fot. UM Starachowice

EKOSZKOŁA TO PRZYSZŁOŚĆ

Getting your Trinity Audio player ready...

– Serdecznie dziękuję wszystkim osobom, które wzięły udział w konsultacjach społecznych dotyczących przebudowy i remontu budynku Szkoły Podstawowej nr 11 w Starachowicach na potrzeby Eko Szkoły. Naszym celem jest stworzenie tutaj miejsca niebanalnego, kto?re be?dzie zielonym centrum po?łnocy miasta, z infrastruktura? doste?pna? dla wszystkich mieszkan?co?w. Dla naszych najmłodszych chcemy stworzyc? moz?liwos?c? innowacyjnego i ciekawego kształcenia, w oparciu o nowoczesna?, przyjazna? szkołe?. Chcemy od najmłodszych lat uczyc? dzieci dbałos?ci o s?rodowisko naturalne, tworza?c zielona? infrastrukture? – mówił podczas czwartkowej (27 kwietnia) konferencji prasowej, Prezydent Miasta Starachowice Marek Materek.
Konsultacje zostały przeprowadzone w ramach projektu „Kierunek Przyszłość – Starachowicki Program Rozwoju Lokalnego”, współfinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 oraz budżetu państwa w ramach Programu „Rozwój Lokalny”.
Przypominamy, iż Starachowice znalazły się w gronie 29 zwycięskich samorządów, spośród ponad 200 w całej Polsce, które starały się o fundusze norweskie w ramach programu Rozwój Lokalny. Dzięki temu do miasta trafia ponad 16 mln złotych z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 na realizację nowej ścieżki rozwoju miasta.
Centrum Kreatywności Pałacyk, Eko-Szkoła, międzypokoleniowy Ogród Społecznościowy, Centrum Aktywności Społecznej, nowy system identyfikacji wizualnej, zakup drona antysmogowego, opracowanie strategii dotyczącej mieszkalnictwa i adaptacji do zmian klimatu czy nowoczesny portal internetowy miasta – to tylko część zadań, jakie Miasto Starachowice realizuje dzięki pozyskaniu funduszy norweskich.
Kluczowe działania koncentrują się na:
– budowie nowego łącznika i skrzydła przy budynku historycznego, stuletniego Pałacyku wraz z zagospodarowaniem otoczenia i wyposażeniem.
– funkcjonowaniu świetlicy środowiskowej i Centrum Aktywności Społecznej na Osiedlu Wzgórze. Ze środków projektowych sfinansowane zostało wynagrodzenie personelu, wyżywienie oraz niezbędny sprzęt. Powstała ciekawa oferta świetlicy z zajęciami dla dzieci i mieszkańców, prowadzone jest doradztwo branżowe m.in. psycholog i trener rodzinny.
– „Eko-Szkole” tj. przygotowaniu Szkoły Podstawowej nr 11 pod powstanie swoistego Centrum edukacji ekologicznej dla młodzieży i mieszkańców, w tym opracowanie dokumentacji, remontu, zakupu wyposażenia czy opracowania kursów edukacyjnych.
Szkolne konsultacje
Poniedziałkowe konsultacje dotyczące przebudowy i remontu budynku SP nr 11 były kolejnym ważnym punktem w realizacji tego zadania. Przedmiotem konsultacji było zebranie opinii, uwag i propozycji w zakresie projektu przebudowy i remontu budynku szkoły oraz prezentacja pierwszych koncepcji wizualizacyjnych.
– Otwarte warsztaty konsultacyjne zostały zaplanowane tak, aby każdy z mieszkańców zainteresowany realizacją tego projektu mógł w nich uczestniczyć. Spotkania odbyły się zarówno w godzinach przedpołudniowych jak i popołudniowych. Za udział w spotkaniach dziękuję zarówno społeczności szkolnej szkoły SP nr 11 jak i mieszkańcom miasta – powiedział Prezydent Miasta Starachowice Marek Materek.
W ubiegłym roku Gmina Starachowice ogłosiła postępowanie na „Opracowanie koncepcji oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowych przebudowy i adaptacji wnętrz budynku oraz zagospodarowania otoczenia EKO-szkoły w Starachowicach”, która powstanie w Szkole Podstawowej nr 11 im. mjr. Jana Piwnika „Ponurego”.
