Getting your Trinity Audio player ready...
|
Prezydent Starachowic Marek Materek podczas wtorkowej (11 kwietnia br.) konferencji prasowej podsumował pierwszy rok funkcjonowania bezpłatnej komunikacji publicznej w Starachowicach. – Ta decyzja była przysłowiowym strzałem w dziesiątkę – podkreślił włodarz miasta.
Od momentu wprowadzenia bezpłatnej komunikacji publicznej w Starachowicach minęło ponad 370 dni.
– 1 kwietnia 2022 roku to data, która z pewnością zapisze się w historii naszego miasta złotymi zgłoskami. To był właśnie moment, w którym w Starachowicach zaczął funkcjonować model bezpłatnej komunikacji publicznej. Komunikacji bezpłatnej, a nie darmowej, bo to komunikacja, na którą składają się mieszkańcy naszego miasta płacący swoje podatki w Starachowicach. Te osoby nie muszą już płacić za bilety w starachowickich autobusach – mówił prezydent. – Co zmieniło się na ulicach naszego miasta i w transporcie publicznym Starachowic? Przede wszystkim jedno. Autobusy komunikacji miejskiej stały się niezwykle popularnym środkiem transportu dla mieszkańców Starachowic.
Prezydent na potwierdzenie wzrostu popularności poruszania się po mieście miejskimi autobusami przedstawił statystyki. Na początku liczba pasażerów wyliczana była szacunkowo ze względu na brak urządzeń pozwalających na rejestrowanie ilości przewożonych osób. Zmiana nastąpiła w czerwcu 2022 roku. Od tego momentu wszystkie autobusy zostały wyposażone w bramki liczące. Rozwiązanie to pozwala z dużą dokładnością kontrolować liczbę pasażerów.
– Te nie kłamią. Dane oparte są na systemie liczenia pasażerów, który wprowadzony został we wszystkich drzwiach autobusach komunikacji. Nasze dane może porównać z danymi poprzednich lat. Widać ogromną różnicę i duży wzrost pasażerów – podkreśla prezydent. – Od wprowadzenia bezpłatnej komunikacji publicznej w Starachowicach (kwiecień 2022 r.) skorzystało z niej prawie 3,5 miliona pasażerów. W marcu 2022 roku miejskimi autobusami przewieziono około 133 tysiące pasażerów. 12 miesięcy później – w ubiegłym miesiącu – z bezpłatnej komunikacji autobusowej skorzystało już 375 tysięcy osób. Oznacza to wzrost liczby pasażerów o 180 procent.
W pierwszym miesiącu korzystania z bezpłatnej komunikacji w Starachowicach autobusami jeździło około 247 tysięcy osób. Rok wcześniej – przed wprowadzeniem tego udogodnienia – autobus był popularnym środkiem transportu dla 125 tysięcy osób. Najlepszym miesiącem 2022 roku pod względem liczby przewiezionych pasażerów był z kolei październik. W tym czasie z autobusów korzystało ponad 324 tysiące pasażerów.
– W 2023 roku spodziewamy się jednak kolejnych rekordowych osiągnięć. Wszak już w marcu autobusem w wybrane miejsce naszego miasta dostało się łącznie ponad 375 tysięcy osób. Od początku tego roku z bezpłatnej komunikacji miejskiej skorzystało już milion osób. Dla porównania w pierwszych trzech miesiącach ubiegłego roku statystyki wskazują na liczbę około 418 tysięcy osób. Wzrost liczby pasażerów jest więc ponad dwukrotny – podkreślił Marek Materek. – Transport publiczny to gałąź życia społecznego Starachowic, która w ostatnim czasie niezwykle zyskała na znaczeniu. Nie tylko z powodu wprowadzenia bezpłatnej komunikacji w mieście, ale również ze względu na realizację ważnych projektów. Cały czas unowocześniamy nasz tabor autobusowy i dbamy, o jak najlepszy wygląda i funkcjonalność bazy autobusowej. W ramach realizowanych projektów zakupiliśmy 20 nowoczesnych autobusów wyprodukowanych w starachowickiej fabryce. Wszystkie autobusy pochodzą z 2021 roku i dzięki temu nasz tabor stał się jednym z najnowocześniejszych i najnowszych taborów w całej Polsce. Dzięki realizowanemu projektowi wszystko mamy teraz na miejscu. Wybudowaliśmy nowe centrum dyspozycyjne z myjnią i warsztatem. Nasi kierowcy mają jeszcze lepsze zaplecze, a na terenie bazy mamy w jednym miejscu zarówno serwis gwarancyjny jak i stację tankowania autobusów na gaz sprężony CNG.
