fot. Gazeta Starachowicka

OBWODNICA STARACHOWIC. SPOTKANIE INFORMACYJNE ZA NAMI [WIZUALIZACJE]

Getting your Trinity Audio player ready...

Temat budowy obwodnicy wzbudził spore zainteresowanie mieszkańców miasta. Liczne grono wzięło udział w spotkaniu organizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie trzech wariantów przebiegu obwodnicy Starachowic. Podczas wtorkowego (31 maja) spotkania, które odbyło się w sali „Olimpia” Urzędu Miejskiego do wglądu zainteresowanych zostały wyłożone mapy, pokazano wizualizacje tras oraz omówiono warianty ich przebiegu.
Wariant nr 1, to rozbudowa istniejącego przejścia DK 42 przez Starachowice. Trasa zostałaby rozbudowana do dwóch jezdni, a każda jezdnia miałaby dwa pasy. Skrzyżowania: ulic Kieleckiej i alei Niepodległości oraz alei Niepodległości z Rogowskiego byłyby rondami. Na skrzyżowaniu alei Niepodległości oraz Miodowej powstałaby estakada. Takie same rozwiązania zastosowano by również na dwóch kolejnych krzyżówkach. Za stacją paliw droga weszłaby w nowy ślad, lasem omijając południową stroną osiedle Michałów i dalsze miejscowości, aż do włączenia w okolicy „Karpika” na DK 42.
Wariant nr 2, to tzw. południowy ślad. Prowadziłby lasem za Lubianką.
Natomiast wariant nr 3 to opcja przedłużenia północno-zachodniej obwodnicy Starachowic, północną stroną za cmentarzem przy ul. Radomskiej w stronę ulicy Iłżeckiej i drogi na Lubienię.
Projektanci drogi oraz dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA Krzysztof Strzelczyk, podczas spotkania z mieszkańcami omówili każdy z wariantów. Zainteresowani mogli wypełnić ankietę, gdzie obok zaznaczenia wariantu drogi, można było nanieść swoje uwagi. Przewidziano również czas na pytania i odpowiedzi.
Dowiedzieliśmy się, że koszt budowy tego typu trasy za 1 km wynosi 20-30 milionów złotych. W wariancie nr 1 do wyburzenia byłoby kilkadziesiąt budynków, w wariancie nr 2 kilkanaście, natomiast wariant nr 3 wyburzeń nie przewiduje. Najwięcej obiektów inżynieryjnych, ekranów akustycznych pojawia się w wariancie nr 1, zaś najwięcej przejść dla zwierząt jest w wariancie nr 2.
Przeprowadzone badania wskazują, że obecnie potok samochodów w ciągu doby wynosi około 11 tysięcy pojazdów. Jeśli wybrany zostałby wariant północny lub południowy, liczba samochodów przejeżdżających przez miasto może spaść do 7 tysięcy, a rozbudowa drogi krajowej nr 42 przez miasto, spowoduje zwiększenie pojazdów do 14 tysięcy. Wybór obwodnicy poza granicami Starachowic spowoduje wyprowadzenie ruchu ciężarowego, jednak kierowcy samochodów osobowych nadal będą wybierali przejazd przez miasto. To rodzi pytania, czy poprawiać przejazd przez miasto, czy częściowo go wyprowadzać.
Głos zabrał m.in. członek Zarządu Powiatu Jerzy Materek. Jego zdaniem, najlepsze rozwiązanie to wariant północny, który bardzo dobrze komunikuje tereny przemysłowe.
– W tym wariancie jest najmniejsza uciążliwość dla mieszkańców – mówił. – Nie blokuje on również rozwoju turystyki, jak wariant południowy. W wariancie północnym mamy bardzo dużo terenów przemysłowych do skomunikowania. Wariant południowy powinien zostać kategorycznie odrzucony, a przejazd przez miasto wymusza największą ingerencję, ale daje lepsze skomunikowanie. Jednak ta opcja, pod względem ekologicznym, uciążliwości i pogorszenia bezpieczeństwa, jest zła – dodał.
Obecny na spotkaniu radny Rady Miejskiej Dariusz Grunt zwrócił uwagę na fakt, przy obecnej DK42 istnieje wiele zakładów przemysłowych, do których przyjeżdżają ciężkie samochody.
– Tereny przemysłowe, to nie tylko Specjalna Strefa Ekonomiczna. Część miasta wzdłuż rzeki Kamiennej również jest przemysłowa. Ponadto kierowcy samochodów osobowych, jadąc od strony Skarżyska-Kamiennej nie wybiorą objazdu północną czy południową częścią – mówił. – W ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat takich rozwiązań komunikacyjnych miasto we własnym zakresie nie wybuduje, a na wywłaszczeniach niektórzy mieszkańcy mogą jeszcze zyskać.
Zdaniem jednego z mieszkańców, najlepszym wariantem jest droga przez miasto, ale lepsze byłyby skrzyżowania w formie węzłów, a nie ronda. Sprzeciwił się wersjom, które wchodzą w tereny leśne.
– Precz od przyrody – podkreślił.
Mieszkańcy zwracali również uwagę na kwestię smogu, hałasu oraz bezpieczeństwa.
Szczegółowe informacje oraz ankietę można znaleźć na stronie internetowej GDDKiA w zakładce Oddziału w Kielcach „Akcje informacyjne”. Ankietę, na podane tam adresy można przesłać do 15 czerwca 2022 r. Ankieta do pobrania [pobierz]
WARIANT 1 (w ciągu istniejącej DK42)
WARIANT 2 (południowy)
WARIANT 3 (północny)
wizualizacje: MOSTY KATOWICE Sp. z o.o
KOMENTARZE NA FORUM
Komentuj
grecaptcha.ready(function() {
grecaptcha.execute(’6LcywEwbAAAAAHZyea6tyB8TDvdBrQnkhrEpYuiN’, {action: 'homepage’}).then(function(token) {
//console.log(token);
document.getElementById(’g-recaptcha-response’).value=token;
});

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *