archiwum Gazety Starachowickiej

STARACHOWICKA UCHWAŁA KRAJOBRAZOWA. CZY PRZESTRZEGAMY JEJ ZAPISÓW?

Getting your Trinity Audio player ready...

Starachowice wraz z przyjętą pod koniec 2019 roku uchwałą krajobrazową zaczęły porządkować publiczną przestrzeń. Na początku 2021 roku minął okres dostosowania tablic i urządzeń reklamowych do zapisów uchwały. Reklamy miały zniknąć m.in. z ogrodzeń, mostów i wiaduktów, a w części miasta reklamowanie działalności możliwe jest wyłącznie w formie szyldów. Po tej dacie, miasto miało weryfikować zastosowanie przepisów w praktyce i egzekwować zapisy uchwały porządkującej miejską przestrzeń.
archiwum Gazety Starachowickiej
Jak można zauważyć, część osób albo dostosowała się do przepisów, część nadal je łamie. Zapytaliśmy w Urzędzie Miejskim w Starachowicach o to, czy zapisy uchwały są respektowane przez mieszkańców; kto sprawdza, czy zapisy uchwały są egzekwowane przez mieszkańców miasta; kto zajmuje się kontrolowaniem przestrzegania zapisów uchwały reklamowej.
– Zapisy tzw. uchwały reklamowej są w znacznej większości respektowane przez mieszkańców. Przy sytuowaniu nowych reklam podmioty często zwracają się z zapytaniem, czy sposób montażu reklam, ich forma jest zgodna z zapisami uchwały. Po upływie terminu na dostosowanie reklam, po wejściu w życie uchwały, z terenu miasta zniknęło około 90% – 95% reklam niezgodnych z zapisami uchwały. Działania, które gmina podjęła w tym zakresie, w znaczący sposób poprawiły estetykę przestrzeni publicznej – informuje w rozmowie z Gazetą rzecznik magistratu Michał Urbański. – W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie stosowania się podmiotów do uchwały reklamowej, w znacznej większości wystarczyły wizyty u przedsiębiorców, poinformowanie ich, że reklama jest niezgodna z uchwałą (informowaliśmy dokładnie która reklama i w jaki sposób jest niezgodna z treścią uchwały) i przedsiębiorcy dobrowolnie albo ją dostosowywali, albo usuwali.
Jednocześnie rzecznik przypomina, że głównym założeniem uchwały krajobrazowej (uchwały reklamowej) jest uporządkowanie przestrzeni publicznej z reklam. Zakazane jest m.in. sytuowanie reklam na ogrodzeniach, na terenach cmentarzy, na mostach, wiaduktach, kładkach, na drzewach i w zasięgu ich koron, na budowlach infrastruktury technicznej. Ponadto w wydzielonej strefie czerwonej obowiązuje zakaz sytuowania reklam poza reklamami typu potykacz i menu, reklamami na wydzielonych do tego celu witrynach wiat przystankowych, oraz reklamami związanymi z imprezami. Ponadto uchwała sankcjonuje również warunki sytuowania ogrodzeń od strony dróg publicznych, obiektów małej architektury oraz szyldów.
– Kontrole w zakresie poprawności sytuowania reklam w odniesieniu do zapisów uchwały krajobrazowej prowadzą pracownicy Referatu Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Starachowicach wraz ze Strażą Miejską (uwagi dotyczące istniejących reklam można zgłaszać do Straży Miejskiej lub na platformę internetową: www.naprawmy.starachowice.eu – dodaje.
***
Natomiast uchwalona w kwietniu br. podczas sesji Rady Miejskiej aktualizacja tzw. uchwały krajobrazowej, która polega na korekcie przebiegu strefy czerwonej, wprowadzeniu strefy żółtej, aktualizacji i dostosowaniu zapisów uchwały do potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców, wyodrębnieniu ustaleń dla reklam wyborczych oraz uporządkowaniu jej zapisów została zakwestionowana przez służby Wojewody Świętokrzyskiego. Przypomnijmy, strefa czerwona to ścisłe centrum, żółta – tereny je okalające, a biała – pozostałe osiedla miejskie. W świetle przyjętych przez miejskich radnych zapisów w strefie czerwonej nie będzie można w ogóle umieszczać materiałów wyborczych, w żółtej muszą mieścić się w średnim formacie. Odległość między poszczególnymi reklamami wyborczymi nie może być mniejsza niż 15 m, a elementy konstrukcyjne powinny być wykonane z materiałów podlegający recyklingowi, np. metalu lub drewna. W strefie białej reklamy mogą mieć standardowy rozmiar, ale muszą być od siebie oddalone co najmniej o 10 m. W obu przypadkach powinny być zachowane odległości od przejść dla pieszych i krawędzi jezdni.
Zapytaliśmy rzecznika starachowickiego magistratu o szczegóły tej sprawy.
– W nawiązaniu do pytania informuję, że uchwalona w kwietniu br. podczas sesji Rady Miejskiej uchwała krajobrazowa, której celem jest poprawa estetyki przestrzeni publicznej oraz budowanie pozytywnego wizerunku naszego miasta, została zakwestionowana przez służby Wojewody i uchylona w całości z uwagi na przepisy przejściowe, czyli brak uchylenia obecnie obowiązującej uchwały i uchwalenie jej zmiany. Zgodnie ze stanowiskiem Wojewody, Rada Gminy powinna w treści uchwały zawrzeć zapisy uchylające uchwałę obowiązującą. Ponadto Wojewoda zwrócił uwagę na zapisy określające ilość dopuszczalnych reklam na jednym nośniku oraz odległość sytuowania reklam od dróg. Uwagi zawarte w rozstrzygnięciu nadzorczym zostały uwzględnione w poprawionym projekcie – informuje Michał Urbański. – Obecnie projekt uchwały został przesłany do organów wymienionych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym celem uzyskania wymaganych opinii i uzgodnień. Kolejnym etapem będzie wyłożenie projektu uchwały do publicznego wglądu wraz ze zbieraniem uwag, które następnie są rozpatrywane przez Prezydenta Miasta. Jest to ostatni etap poprzedzający przedłożenie projektu uchwały Radzie Miejskiej. W związku z powyższym obowiązują zapisy uchwały krajobrazowej z grudnia 2019 roku – dodaje.
KOMENTARZE NA FORUM
Komentuj
grecaptcha.ready(function() {
grecaptcha.execute(’6LcywEwbAAAAAHZyea6tyB8TDvdBrQnkhrEpYuiN’, {action: 'homepage’}).then(function(token) {
//console.log(token);
document.getElementById(’g-recaptcha-response’).value=token;
});

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *