fot. GDDKiA o/ Kielce

BUDOWA OBWODNICY WĄCHOCKA. CORAZ BLIŻEJ PÓŁMETKA

Getting your Trinity Audio player ready...

Budowa obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42 zbliża się do półmetka. Prawie gotowe są już trzy obiekty mostowe, ale zaawansowanie robót na poszczególnych odcinkach inwestycji jest zróżnicowane ze względu na również zróżnicowane warunki terenowe i gruntowe.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogólne zaawansowanie inwestycji realizowanej w systemie „projektuj i buduj” przekroczyło 40 procent. Wykonawca kontynuuje roboty bitumiczne zarówno na dwujezdniowym ciągu głównym DK42, jak i na drogach dojazdowych. Na odcinkach trasy zasadniczej o łącznej długości ok. 6 km ułożona została podbudowa bitumiczna, na ok. 5 km przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni, a na prawie 4 km ostatnia wierzchnia warstwa ścieralna SMA. Zaawansowanie robót bitumicznych to ok. 40 procent. Na innych odcinkach trwają roboty ziemne, których zaawansowanie zbliża się do 70 procent. Budowane są nasypy, kontynuowane są wykopy, także te szczególnie pracochłonne – w gruncie skalistym.
Kontynuowane są prace przy budowie 11 obiektów inżynierskich, czyli wiaduktów, mostów, przejść dla zwierząt i przepustów. Zaawansowanie robót na trzech obiektach przekroczyło 90 procent. To wiadukty budowane nad DK42 w ciągu drogi gminnej w Wielkiej Wsi i w ciągu drogi powiatowej w Ratajach oraz przejazd pod obwodnicą. Doskonale widoczna jest już zasadnicza konstrukcja górnego przejścia dla zwierząt dużych typu zielony most nad DK42. Zakończył się montaż łukowych elementów z blachy falistej nad dwiema jezdniami trasy głównej i betonowych elementów skrzynkowych nad drogami dojazdowymi. Przejście dla zwierząt na początkowym odcinku leśnym budowanej obwodnicy to największy obiekt realizowany w ramach inwestycji. Łukową, ale betonową konstrukcję będzie miało także zespolone z ciekiem wodnym przejście dla zwierząt pod DK42. Aktualnie prowadzone są roboty zbrojarskie, poprzedzające betonowanie konstrukcji. Trwają przygotowania do prac przy posadowieniu kolejnych czterech wiaduktów i przepustów.
Przypomnijmy, obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie „projektuj i buduj” w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 11,7 km biegnąca nowym śladem, omijająca Parszów po stronie północnej, a Wąchock po południowej. Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z?miasta, przez co poprawi się bezpieczeństwo?oraz?komfort życia mieszkańców?Wąchocka. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie.? Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42,?komunikującą węzeł drogi ekspresowej S7 w?Skarżysku-Kamiennej?ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i?woj. podkarpackiego.?W ramach wykonawca, Strabag wybuduje 4 skrzyżowania,?11?obiektów inżynierskich takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych oraz 4 przepusty. Projekt zakłada wybudowanie?dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, oświetlenia i odwodnienia.
Zgodnie z umową prace planowane są do końca 2024 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *