pojazdów, które wjeżdżają w ulice osiedla Orłowo.
– Kolejny raz chciałbym zwrócić uwagę na temat ruchu ciężkich pojazdów (typu TIR) po osiedlowych ulicach dzielnicy Orłowo. Pomimo prowadzonych działań mających na celu wyeliminowanie tego niekorzystnego zjawiska, nadal możemy spotkać takie pojazdy wraz z ciężką naczepą na takich ulicach jak Nadrzeczna, Pochyła, Mickiewicza. Na razie nie doszło do ludzkich tragedii, nie ma również wielkich zniszczeń typu: uszkodzenia zaparkowanych samochodów osobowych albo rozjechane płoty narożnych posesji. Ustawione oznakowania zakazu nie przynoszą efektu – czytamy w piśmie. – W związku z powyższym proponuję, aby przy okazji rewitalizacji części dworcowej „Dolnych” Starachowic zamontować fizyczne bariery (np. bramki z ograniczeniem wysokości), które uniemożliwią przejazd samochodom typu TIR, nie eliminując przy tym ruchu innych, niższych pojazdów, używanych przy okazji różnych prywatnych lub publicznych remontów i inwestycji, jak choćby budowa nawierzchni bocznego odcinka ul. Nadrzecznej. Proponuję zatem, aby jedna z takich barier została ustawiona przy dworcu, a druga np. na ul. Stromej (uwzględniając jednak potrzeby lokalnych przedsiębiorców zajmujących się np. plandekami dla pojazdów ciężarowych). Proszę o profesjonalną analizę mojej propozycji, tak aby wypracować rozwiązanie, które przyniesie pożądany efekt bez uszczerbku dla potrzeb mieszkańców – argumentuje przewodniczący RM, Michał Walendzik.
Jest już odpowiedź na interpelację radnego.
– W odpowiedzi na Pana interpelację z dnia 28.05.2021 r. w sprawie rozwiązania problemu uciążliwości związanej z wjazdem samochodów ciężarowych (TIR) na drogi gminne na Osiedlu Orłowo przypominam, że z Pańskiej inicjatywy w październiku 2017 r. na ul. Nadrzecznej za skrzyżowaniem łącznika ul. Sportowej z ul. Nadrzeczną, umieszczono dodatkowy znak B-17 (10 m). W listopadzie 2019 r. wszystkie znaki ograniczające wjazd samochodom ciężarowym na Osiedle Orłowo, zarówno od strony południowej i wschodniej, umieszczono na żółtych tablicach odblaskowych, żeby były bardziej widoczne. W porozumieniu z zarządcą drogi powiatowej (ul. Radomska) całą trasę od ul. Kieleckiej oznaczono znakami F-13 z symbolem samochodu ciężarowego, które wskazują strzałką kierunek przejazdu tranzytowego pojazdów ciężarowych. Ostatni taki znak znajduje się na ul. l Maja przed skrzyżowaniem z ul. Szeroką, ze strzałką w prawo. Ustawienie na ul. Nadrzecznej „bramki” ograniczającej wjazd wysokim samochodom nie jest możliwy ze względu na konieczność przejazdu tą ulicą samochodów ciężarowych wywożących nieczystości oraz ze względu na wjazd specjalistycznych pojazdów Państwowej Straży Pożarnej reagujących na zdarzenia. Zastosowane oznakowanie teoretycznie powinno wyeliminować wjazd samochodów ciężarowych (TIR) na Osiedle Orłowo. Każdorazowy wjazd ciężarówek na oznakowany tak teren, zgodnie z art. 92 § l KW, traktowane jest jako wykroczenie drogowe, za które kierowcy grozi grzywna – czytamy w odpowiedzi prezydenta miasta, Marka Materka.