Prezydent Starachowic podziękował radnym, którzy wsparli jego decyzję i zdecydowali o uruchomieniu w mieście bezpłatnej komunikacji.
– Dziękuje również pasażerom, którzy codziennie udowadniają, że ta decyzja miała sens, była słuszna. Ten projekt był strzałem w dziesiątkę. Podziękowania kieruje również dla załogi spółki za okazane zaufanie. Wspólnie udało nam się wdrożyć nowe pomysły i decyzje restrukturyzacyjne, które pozwoliły nam realizować ważne projekty – dodał.
Radny Marek Kamiński podkreślił, że pomysłodawcą wprowadzania bezpłatnej komunikacji był prezydent Marek Materek.
– Jako radni dyskutowaliśmy na ten temat i zdecydowaliśmy się przychylić do tego pomysłu – mówił i dodał, że choć z autobusów korzysta rzadko, to jako obserwator widzi osoby oczekujące na przystankach.
Przedstawicielka Młodzieżowej Rady Miasta Olga Cukierska dodała, że bezpłatna komunikacja to świetna inicjatywa i wielu jej rówieśników jeździ autobusami. Korzysta z niej również wielu seniorów, o czym mówił przedstawiciel Rady Seniorów, Mirosław Głuchowski.
Na 2023 roku zakładane koszty bezpłatnej komunikacji publicznej wyniosą 19,5 mln zł, w tym koszty dzierżawy autobusów. Wcześniej wpływy z biletów wynosiły ok. dwóch mln zł rocznie, aktualnie jest to ok. 14-20 tys. zł miesięcznie.
***
Dziennikarze poruszyli temat korekty rozkładu jazdy autobusów, którego oczekują pasażerowie zgłaszający uwagi do przewoźnika, mają je poprzedzić konsultacje.
Zmiany prawdopodobnie zostaną wprowadzone w czerwca br. Mają objąć m.in. kurs linii nr 1, która będzie kursować z osiedla Południowe, wiaduktem przez ul. Kolejową zahaczając o nowy przystanek przy Dworcu Wschodnim (zjazd ulicą Dworcową), gdzie nowo pobudowana zielona wiata aktualnie nie obsługuje na razie żadnej linii miejskiej. Dodatkowego kursu doczeka druga zmiana pracowników zakładów znajdujących się przy ulicy Składowej (linia nr 5). Będzie też dodatkowy kurs nad Lubiankę (podobnie jak na Piachy) w sezonie letnim.
– Zrobimy jeszcze szersze konsultacje, dlatego że do tej pory one ograniczyły się tylko i wyłącznie do moich mediów społecznościowych, a chcemy wykorzystać także inne formy, do tego, żeby porozmawiać z pasażerami komunikacji miejskiej. Zmiana trasy linii 22 i 23, która została zaproponowana, wywołała także skutki ujemne dla części pasażerów dlatego, że mniej autobusów z Osiedla Południe poruszałoby się aleją Armii Krajowej. W tej chwili linie 22 i 23 oraz 3 i 8 są tak skorelowane, że praktycznie co 15 minut w różnych kierunkach, ale do tego samego celu można dojechać. Planujemy uruchomienie dodatkowych kursów, które połączą Lubiankę z resztą miasta. W przypadku Lubianki już część linii obsługuje ten zbiornik, natomiast będziemy chcieli, żeby liczba kursów, szczególnie w weekendy, była większa – mówił prezydent Marka Materek.
Jeśli chodzi o formę konsultacji, prezydent dopowiedział, że są one realizowane na bieżąco dlatego, że większość osób bezpośrednio do ZEC Komunikacja Miejska przekazuje uwagi dotyczące funkcjonowania obecnego rozkładu.
– Pewne korekty, które wynikają z uwag mieszkańców zostaną zaprezentowane pod koniec maja – dodał.
StarachowiceMarek Materekbezpłatna komunikacja miejskaautobusy miejskatransport publicznyświętokrzyskie