Getting your Trinity Audio player ready...
|
Miasto Starachowice ma nowe logo, hasło promocyjne oraz System Identyfikacji Wizualnej. Realizacja projektu była możliwa dzięki pozyskaniu funduszy norweskich. Przedmiotem zamówienia było opracowanie Systemu Identyfikacji Wizualnej dla Miasta Starachowice, który miał uwzględniać specyfikę miasta oraz potencjał turystyczny i gospodarczy Starachowic, jak również wskazywać na nowoczesne, rozwijające się miasto.
Nowe logo Starachowic / źródło: UM Starachowice
Prezentacja odbyła się podczas czwartkowej (3 sierpnia br.) konferencji prasowej.
– Logo nie zastępuje herbu. Herb pozostaje podstawowym i najważniejszym symbolem miasta, stosowanym jako znak oficjalny – podkreślił podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Starachowic Marek Materek. – Logo będzie spełniać inne funkcje, jest szansą na przedstawienie miasta poprzez zauważalny i zapamiętywany symbol. W prosty sposób ma wyrazić jego charakter i potencjał. Jest skierowane do mieszkańców, ale również turystów czy inwestorów, dlatego pod uwagę braliśmy głos różnych grup społecznych. Dążyliśmy do tego, by logo wyrażało tożsamość miasta, podkreślało jego historię, a zarazem obrazowało dynamikę rozwoju, walory przyrodnicze i nowoczesność. Spójna komunikacja graficzna pozwoli zadbać nam o jeszcze lepszy wizerunek miasta na zewnątrz.
Opracowanie zostało zrealizowane w ramach projektu pn. „Kierunek Przyszłość – Starachowicki Program Rozwoju Lokalnego”, finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (85%) oraz budżetu państwa (15%) z Programu „Rozwój Lokalny”. W postępowaniu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma APLAN MEDIA Sp. z o.o. z Łodzi.
W początkowej fazie powstały 3 wersje logotypu, które zostały przedstawione na konsultacjach społecznych. Nie spodobały się one większości mieszkańcom, którzy krytyczne uwagi przedstawiali nie tylko podczas spotkań w magistracie, ale też np. w mediach społecznościowych. W związku z tym podjęto decyzję o dalszych pracach nad logotypem, poprzez uwzględnienie uwag i wskazówek zgłoszonych przez mieszkańców.
– Samo opracowanie postępowania, które pozwoliło nam na ubieganie się o to zlecenie, było przygotowane w sposób kompleksowy i bardzo profesjonalny, mocno uwzględniało dialog z mieszkańcami, który dla prezydenta Starachowic jest bardzo ważny, co odczuwaliśmy na każdym kroku. Staraliśmy się tak prowadzić nasze prace, żeby uszanować zdanie mieszkańców i kierunki rozwoju miasta. Zapał i profesjonalizm po stronie miasta napędzał do działania – powiedział prezes zarządu Aplan Media Michał Wasilewski.
Podczas konferencji przedstawiono nowe logo, hasło promocyjne oraz Księgę Systemu Identyfikacji Wizualnej Miasta Starachowice. I tak, sygnet (główny znak logo) czerpie swą genezę z herbu Starachowic – w obu znakach znajdują się młot i kowadło. W sygnecie przedstawiono też koło zębate, czyli symbol kojarzący się z przemysłem oraz wieżę ciśnień, będącą jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów w mieście. Natomiast kolory obrazują trzy główne wartości miasta. Zielony to natura i ekologiczne rozwiązania, które stosowane są w Starachowicach. Niebieski nawiązuje do zbiorników wodnych. Zaś kolor pomarańczowy symbolizuje energię i nawiązuje do przemysłu oraz rudy żelaza.
Nowym hasłem promocyjnym miasta będzie: „Starachowice – napędzamy rozwój”.
– Starsi mieszkańcy w rozmowach mocno wskazywali na charakter przemysłowy Starachowic, szczególnie pod kątem funkcjonowania branży motoryzacyjnej. To z tego powodu hasło promocyjne oparliśmy na słowie „napędzamy”. Wsłuchaliśmy się także w głos młodej części społeczeństwa, którym zależało na tym, by pokazać, że miasto się zmienia, jest otwarte na rozwój – mówił zastępca prezydenta ds. społecznych Marcin Gołębiowski. – Przy projektowaniu sygnetu, spojrzeliśmy na kciuk, nasze linie papilarne. Chcieliśmy dobrze oddać DNA miasta – nie tylko przez charakter przemysłowy, ale też obcowanie z naturą, zamiłowanie do wykorzystywania naturalnych walorów Starachowic. Dążyliśmy do tego, by logo dobrze oddawało tożsamość miasta, aby mieszkańcy mogli i chcieli identyfikować się z tym znakiem.
Logo i hasło będą zamieszanie nie tylko na dokumentach urzędowych, ale również na plakatach, reklamach miasta, czy gadżetach zarówno magistratu, jak i instytucji podległych miastu.