NOWE ZASADY KONTROLI DROGOWYCH

Getting your Trinity Audio player ready...

Od dziś mają już zastosowanie nowe przepisy dotyczące kontroli ruchu drogowego, obowiązujące na mocy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zdaniem szefa MSWiA, nowe obowiązki i uprawnienia kierowców oraz kontrolujących a także doprecyzowanie istniejących w tym zakresie przepisów przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach w całym kraju. Co się zmieni?
Zatrzymany do kontroli drogowej kierowca musi poczekać, aż funkcjonariusz podejdzie do niego i wyda konkretne polecenie. Co ważne, do tego czasu prowadzący pojazd nie powinien gasić silnika ani włączać świateł awaryjnych. Może to zrobić dopiero w przypadku, gdy kontrolujący wyda takie polecenie. W skrócie, na każdą czynność kierowca musi mieć zgodę mundurowego. Za niestosowanie się do owych zasad grozi mandat nawet do 500 zł.
Zmiany podczas kontroli technicznej
Zmiany „zahaczyły” także o kontrolę techniczną. W trakcie kontroli kierowca ma obowiązek pozwolić policjantowi na sprawdzenie wnętrza samochodu, bagażnika i komory silnika. Co ważne, jeżeli wstępna kontrola pojazdu użytkowego wzbudzi zastrzeżenia, kontrolujący może skierować go na dalsze badania, co ma na celu eliminację z polskich dróg niesprawne samochody.
Będą spisywać liczniki
Do nowych obowiązków policjanta, a także Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariuszy Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej będzie należało także sprawdzanie i spisanie przebiegu z licznika kontrolowanego pojazdu oraz pojazdu przewożonego np. na lawecie. Dane będą wprowadzone następnie do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Co ważne, nie będzie to praktykowane tylko w przypadku kontroli krótkotrwałej, czyli np. akcji typu „Trzeźwy poranek”. Zgodnie z nowymi przepisami, które w tym jednym przypadku zaczną obowiązywać od d 1 stycznia 2020 roku kierowca będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika . W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na lawetach funkcjonariusz sam zdecyduje, czy kontrolować stan licznika.
Legitymacja tylko „na żądanie”?
Kierowcy powinni mieć na względzie fakt, że policjant podczas kontroli nie ma obowiązku okazywać legitymacji służbowej, chyba, że chodzi o funkcjonariusza nieumundurowanego, wtedy sam musi się wylegitymować przed zatrzymanym do kontroli. W przypadku policjanta w mundurze, który zobowiązany jest do przedstawienia się i podania powodu kontroli kierowca, chcąc upewnić się, że ma do czynienia faktycznie z policjantem, musi poprosić go o okazanie legitymacji.
Radiowozem na zakazie?
Nowe przepisy odnoszą się także do miejsca postoju radiowozu (zarówno oznakowanego jak i nieoznakowanego), który może stać w miejscu, gdzie jest to zabronione tak, by nie stwarzali zagrożenia w ruchu drogowym. Ważne jest także, iż te zasady nie dotyczą kontrolowanych pojazdów. Kierowca może zatrzymać się tylko w miejscu dozwolonym, policjant więc nie powinien zobowiązywać uczestników ruchu do zatrzymania się tam, gdzie jest zakaz.
Warunki kontroli pojazdów
Nowe przepisy mają także odniesienie do zasad pomiaru prędkości. Jeżeli ma być uznany za ważny to koniecznością jest, żeby przeprowadzony był w odpowiednich warunkach. Chodzi o to, że droga powinna być prosta, bez żadnych przeszkód i wzniesień.
A wy co sądzicie o nowelizacji przepisów? Dajcie znać w komentarzach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *