BEZPŁATNA KOMUNIKACJA W STARACHOWICACH CORAZ POPULARNIEJSZA

Getting your Trinity Audio player ready...

Za nami 172 dni bezpłatnej komunikacji autobusowej dla mieszkańców Starachowic. Wprowadzona przez Gminę Starachowice od 1 kwietnia 2022 roku możliwość bezpłatnych przejazdów nowoczesnymi autobusami okazała się, jak mówi prezydent miasta Marek Materek, pomysłem trafionym.
Dane wskazują, że o 71 procent wzrosła liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Starachowicach od kiedy przejazdy są bezpłatne.
– Przed 1 kwietnia, kiedy transport publiczny stał się bezpłatny, średnia miesięczna liczba przewiezionych pasażerów wynosiła 142 tys., a po tej dacie jest to 248 tys. osób. W najbliższych miesiącach będziemy korygowali siatkę połączeń tak, aby jak najbardziej dopasować ją do potrzeb mieszkańców – zapowiada prezydent Starachowic Marek Materek. – Z analizy ankiet dotyczących poprawy komunikacji miejskiej w Starachowicach, wynika jednoznacznie, że istnieje duże zapotrzebowanie mieszkańców miasta na dodatkowe połączenia poszczególnych dzielnic oraz na zwiększenie liczby kursów na istniejących już liniach komunikacyjnych. Zarząd ZEC, w ścisłym porozumieniu z Urzędem Miejskim w Starachowicach prowadzi dalsze czynności nad wypracowaniem takiego modelu komunikacji miejskiej, w którym zostaną uwzględnione postulaty mieszkańców przy jednoczesnym zapewnieniu finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta. Po zakończeniu prac wyniki zostaną podane do wiadomości mieszkańców. Chcemy, żeby mieszkańcy coraz częściej wybierali komunikację miejską, a wobec tego nie możemy bezpłatnych przejazdów zawieszać, czy wprowadzać nawet niewielkie ceny biletów. Bez względu na wzrost cen paliw bezpłatna komunikacja będzie utrzymana – deklaruje.
Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla mieszkańców Starachowic, to część dużego projektu komunikacyjnego prowadzonego w mieście. W jego ramach remontowane są centra przesiadkowe w Starachowicach Wschodnich i Zachodnich, budowane ulice, wymienione przystanki. Jak poinformował prezydent, projekt zmian komunikacyjnych to długofalowe działanie. Ile faktycznie będzie kosztowało wprowadzenie bezpłatnej komunikacji, pokażą wyniki na koniec roku.
– Do tej pory komunikacja kosztowała ok. 9,5 mln zł rocznie. Około 2,2 mln zł stanowiły wpływy z biletów, gdzie widoczna była tendencja spadkowa. Czy w związku z wyprowadzeniem bezpłatnej komunikacji miejskiej musimy się liczyć ze wzrostem podatków? Podatki mogą być wyższe, ale tylko i wyłącznie ze względu na inne czynniki, jak chociażby rosnące ceny energii związane z zakupem energii elektrycznej. Ten koszt wzrośnie o około 5 milionów złotych w skali miasta. Drugą rzeczą, która będzie bardzo trudna przy konstruowaniu budżetu na rok przyszły, to jest zapowiedziana podwyżka płacy minimalnej o kilkaset złotych na etat. Jak wiadomo, miasto Starachowice jest bezpośrednim bądź pośrednim pracodawcą dla wielu osób w naszym mieście, czyli osób pracujących zarówno w urzędzie, jak i miejskich jednostkach, przedszkolach, szkołach, komunikacji publicznej, służbach,  które utrzymują miasto, a także w innych jednostkach, które są prowadzone przez gminę. To wszystko będzie generowało milionowe koszty dla miasta, a te są pokrywane tylko i wyłącznie z podatków, które płacą mieszkańcy Starachowic. Nawet jeśli podwyżka podatków by nastąpiła, to ona w żaden sposób nie zrówna się z dodatkowymi kosztami, które gmina będzie musiała ponieść z niezależnymi od nas czynnikami – mówi Marek Materek.
Prezydent Marek Materek podczas spotkania z dziennikarzami przekazał również informacje dotyczące budowy ścieżek rowerowych w Starachowicach i innych projektów służących rozwojowi miasta. To m.in. dostępne dla pasażerów od maja br. 20 nowych autobusów MAN, stacja CNG, modernizacja bazy MZK, przebudowa i modernizacja ulic.
– Aktualnie kończymy prace w ramach budowy ścieżek rowerowych przy ul. 1 Maja, Kopalnianej, Staszica, dalej będą one kontynuowane przy ul. Piłsudskiego, Na Szlakowisku, Szkolnej, Kaczyńskiej i Bankowej – mówi prezydent. – Te miasta, które postawiły na taką formę komunikacji, czyli rower, komunikację pieszą, komunikację publiczną są uznawane przez mieszkańców tych miast za najszczęśliwsze miasta do życia na świecie. Chcemy, aby mieszkańcom Starachowic w kolejnych latach żyło się jak najwygodniej w naszym mieście, ale także, żeby to poczucie zadowolenia z tego, że żyjemy właśnie w Starachowicach, a nie w innym mieście było jak najwyższe, dlatego realizujemy te projekty związane z mobilnością miejską, z komunikacją publiczną, z budową ścieżek rowerowych tak, aby jak najwięcej osób było zadowolonych z życia właśnie w Starachowicach – powiedział włodarz. Dodał, że współpraca z ościennymi gminami polegająca na dopłatach z ich strony, może zmobilizować mieszkańcy ościennych gmin, by również przesiedli na komunikację miejską.
Obecny na konferencji prezes ZEC – Komunikacja Miejska Marcin Pocheć poinformował, że dotychczasowe średnie miesięczne wpływy ze sprzedaży biletów wynosiły ok. 120 tys. zł, aktualnie to 15 tys. zł. miesięcznie. Ubiegły rok zamknął się przychodem w wysokości 1,7 mln zł. Plan przychodów ze sprzedaży biletów na rok 2022 wyniesie 550 tysięcy złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *