fot. www.autobox.pl

E- Van o starachowickich korzeniach

Getting your Trinity Audio player ready...

Zasie?g 350 kilometro?w, tona ładownos?ci, trzy rodzaje zabudowy i opcjonalnie nape?d na 4 koła. Tak w skrócie prezentuje się polska elektryczna cie?z?aro?wka, będąca dziełem inz?yniero?w spo?łki Autobox Innovations ze Starachowic przy wspo?łpracy z warszawską spółką Ennovation Technology. Prototyp pokazano 5 grudnia br. w zakładzie produkcyjnym w Makowie Mazowieckim.
Firma Autobox Innovations od ponad dekady specjalizuje się w modyfikacji cie?z?aro?wek STAR 266M2 na potrzeby polskiej armii. W ofercie ma takz?e pojazdy osobowo – terenowe własnej produkcji m.in. honkera max oraz wiele rodzajo?w specjalistycznych zabudo?w. Elektryczna ciężarówka to efekt zwycięstwa starachowickiej spółki w konkursie zorganizowanym przez Narodowe Centrum Badan? i Rozwoju. Autobox Innovations otrzymał na jego przygotowanie 19 mln zł.
– Jestes?my dumni, z?e nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o duz?ym zasie?gu z moz?liwos?cia? szybkiego ładowania staje sie? rzeczywistością. Jest to produkt, w kto?rym 70% komponento?w stanowia? polskie elementy. Poza tym jego bateria jest wie?ksza o 1/3 w poro?wnaniu z konkurencja? i udało sie? obniz?yc? mase? własna?. To oznacza, z?e e-Vanem moz?na przewiez?c? wie?cej towaro?w na wie?ksza? odległość. Ponadto moz?e byc? wyposaz?ony w ro?z?nego rodzaju zabudowy, co sprawia, z?e jest bezkonkurencyjnie uniwersalny w segmencie samochodo?w dostawczych zdominowanych przez furgony – mo?wi Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation.
Dostawczak Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwia?zaniach technicznych.  Be?dzie tez? oferowac? zabudowy: kontenerowa?, skrzyniowa?, plandekowa? oraz specjalistyczna? na indywidualne zamo?wienie. Kabina be?dzie homologowana na trzy osoby. Jego maksymalna pre?dkos?c? jest ograniczona elektronicznie do 90 km/h, moc cia?gła nape?du to 70 kW, chwilowa 150 kW, a pojemnos?c? baterii wynosi 120 kWh. Auto ma w standardzie nape?d przedni, a opcjonalnie moz?e byc? wyposaz?ony w nape?d 4×4. Pojazd zbudowany jest na zawieszeniu niezalez?nym z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym, co zdecydowanie przekłada sie? na komfort w kabinie. Ładowanie do 80% przy uz?yciu ładowarki DC trwa godzinę.
W projekcie NCBR Autobox s?cis?le wspo?łpracował ze start-upem Ennovation Technology (obydwie spo?łki nalez?a? do Grupy Zasada). Ennovation odpowiadała za projekt, stworzenie zintegrowanego nape?du oraz baterii. Prototyp e-Vana został zaprezentowany 5 grudnia br. w Makowie Mazowieckim. Tamtejszy zakład jest gotowy do uruchomienia seryjnej produkcji.
– Nasze hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalaja? na planowanie produkcji 1500 sztuk takich elektrycznych vano?w rocznie. Z seryjna? produkcja? powinnis?my ruszyc? na pocza?tku 2025 roku – planuje Mirosław Kalinowski.
Nowy pojazd starachowickiej firmy i jej partnera przeznaczony jest gło?wnie dla małych i s?rednich przedsie?biorstw. Ma sie? sprawdzic? w firmach kurierskich, słuz?bach komunalnych oraz małych podmiotach gospodarczych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry