Getting your Trinity Audio player ready...
|
Wywóz śmieci z altanek na osiedlach staje się „dyżurnym” tematem. Kto odpowiada za bałagan? Czy firma wywożąca śmieci zobowiązana jest umową do sprzątania terenu również wokół koszy?
Interweniujący w firmie, która zajmuje się wywozem śmieci w Starachowicach, nasi czytelnicy dowiedzieli się, że „każda gmina ma swoje przepisy”.
– Był czas, że wywożący śmieci w mieście mieli łopaty i nie było problemu, by nadmiar śmieci wrzucić do śmieciarki. Teraz walają się po całym terenie i nikt z firmy się po nie nieschyli – mówią GAZECIE.
Czyim zatem obowiązkiem jest wywóz śmieci znajdujących się przy altanach? – Wykonawca usługi, zgodnie z zawartą umową, zobowiązany jest do odbioru odpadów komunalnych tylko z pojemników, w sposób zapewniający utrzymanie odpowiedniego stanu sanitarnego, w szczególności zapobiegania wysypywaniu się odpadów komunalnych z pojemników podczas dokonywania odbioru – mówi GAZECIE Ernest Kumek p.o. kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej Dróg i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Starachowicach.
– W przypadku wysypania odpadów zobowiązany jest on do natychmiastowego ich uprzątnięcia. Wykonawca ma utrzymać w czystości i estetyce pojemniki na odpady selektywnie zebrane w miejscach ich gromadzenia (np. altany i przy altanach). Poprzez utrzymanie w czystości rozumie się także utrzymanie odpowiedniego stanu sanitarnego pojemników do selektywnej zbiórki oraz ich bezpośredniego otoczenia – dodaje, przywołując uchwałę Rady Miejskiej w Starachowicach z 26 października 2018 r. w sprawie przyjęcia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Starachowice”.
Obowiązujące przepisy nakładają na właścicieli nieruchomości zapewnienie utrzymania czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów. To oni oraz wspólnoty lub ich administratorzy, do których należą altany, powinni zadbać o porządek wokół altan śmietnikowych. Zobowiązani są też do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości tak, aby zapewnić dojazd i dojście od miejsca ustawienia pojemników na odpady komunalne do głównego ciągu ulicy, w celu wykonania usługi odbioru odpadów komunalnych. Także do zapewnienia swobodnego dostępu do pojemników we wskazanym w harmonogramie terminie.
– Właściciel nieruchomości, wspólnota lub ich administrator, do której należy altana, powinien zadbać o porządek w altanie śmietnikowej, jak i w jej otoczeniu oraz wyposażenia nieruchomości w odpowiednią ilość pojemników do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych, która powinna być dostosowana do liczby mieszkańców korzystających z pojemników – wyjaśnia Ernest Kumek.
Regulamin określa także zasady deratyzacji. Tu również właściciele nieruchomości muszą wziąć pod uwagę fakt, że w przypadku nieprawidłowego składowania śmieci i pojawienia się gryzoni, to właśnie oni zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji w obrębie swojej nieruchomości.
Co w przypadku, gdy mamy uwagi dotyczące wywozu śmieci?
– Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Starachowicach z 30 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciele nieruchomości zamieszkałych mogą składać reklamacje dotyczące niewłaściwego świadczenia usług – dodaje kierownik.
Powinny być zgłaszane następnego dnia roboczego do godziny 12.00 do urzędu lub do wykonującego usługę. Po tym terminie reklamacje nie będą uwzględniane.