Chęć wykonania tego zadania zgłosiło wówczas 8 firm. Złożone oferty były weryfikowane pod względem formalno-prawnym. Niemal wszystkie mieściły się w budżecie przeznaczonym na realizację tego zamówienia. Ostatecznie wybrano jako wykonawcę Biuro Architektoniczne Janusz Lewowski z Lublina. Projektant zaprezentował już pierwsze wizualizacje.
Taka będzie Ekoszkoła
Zadanie składa się z trzech części. W jego zakresie znalazło się miejsce na:
– przebudowę i adaptację pomieszczeń szkoły na poziomie parteru, a także korytarzy na piętrach w części dawnego gimnazjum nr 3,
– zagospodarowanie otoczenia szkoły wraz z remontem istniejących boisk oraz placu zabaw,
– budowę tzw. „małpiego gaju” – terenu rekreacyjnego dla dzieci.
Zmiany w budynku szkoły
Poniedziałkowe konsultacje społeczne dotyczyły projektów związanych z przebudową i adaptacją pomieszczeń szkoły. Dotyczą one zmian zarówno na parterze budynku, jak i korytarzy na piętrach w części dawnego gimnazjum.
Prace budowlane potrwają do kwietnia 2024 roku i będą podzielone na dwa etapy. W pierwszym etapie będą one dotyczyć między innymi holu wejściowego oraz części wejściowej. To właśnie tam powstanie bioteka, która składać się będzie z biblioteki, mediateki (czytelni) oraz sali społeczności lokalnej.
W łączniku do nowszego skrzydła dawnego gimnazjum powstanie specjalna ściana edukacyjna, na której w formie fototapety zostanie umieszczona mapa Gór Świętokrzyskich. W szkole powstaną specjalne sale edukacyjne: Ziemia, Recycling, Matematyki, a także językowe z możliwością podziału na dwa studia.
W Eko Szkole powstaną również Laboratoria Przyszłości. Będą one składać się z dwóch sal: warsztatowej oraz „czystej”, gdzie będą odbywać się zajęcia z robotyki, fotografii oraz mody.
W przebudowanym budynku powstanie również Sala Zielona Strefa Relaksu, której głównym zadaniem będzie stworzenie idealnego miejsca do wyciszenia dzieci.
Ogród i małpi gaj
W kolejnych częściach tego zadania zostanie wykonany przyszkolny EKO-ogród oraz modernizacja jego otoczenia. W ten zakres wpisują się:
– Ogród, w tym ogród sensoryczny i ziołowy, ścieżka korekcyjna, ogródki fenologiczne, ogródki dla dzieci
– Strefa do prowadzenia zajęć plenerowych, w tym do nauki recyclingu
– Strefa ruchu (w tym przebudowa miejsc postojowych, miejsca dostaw oraz miejsce typu kiss&ride)
– Rozbudowa parkingu
– Przebudowa i remont boisk oraz placu zabaw.
W ramach koncepcji zostanie także wykonany projekt zagospodarowania pod teren rekreacyjny, tzw. „Małpi gaj” z urządzeniami przeznaczonymi do użytku przez dzieci i młodzież.
Koncepcja przewiduje montaż nowoczesnych urządzeń m.in.:
– zestawu równoważni
– zestawu wspinaczkowo-skałkowego
– urządzeń sprawnościowo-ruchowych
Urządzenia będą bezpieczne, wyglądem przyjemne w odbiorze dla dzieci, poprawiające ich sprawność ruchową.
Rozwój nauczycieli
Ostatnim elementem EKO-szkoły jest edukacja starachowickich nauczycieli. Osoby te zdobytą wiedzę będą mogły wykorzystywać podczas pracy zawodowej na rzecz rozwoju miasta. Nauczyciele, dzięki zdobyciu dodatkowego doświadczenia, będą mogli w świadomy sposób kształtować światopogląd młodzieży i uwrażliwić ją na potrzebę dbałości o środowisko naturalne oraz partycypacji społecznej w rozwijaniu eko-miasta.
Szkolenia zostały zrealizowane przez wykładowców z Politechniki Warszawskiej i podzielone na trzy części, podczas których prowadzący skupili się na najważniejszych zagadnieniach związanych z ekologią – nie tylko za pomocą teorii, ale również praktyki. Szkolenia odbyły się zarówno w Szkole Podstawowej nr 11, jak również w siedzibie Politechniki Warszawskiej na Wydziale Geodezji i Kartografii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *