Getting your Trinity Audio player ready...
|
W środę (29 lipca br.) w starachowickim magistracie otwarto oferty w postępowaniu pn.: „Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Starachowice od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy” w 2021 roku. Do przetargu przystąpiły 2 firmy.
Jak czytamy w informacji z otwarcia ofert, swoje oferty przedstawiły: firma Remondis z oddziałem w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz konsorcjum firm Fart Bis i Fart z Kielc. Nowe umowy na wywóz śmieci, a zatem i nowe stawki zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku. Trwa analiza ofert, zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 5.989.500,94 zł brutto.
Obecne stawki opłat za śmieci obowiązują w Starachowicach od 1 stycznia 2019 roku. Za wywóz śmieci starachowiczanie płacą: 12 zł od osoby za odpady segregowane i 24 zł od osoby za odpady niesegregowane.
Do tematu przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Starachowice odniósł się kierownik referatu Gospodarki Komunalnej, Dróg i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego, Ernest Kumek.
“Starachowice, podobnie jak inne miasta i gminy w kraju, od 1 stycznia 2021 r. zmuszone są podnieść opłaty za śmieci. Znane są już szacunkowe stawki za odbiór i wywóz odpadów z terenu Gminy Starachowice, zaproponowane przez dwóch oferentów, którzy przystąpili do przetargu ogłoszonego na realizację wymienionej usługi, są to Firma REMONDIS Sp. z o.o. oraz konsorcjum firm Fart – BIS Sp z o.o. i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart Sp o.o. Oferenci zaproponowali ceny, które w przeliczeniu na jednego mieszkańca wraz z kosztami obsługi wynoszą: 27,50 zł – Remondis oraz 28,16 zł – konsorcjum firm.
Dlaczego miasta i gminy w całym kraju, w tym także Starachowice zmuszone są podnosić ceny za odbiór i wywóz odpadów? W 2019 roku Sejm RP zdecydował o znowelizowaniu Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowe regulacje prawne przyniosły nowe koszty. Część rozwiązań, jakie zapisano w dokumencie, ma swoje konsekwencje finansowe, które spadły przede wszystkim na samorządy, a w konsekwencji na mieszkańców. Znowelizowane przepisy dały samorządom na początek 12 miesięcy na uchwalenie nowych regulaminów dotyczących utrzymania czystości i porządku w gminach.
Radykalny wzrost kosztów odbierania odpadów i ich zagospodarowania spowodowany jest m.in.:
– drastycznie rosnącymi kosztami zagospodarowania odpadów przez regionalne instalacje,
– rosnącymi kosztami zagospodarowania odpadów komunalnych w związku z ograniczeniem czasu ich magazynowania,
– gwałtownym wzrostem kosztów składowania,
– trudnościami ze zbytem surowców wtórnych,
– wzrostem inflacji,
– podwyżka cen prądu,
– podwyżką płacy minimalnej.
Ponadto zgodnie z nowymi przepisami od roku 2020 gminy zobowiązanie są odzyskiwać z odpadów co najmniej 50 proc. surowców wtórnych, co wpływa na konieczność zmian w ich odbieraniu i generuje wydatki w związku z nowymi inwestycjami.
Do wzrostu cen przyczynia się również nieprawidłowe sortowanie odpadów przez mieszkańców. Należy pamiętać, że im więcej śmieci gromadzimy, tym więcej gmina musi zapłacić za ich odbiór oraz zagospodarowanie. A dodatkowo – im więcej nieprawidłowości w ich segregowaniu, tym wyższe koszty ponosimy. Za błędy w niewłaściwej segregacji, niestety płacimy wszyscy. A zgodnie z nowymi przypisami wszyscy jesteśmy zobligowani do selektywnej zbiórki odpadów.
Kolejnym powodem podniesienia opłat za odbiór odpadów jest również zwiększenie liczby odpadów, co do których istnieje obowiązek segregacji, oraz wzrost tzw. opłaty marszałkowskiej. Co to jest opłata marszałkowska? Jest to opłata za korzystanie ze środowiska uchwalana przez Prezesa Rady Ministrów, która także wchodzi w skład opłaty uiszczanej przez mieszkańców za odbiór odpadów. Jej wysokość na przestrzeni ostatnich lat drastycznie wzrosła. W 2014 roku wynosiła 119,68 zł, natomiast w 2020 jest to kwota 270 zł. Wzrost opłat środowiskowych znacząco wpływa na koszty prowadzenia działalności, a co za tym idzie przedsiębiorcy zajmujący się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów są zmuszeni podnosić ceny i przenosić część kosztów na osoby korzystające z ich usług, czyli po prostu na mieszkańców gmin i miast.
Jak wynika z powyższych danych, w ciągu ostatnich dwóch lat znacząco wzrosła zdecydowana większość części składowych opłaty uiszczanej przez mieszkańców za odbiór odpadów” – czytamy w informacji.